סגור
חוף הים ב מקסיקו
מקסיקו. הפתיחה המוקדמת במהלך הקורונה תדלקה את הביקושים (צילום: AP Photo/Guillermo Arias)

מחירי הנדל"ן בארה"ב זינקו, העשירים יצאו לחפש בתים בחו"ל

מספר האמריקאים האמידים שרכשו נכסים מחוץ למדינתם זינק בשנה שעברה ב־29% לעומת 2019. הסיבות המובילות: הדולר החזק, יוקר המחיה והאקלים הפוליטי. היעדים המובילים: מקסיקו וקוסטה ריקה

הזינוק במחירי הנדל"ן למגורים בשילוב הדולר החזק האיץ את הטרנד של רכישת בתים מחוץ לארה"ב על ידי אמריקאים אמידים, שמחפשים השקעה כדאית לכספם — כך עולה מדו"ח היוקרה הגלובלי של קולדוול באנקר לשנת 2022. גורם נוסף שתרם להחלטה הזו הוא האקלים הפוליטי הבעייתי בעיני הנסקרים, השורר כעת במדינתם.
לפי ממצאי סקר שעליו התבססו מחברי הדו"ח, 92% מהאמריקאים האמידים חיפשו באופן פעיל בית בחו"ל בשנה שעברה. במקביל, 67% מבין הנסקרים כבר מחזיקים בבעלותם נכס מחוץ לארה"ב. לפי הערכות, בשנה שעברה טיפס מספר רוכשי הבתים מעבר לים ב־14% לעומת 2021 וב־29% לעומת 2019.
"ראינו התעניינות מחודשת בקרב משקיעים אמידים בביצוע רכישות בינלאומיות ב־2022 גם בגלל הצטברות ביקושים אחרי הקיפאון בנסיעות במהלך המגפה", ציין מייקל אלטנו, סגן נשיא חטיבת היוקרה הגלובלית בסוכנות הנדל"ן קולדוול באנקר בלוס אנג'לס. "בנוסף, התנאים הכלכליים בארה"ב היו מאתגרים יותר ב־2022, כך שמשקיעים ביקשו להרחיב את הגבולות שלהם".
בינתיים, הרשתות החברתיות תרמו לפופולריות של הטרנד, כך לפי קלי קוצ'ין, מנהלת זירת ארה"ב בחברת הפינטק מאניקורפ אמריקס, באורלנדו, פלורידה, המציעה פתרונות מימון ברחבי העולם. "כולנו התחלנו לראות את השכנים שלנו עם בתים בפורטוגל או בפריז, מה שגרם לזה להיראות בר־השגה גם עבורנו", ציינה. "תוכנית טלוויזיה כמו 'אמילי בפריז' ו'ציידי בתים' גם נתנו לכולם הצצה לאפשרות של מגורים בחו"ל".
שלושת הלוקיישנים המובילים עבור רוכשי בתי יוקרה מארה"ב הם מרכז אמריקה, צפון אמריקה (קנדה ומקסיקו) ואסיה — כך לפי הדו"ח. במרכז אמריקה שלוש המדינות המבוקשות ביותר הן בליז, קוסטה ריקה ופנמה. "הבחנו בהתעניינות ערה ברכישת בתים בכל מקום כמעט, במיוחד בצרפת ומונקו, איטליה, קוסטה ריקה, ספרד ופורטוגל", ציין אלטנו. "ישנה התעניינות ערה מאוד במדינות שמציעות ויזת זהב שמעניקה אזרחות או תושבות עבור מקום מגורים מרכזי וגם משני". בעוד צרפת קוסמת במיוחד כיעד לבתי נופש, פורטוגל, בזכות ויזת הזהב שלה, אטרקטיבית כמקום מגורים קבוע.
מקסיקו וקוסטה ריקה תמיד היו פופולריות בקרב רוכשי נדל"ן אמריקאים, אך שתי המדינות הללו גם נפתחו מחדש מוקדם יחסית במהלך המגפה, מה שתדלק את הביקושים, ציין אלטנו. "הרבה מאוד אנשים קנו בית לעצמם בקוסטה ריקה ואז שניים או שלושה נוספים כהשקעה", אמר, בהוסיפו כי תיק השקעות מרובה יעדים הוא כעת טרנד פופולרי.
במקביל ליציאה של האמריקאים לשווקים זרים, משקיעים גלובליים חזרו להתעניין בנדל"ן האמריקאי לאחר האטה שנרשמה בתקופת המגפה. לפי איגוד סוכני הנדל"ן הלאומי, רוכשים זרים קנו 98,600 נכסים בארה"ב בשנה שעברה, בסכום כולל של 59 מיליארד דולר. הנתון משקף עלייה של 8.5% לעומת התקופה המקבילה ב־2021. מבין הרוכשים הזרים, הסינים והקנדים הובילו את המגמה, כאשר את החמישייה הפותחת השלימו משקיעים מהודו, מקסיקו וברזיל.