סגור
ראש העיר קריית אתא יעקב פרץ ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח
ראש העיר קריית אתא יעקב פרץ ומנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, דוברות קריית אתא, לע"מ))

התנגדויות נחרצות לתוכנית צינור הגז בצפון: "נמצא בלב בינוי אינטנסיבי"

שורת התנגדויות לתוכנית המנהרות ממפרץ חיפה לתחנת הכוח חגית: חברת החשמל, עיריית קריית אתא, עיריית יקנעם וקשות הניקוז והנחלים קישון מסרו טענותיהן נגד בניית המנהרה. "התוכנית מונעת שכונה בת 11 אלף דירות, וסותרת את פינוי בז"ן"

תוכנית ניצור הגז ממשיכה לעורר סערה: במסגרת התנגדות שהוגשה על ידי חגית חרותקה קובי, אדריכלית העיר קריית אתא, לתוכנית שמקדמת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מנהל התכנון ומשרד האנרגיה, היא טענה כי "התוכנית פוגעת בבסיס הכלכלי הדרוש להקמת 100 אלף יחידות דיור במפרץ חיפה". התנגדויות הוגשו גם על ידי חברת החשמל, עיריית יקנעם ורשות הניקוז והנחלים קישון.
מדובר בתוכנית להקמת מנהרת תשתיות לשינוע דלקים וגז טבעי, שמשתרעת על פני 22 קילומטרים. התוכנית היא חלק מתוכנית המתאר הארצית (תמ"א)/3/37/ד, שנועדה להקים רצועת תשתית משולבת, וכן מתקנים מתחנת הכוח "חגית" שבאזור מחלף אליקים. תוואי המקטע עובר בשטחי המועצות זבולון וחוף הכרמל, וכן מתחת לערים חיפה, יקנעם, קריית אתא וקריית טבעון.
בניית התוואי הייתה אמורה להסתנכרן עם התוכנית לפינוי בזן ממפרץ חיפה, וכן עם תמ"א 75 להתחדשות מקיפה ולבנייה באזור המפרץ. מטרתה של התמ"א לייצר חיבור עירוני רצוף בין הקריות וחיפה, מאחר והתוכניות ממוקמות בשטחים חופפים ודורשות סנכרון. על פי הוראות התוכנית, היא "מייעדת שטחים לרצועות תשתיות משולבות ולמתקני תשתית לכלל סוגי התשתיות התת קרקעיות, עבור הצרכים של התשתיות במדינת ישראל, בין היתר לצורך הנגשה של הגז הטבעי ודלקים אחרים למוקדי אנרגיה ובאמצעותם לכלל הצרכנים".
כזכור, בתחילת החודש התריע בפני מרכז הנדל"ן מהנדס העיר יקנעם-עלית, אדריכל מייק סקה, כי "רעידת אדמה הכי קטנה ויהיה פה אסון ברמה של צ'רנוביל. הבאתי תיעוד - צילומים, דיווחים של ממשלות מבלגיה, גרמניה, ארה"ב שהקווים האלה, ברגע שיש דליפה, משפיעים על 500 מטר מכל צד. זה מכסה לי את כל העיר באסון אקולוגי. ביקנעם יש גם שני מפעלים ביטחוניים גדולים. אחד מהם זה אלביט, והקו הזה נושק לו. אם גפרור אחד נדלק שם לא נשארת יקנעם".
בהתנגדות שהוגשה על ידי קובי נכתב כי בתוואי המנהרות קיים מקטע של 2 קילומטרים, שנמצא בתחום "שטח לבינוי אינטנסיבי בלב קריית אתא". עבור השטח קיימת תוכנית תמ"ל 1025, שכוללת "הקמת שכונת מגורים חדשה בת 10,952 יחידות דיור הכוללת מגורים, מבנים ומוסדות ציבור, מסחר, משרדים ותעסוקה, 1,400 יח"ד דיור מוגן, בית חולים אזורי עם 2,200 מיטות, מוסד להשכלה גבוהה, שטחים ציבוריים פתוחים ופארק". קובי כותבת כי האופן שבו התוואי ממוקם, "בלב בינוי אינטנסיבי זה ובמגבלות שהוא יוצר, מעלה ספקות האם זהו הזמן והמקום הנכון לקידומה של התוכנית. אנו מציעים להקפיא את התוכנית ב-2 הק"מ האלו על מנת שלא לפגוע בתוכניות מאושרות ולא לבזבז כספים מיותרים".
"מבחינת קריית אתא, העיקרון המוביל המרכזי הוא איך מאפשרים למקסם את ניצול הקרקע למסחר ותעסוקה, כי גם ככה העיר נמצאת בחוסר משווע באיזונים כלכליים. גם תוספת של 100 אלף יחידות הדיור מתוקף תמ"א 75 (להתחדשות מפרץ חיפה) דורשת בסיס כלכלי על מנת לאפשר אותם ובסיס כלכלי זה נפגע בגלל התוכנית".
עוד היא כותבת, כי התוואי סותר את תוכנית תמ"א 75 מבחינת תוואי הגז, וכי "נספח התשתיות (של תמ"א 75) מציג רצועה זו כרצועה לביטול. מתוקף תמ"א 75 לתשתיות ואנרגיה, תשתית זו עתידה לשנות את מיקומה ולכן מין הראוי להקדים חשיבה כוללת ולהמתין עם מקטע 2 הק"מ הללו בכל מקרה".
עוד היא מוסיפה כי קיימת גם סכנה בחפירת תוואי סמוך לתשתיות אחרות, בהן גם תשתיות חשמל. "רצועת התשתית המשולבת מתוכננת באזור רווי תשתיות אשר יכולה להיות ביניהן השפעה הדדית כגון קווי חשמל, מקורות, תוואי רכבת כבדה, ניקוז ועוד. לפיכך נדרש תיאום מול בעלי התשתיות הרלוונטיים ומהנדס הרשות המקומית כבר בשלבים מוקדמים. תוכנית זו מרחיבה את השימושים מרצועה לגז טבעי, למסדרון תשתיות שונות. לפיכך יש לבחון השפעות הדדיות של סוגי התשתיות אשר יכולות לעבור ברצועה זו, לוודא שלא יוצאים סיכונים מתוכה ולציין זאת במפורש בהוראות התוכנית".
"נראה שתוכנית זו מקדימה את זמנה ביחס לתוכניות אחרות המשמעותיות באזור כדוגמת תמ"א 75 ותמ"ל 1025 לאור הסתירות והחוסרים שהוצגו בתוכנית", היא סיכמה. "יש לעצור אותה ב-2 הק"מ בלב המטרופולין או לחילופין להסיט את התוואי לאזור שפחות פוגע ומגביל את הפיתוח העירוני או לבטלה בתחום הנ"ל".
גופים נוספים הגישו את ההתנגדויות שלהם לתוכנית, בניהם גם חברת החשמל. בהתנגדותה כתבה כי תוואי התוכנית והעבודות הזמניות נכנסים לתחומם של אתרי החברה ביקנעם ובזבולון, והוסיפה כי "באחריות היזם לנקוט בכל אמצעי הבטיחות הנדרשים על מנת להבטיח תפעול שוטף של תשתיות החשמל שבתחום התוכנית. מתשריט המצב המוצע המאושר לא ניתן ללמוד על מיקום רצועת התשתית והמגבלות ביחס לדרך".
גם רשות ניקוז ונחלים קישון התנגדה, וכתבה כי "לא הושם מספיק דגש לחשיבות שמירת המשך תפקודם של הנחלים ועורקי הניקוז הקיימים בתוואי התוכנית, ומסמכי התוכנית כמעט ואינם מתייחסים לנושא זה. יתרה מכך, במהלך קידום התוכנית לא בוצע כל תיאום מול רשות הניקוז מלבד פגישה מקדמית ובה רשות הניקוז הביעה את חוסר הנוחות שלה מהתוכנית וביקשה כי יבוצע מולה תיאום בהמשך - תיאום שלא נעשה".
"בתשריט התוכנית הנוכחי, רצועת התשתיות המוצעת חודרת במספר רב של מקרים לתחום אפיקי הנחלים וגדותיהם, ובכך מאפשרת שינוי במשטר הזרימה שלהם עקב פגיעה בכושר ההולכה או בצורך בביצוע שינויים והסדרה מחדש של האפיק עקב הנחת תשתיות בנחל. רשות הניקוז סבורה כי יש להימנע באופן גורף מחדירה של רצועת התשתיות לאפיקי הנחלים".
נכתב על ידי מערכת מרכז הנדל"ן