סגור

תושבי הכפר הבדואי חוסנייה חוששים שהעיר כרמיאל תבלע אותו

תוכנית המתאר של כרמיאל תאפשר הגדלת העיר לכ-124 אלף תושבים. אחת ההתנגדויות לה היא של תושבי הכפר הבדואי חוסנייה השכן, זאת מחשש שזו תעלה על תוכנית המתאר של הכפר שטרם הגיעה להפקדה. תושבי חוסנייה: "התוכנית עלולה לפגוע באפשרויות פיתוח, אורח החיים ובקרקעות התושבים"

תוכנית המתאר של העיר כרמיאל, שהופקדה בחודש יוני האחרון, מייצרת מסגרת תכנונית שתאפשר את הגדלת העיר לסדר גודל של 124 אלף תושבים. לתוכנית הוגשו עד כה מספר התנגדויות, אך המעניינת שבהן היא זו של תושבי הכפר הבדואי חוסנייה, שנמצא בתחום המועצה האזורית משגב. חשש התושבים הוא שתוכנית המתאר של כרמיאל תעלה על זו של הכפר - שנמצאת בהכנה ועדיין לא הגיעה לשלב הפקדה.
העבודה על תוכנית המתאר של כרמיאל ארכה שנים רבות. גרסה מוקדמת שלה אושרה ע"י הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ב-2016, וגרסה אחרת הוצגה בפני הוועדה המחוזית ב-2020. נקודת המוצא של עורכי התוכנית היא כי "כרמיאל היא העיר הגדולה והמרכזית בגליל". שטח השיפוט שלה משתרע על כ-22 אלף דונם הפרושים לאורך הגדה הדרומית של כביש 85 החוצה את בקעת בית הכרם (לשם השוואה, שטח ת"א הוא כ-52 אלף דונם).
כמות התושבים בעיר, שעומדת כעת על כ-46 אלף, אמורה להכפיל עצמה פי 3, בצפיפות של 5,500 איש לקמ"ר (לשם השוואה בת"א מספר התושבים לקמ"ר הוא 8,572 איש). התוכנית מציעה הגדלה של כמות יחידות הדיור בעיר לסך של 37 אלף, באמצעות תוספת 7,500 יח"ד בשטחים חדשים (שכונות רמת נבון וגבעת רם, שכונה חדשה על הרכס המערבי של הר כמון, גבעת צוף), ועוד כ-9,100 בהליכי התחדשות עירונית (מתחם אשכול/אירוסים, השכונות שגיא ומגדים). בנוסף, התוכנית מגדילה את שטחי התעסוקה והמסחר, שבהווה עומדים על כ-650 אלף מ"ר, ל-2.8 מיליון מ"ר.
התנגדות ועד תושבי הכפר חוסנייה, שהוכנה בסיוע של עמותת "במקום" - מתכננים למען זכויות תכנון, טוענת כי אישור תוכנית המתאר של כרמיאל עלול לחסום את ההזדמנות להסדיר את הבנייה הקיימת המשוייכת לחוסנייה בשטח שיפולי הר כמון. עוד הם טוענים כי אישור התוכנית המופקדת יסכל את האפשרות להגדיר שטחים נוספים לטובת פיתוח היישוב על קרקעות בבעלות פרטית של תושביו. גבולות תוכנית המתאר של חוסנייה טרם סוכמו סופית.
הגישה לכפר חוסנייה כיום היא באמצעות שתי דרכים שאין להם תוקף סטטוטורי. המתנגדים לתוכנית המתאר של כרמיאל טוענים כי התוכנית "עולה" ומבטלת את תוואי הדרך הסטטוטורי, שעדיין לא ניסלל, מבלי להציע דרך חלופית. הם דורשים שהתוכנית של כרמיאל תציע תוואי חלופי שיאפשר גישה ישירה לעיר כרמיאל.
המקרה של חוסנייה מעניין משום שהוא משקף היטב את מצבם של ישובי המגזר הערבי בבקעת בית הכרם, שתלויים בעיר כרמיאל לצרכי פרנסה ושרותים, אך מבקשים לשמור על עצמאות. מתוך ההתנגדות: "כרמיאל מהווה עבור תושבי חוסנייה מוקד עירוני משמעותי בו הם צורכים שרותים רבים בעלי סף כניסה גבוה שלא ניתן למצוא בכפרם. לכן, אין מבחינתם התנגדות עקרונית להליכי התכנון, הפיתוח, ההרחבה וגידול המוצעים כעת עבור כרמיאל. יחד עם זאת, המתנגדים עומדים בתוקף על כך שתוכנית המתאר של כרמיאל לא תפגע בתוכנית המתאר של חוסנייה, באפשרויות הפיתוח העתידיות של הכפר, באורחות החיים שלהם, או בקרקעות הפרטיות של תושבי המקום".
כרמיאל הוקמה ב-1964 במטרה "לייהד את הגליל". אולם, בעשורים האחרונים העיר מהווה מוקד משיכה לערבים תושבי ישראל. אין בנמצא נתונים רשמיים, שכן לא נעשה איסוף שיטתי של נתונים אודות זהותם הדתית של תושבי העיר, לפי מחקר שערכה ד"ר דנה שבח, במסגרת עבודת דוקטורט בטכניון, בשנת 2017 התגוררו בעיר כ-500-700 משפחות ערביות. התושבים הערבים אינם מתרכזים בשכונה מסוימת, אלא רוכשים ושוכרים דירות ובתים פרטיים ברחבי העיר.
מעיריית כרמיאל נמסר כי "לאורך שנים רבות ישנה מערכת שכנות מצויינת והדדית בין תושבי כרמיאל ותושבי חוסנייה. אנו ערים לצרכי ההסדרה של תושבי חוסנייה ברם, אין מניעה לקדם במקביל את שתי תוכניות המתאר ולמצוא את דרך המלך בהתאם לצרכי שתי הרשויות כרמיאל ומועצה איזורית משגב ללא צורך בעיכוב התהליך. תוכנית המתאר של כרמיאל היא חלק מתפיסת העולם של ממשלות ישראל לחיזוק ההתיישבות העירונית בגליל".