סגור
אתר בנייה ב עיר רמלה
אתר בנייה בעיר רמלה (צילום: עמית שעל)

בלעדי
הקבלנים מממשים את האיומים: חברת בנייה ראשונה מקפיאה חתימות של רוכשים

חברת הבנייה גיא ודורון לוי מקפיאה את הליך החתימה על חוזים לרכישות דירות בפרויקט מחיר למשתכן במורדות ארנונה בירושלים. מה שגרם להקפאה הוא האיום של התאחדות הקבלנים כי תפנה לבג"צ כדי שיבטל את מגבלת ההצמדה למדד תשומות הבנייה שתיכנס לתוקף מחר. "אי הבהירות חושפת את החברה לסיכון כלכלי גדול", נמסר מהחברה

חברת הבנייה גיא ודורון לוי מקפיאה את הליך החתימה על חוזים לרכישות דירות בפרויקט מחיר למשתכן במורדות ארנונה בירושלים. מדובר בפרויקט שבו 238 דירות, 80% מהן נמכרות בהנחה לזכאי מחיר למשתכן.
בימים האחרונים הזוכים בהגרלה זומנו לחתימה על חוזה. מחר נכנס לתוקף תיקון לחוק שמאפשר הצמדה רק של 40% ממחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, לעומת המצב עד עתה שבו כל מחיר הדירה הוצמד למדד. ביומיים האחרונים החברה החתימה דיירים על חוזים על פי התיקון החדש לחוק, כלומר עם מגבלת ההצמדה למדד.
1 צפייה בגלריה
ההודעה שנשלחה לרוכשים גיא ודורון לוי
ההודעה שנשלחה לרוכשים גיא ודורון לוי
ההודעה שנשלחה לרוכשים
(צילום מסך)
אלא שבשעות האחרונות נחשף בכלכליסט מכתב התרעה לפני עתירה לבג"צ ששלחה התאחדות הקבלנים לשר השיכון זאב אלקין בדרישה כי יבטל או יקפיא את התיקון לחוק. בעקבות ההתפתחות הזו נשלח לרוכשים מחברת גיא ודורון לוי מסרון שמעדכן אותם על ביטול מועדי ההחתמות.
החברה מבקשת לתקן את החוזה כך שתישמר בו האפשרות להצמיד את מלוא מחיר הדירה למדד התשומות אם ההתאחדות תזכה בעתירה לבג"ץ. מחר היועץ המשפטי של החברה יפנה בבקשה ברוח זו למשרד השיכון. אם בקשתם לא תתקבל ומשרד השיכון יעמוד על הדרישה להחתים חוזים על פי התיקון לחוק בלי אפשרות לסגת מכך, בחברה יקפיאו את הליכי החתימה עד להכרעת בג"ץ.
מבדיקת כלכליסט עולה כי לגיא ודורון לוי עוד כ-1,500 דירות בכמה פרויקטים של מחיר למשתכן. מצבם של הפרוייקטים דומה, ומכאן ההערכה כי גם במקרים האלה החברה תבקש לשנות את החוזה או לעצור את ההחתמות.
החשש של החברה וחברות בנייה אחרות שעימם שוחחנו היום הוא מהפסד כספי כבד. החשש מהפסד הוא משום שהם זכו במכרז של רשות מקרקעי ישראל לבניית הפרויקטים לפני כמה שנים, כאשר על פי תנאי המכרז אפשר להצמיד את כל מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה מיום הוצאת היתר בנייה.
התחרות במכרזי מחיר למשתכן היא על מחיר הדירה הזול ביותר. הקבלנים הזוכים בנו הצעות על בסיס הידיעה כי המחיר הנקוב יעלה בזכות ההצמדה למדד וימנע הפסדים כתוצאה מהתייקרות עלויות הבנייה. המלכוד הוא מכך שבמחיר למשתכן אסור לייקר את מחיר הדירות, וממחר החברות יכולות להצמיד רק 40% ממחיר הדירות למדד התשומות. ב-12 החודשים שבין מאי 2021 למאי 2022 מדד תשומות הבניה עלה ב-6.6%. בפרויקט של מאות דירות עלייה כזו גוררת הפסד של מיליוני שקלים.
מחברת גיא ודורון לוי נמסר כי ״החברה החלה להחתים את הזוכים בפרויקט על החוזים כבר לפני מספר ימים תוך רצון ליישום תנאי החוק החדש. אולם, אתמול נודע כי התאחדות הקבלנים מגישה בג״ץ, דבר שהופך את הקערה על פיה. מתוך הבנה כי אי הבהירות חושפת את החברה לסיכון כלכלי גדול של מיליוני שקלים בכל פרויקט, וזאת לאור עליית המדד ועליות מחירי חומרי הגלם, הודענו לדיירים כי ההחתמות נעצרות. עם זאת, בכוונתנו להגיש מחר בבוקר מכתב של היועץ המשפטי של החברה אל חברת הבקרה מטעם משרד השיכון, בו אנו מבקשים לחזור ולהחתים את הדיירים תוך הוספת סעיף בגוף החוזה שאומר כי אם הבג"ץ יאושר אזי הדיירים ישלמו לפי פסיקת בג"ץ, או להבדיל, ההחתמות והתנאים ישולמו על פי תנאי החוק החדש״.
מנציגות הדיירים נמסר: "מצער לשמוע שדווקא גיא ודורון לוי, שהיו הראשונים לשתף פעולה עם ההצמדה החדשה ואף החילו אותה על אלו שחתמו על הדירות היום ואתמול לפני שהחוק נכנס לתוקף, בוחרים באופן ציני להצטרף כעת למהלך משפטי חסר סיכוי על גבם של הזוגות הצעירים. אין ספק משפטי שהחקיקה החדשה חלה גם על רוכשי דירות בפרויקט מחיר למשתכן, ולכן גם אם יש ממש בתלונות הקבלנים על החקיקה החדשה, הרי שמדובר בנושא שבין הקבלנים לבין רשות מקרקעי ישראל, והוא צריך להתברר בבית המשפט, ולא על גבם של הרוכשים".