סגור

אחרי שפלשה לקרקע ללא היתר: שפיר תשלם למדינה דמי שימוש בגובה 5.2 מיליון שקל

המחוזי בתל אביב נתן תוקף של פסק דין להסכמות בין חברת שפיר לרשות מקרקעי ישראל, לפיהן החברה תשלם לרמ"י דמי שימוש עבור קרקע שעליה בנתה מפעל בטון ללא היתר; "עלול ליצור תמריץ להתנהגות אסטרטגית מצד גורמים פרטיים בנסיבות דומות"

בית המשפט המחוזי בתל אביב נתן תוקף של פסק דין להסכמות בין חברת שפיר לרשות מקרקעי ישראל (רמ”י), שלפיהן שפיר תשלם לרמ"י דמי שימוש בגובה 5.2 מיליון שקל עבור קרקע שעליה בנתה מפעל בטון ללא היתר.


לטענת רמ"י, ב־2016 שפיר השתלטה על 19 דונם בבני ברק, והקימה במקום מפעל בטון, ללא אישור של רמ"י, "תוך הפקת רווחים ועשיית עושר שלא כדין על חשבון הציבור".
בנובמבר 2020 הגישה רמ"י לבית המשפט תביעה נגד שפיר לדמי שימוש בגובה 6.5 מיליון שקל בשל פלישה לקרקע. זו תביעה שנייה של רמ"י נגד שפיר על אותה חטיבת קרקע. הראשונה הוגשה בספטמבר 2020 לפינוי שפיר מהמקום. בספטמבר 2021 בית משפט השלום קיבל את תביעת הפינוי שהגישה רמ"י, באמצעות פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי).
במסגרת פסק הדין נכתב כי גם אם רמ"י תוכל לגבות את דמי השימוש הראויים ואת הנזקים שנגרמים לציבור מהמשך השימוש של שפיר בקרקע, הדבר החשוב ביותר הוא הגנה על האינטרס הציבורי שאינו ניתן לריפוי באמצעות סעד כספי.

1 צפייה בגלריה
מימין הראל שפירא ו ישראל שפירא מ בעלי קבוצת שפיר
מימין הראל שפירא ו ישראל שפירא מ בעלי קבוצת שפיר
מימין: הראל שפירא וישראל שפירא מבעלי קבוצת שפיר
(צילום: נמרוד גליקמן)

עוד נכתב כי "התוצאה תהיה שבמקום שהקרקע תוקצה באופן שוויוני ובהתאם לכללי המינהל הציבורי, יעלה בידי שפיר לעקוף כללים אלו, בדרך של מתן גושפנקה של בית המשפט למצב הבלתי חוקי שנותר, ולהמשיך להשתמש במקרקעי ציבור אגב הפרת הדין. הדבר עלול ליצור תמריץ להתנהגות אסטרטגית מצד גורמים פרטיים בנסיבות דומות. תמריץ כזה ראוי וחשוב לאיין".
במסגרת ההסכמות מועד הפינוי נדחה לסוף שנת 2022.
את רמ”י ייצגו עורכות הדין קרן יוסט ודורית יפרח דרורי מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי).