סגור

המשבר החדש של שוק הדיור האמריקאי: בתים לא גמורים

מחסור בכוח אדם במפעלים בשילוב זינוק בביקושים לבתים חדשים מקשים על חברות הבנייה להגיע למוצר מוגמר. מחלונות ודלתות מוסכים ועד קורות עץ ומכשירי חשמל: היזמים מחפשים חלופות, לעתים יקרות יותר, כדי לעמוד בזמנים

תקלות בשרשראות אספקה פוגעות בשוק הבתים החדשים בארה"ב, תוך שהן מונעות את האצת קצב הבנייה ומאלצות לעתים את הרוכשים לעבור להתגורר בבתים שאינם מוכנים.


המשבר נוצר לאחר שחברות הבנייה הגדילו פעילות בשנה החולפת בתגובה לביקושים החזקים והמחסור בבתים קיימים. במקרים רבים, הזינוק אילץ יזמים לעצור את המכירות בשווקים מסוימים, בעודם מנסים לעמוד בקצב. כעת, התעשייה מתמודדת עם סגירות של מפעלים בגלל התפרצויות קורונה ופקקים בנמלים, שמונעים הגעתן של סחורות קריטיות, מחלונות ודלתות מוסכים ועד צבע ומכשירי חשמל.
בניסיון למנוע עיכובים במסירה, החברות נאלצות לחפש חלופות, לעתים יקרות יותר, ולתור אחר ספקים חדשים. עם זאת, לדברי היזמים, העלויות הגבוהות כמו גם הסיבוכים הנוצרים בתוכניות הבנייה, עדיפים על הקפאת הפרויקטים למשך חודשים — על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".
2 צפייה בגלריה
בית למכירה יוסטון טקסס
בית למכירה יוסטון טקסס
בית למכירה ביוסטון, טקסס
(צילום: איי אף פי)
המחסור בחומרים נובע משורה של הפרעות באספקה שפוגעות בתעשייה ברחבי העולם, בין השאר, היעדר כוח אדם במפעלים המייצרים את חומרי הבניין. גם משבר האקלים יוצר קשיים. כך למשל, סופות קשות שפגעו בטקסס ובלואיזיאנה האטו את הייצור של חומרי בניין מסוימים, בעוד המחסור בשבבים הביא למחסור במכשירי חשמל וקושי לשריין אותם עבור הפרויקטים.
"זהו מצב חסר תקדים"
דוגמא לקשיים הציג פארקר יאנג, נשיא חברת הבנייה סטראוב, בקנזס. לדבריו, הוא החליף את סוג חומרי הבידוד בעקבות סופות שפגעו בטקסס בשנה שעברה והיקשו להשיג לוחות בידוד העשויים מתוצרי נפט. החומרים החדשים הוסיפו כ־20 אלף דולר לעלויות של שני פרויקטי דירות שהקימה החברה, אך לו היה ממתין ללוחות הרגילים, הפרויקט היה מתעכב בששה עד תשעה חודשים. "זה חסר תקדים", אמר יאנג. "אני נמצא בתעשייה הזו כבר 30 שנה ומעולם לא נתקלתי בתופעה כזו".

המחסורים נרשמים ברקע זינוק בביקושים לבתים חדשים שהחל בשלהי 2021. מדד מחירי הבתים של S&P, קורלוג'יק־קייס שילר, שמודד את המחירים הממוצעים בריכוזים העירוניים הגדולים, טיפס ב־19.7% בשנה שהסתיימה ביולי, הקצב השנתי הגבוה ביותר מאז נוצר המדד ב־1987. באקלים הזה של שוק נדל"ן לוהט, יזמים מוכנים לעתים קרובות לשלם יותר עבור חומרי בניין כדי להימנע מעיכובים שיובילו לאובדן של שכר דירה או מכירות. "המחירים וההעדפות חשובים פחות מהזמינות של פריט", ציין קורט ינגר, אנליסט מחקר בבנק ההשקעות D.A דוידסון. "יזמים וקבלנים פתוחים מאוד לנסות מוצרים חדשים", הוסיף.
אך לפעמים, החלופות הללו קשות להשגה. למעלה מ־90% מחברות הבנייה דיווחו על מחסור במכשירי חשמל, קורות ולוחות עץ בסקר שערך במאי האחרון איגוד הבנאים הלאומי. 90% נוספים ציינו כי הם סובלים ממחסור בעץ לבוד ואילו 87% התייחסו למחסור בחלונות ובדלתות.
בנייה מואצת בדרום ובמערב
המשבר בשוק התעסוקה מחריף את המצב ומקשה על יצירת שרשרת אספקה רציפה של חומרי בניין ממפעלים. בתחילת המגפה, חברות הבנייה פיטרו עובדים וניסו לשווק מלאים קיימים. אך כאשר הביקושים לבתים חדשים זינקו, האספקה לא עמדה בקצב, זאת גם בשל מחסור בעובדים במגזר הייצור, כך לפי ליסה אלרם, מומחית לניהול שרשראות אספקה בבית הספר לעסקים פארמר, באוקספורד, אוהיו.
הבנייה החדשה אינה מתפזרת באופן אחיד. לפי דו"ח שפירסמה בחודש שעבר חברת המחקר Construction Coverage, מדינות בדרום ובמערב ארה"ב, שחוו צמיחה גבוהה מהממוצע במספר התושבים בשנים האחרונות, משקיעות את ההיקפים המשמעותיים ביותר בבניית בתים חדשים. באיידהו וביוטה באופן מיוחד, הבנייה נסקה מעל השיעור הלאומי של 41.9 יחידות חדשות לכל 10,000 תושבים, ביותר מ־100%.
בניגוד לכך, מדינות בצפון מזרח ארה"ב, אשר ברבות מהן נרשם קיפאון בצמיחת האוכלוסיה או אף ירידה, בונות פחות בתים לנפש. כך למשל, מדינת ניו יורק, שם נרשמה צמיחה שלילית של 0.6% במספר התושבים ב־2020, נבנו 22.8 בתים חדשים לכל 10,000 תושבים, נמוך במחצית כמעט מהממוצע הלאומי. בתחתית הטבלה מדורגת רוד איילנד, עם 13.2 בתים חדשים לכל 10,000 תושבים. בצמרת הערים הגדולות מדורגת אוסטין, טקסס, עם 147.4 בתים חדשים לכל 10,000 איש, זאת לאחר שרשמה עלייה של 15.5% במספר התושבים בחמש השנים האחרונות, שיא אמריקאי. מחיר בית חציוני באוסטין עומד על 331.5 אלף דולר, נמוך מהממוצע הארצי העומד על 408.8 אלף דולר.