סגור
אתר בנייה מרובה מנופים ב אשקלון

המדינה מגבילה מנופים, היזמים מתנגדים

הנחיה חדשה של משרד העבודה אוסרת השארת עגורנים בצפיפות בשעות מנוחה כשהם עמוסי משקולות. בעתירה נגדה טוענים יזמים כי אלה הוראות היצרן וההנחיה תגרום להם נזק של עשרות מיליוני שקלים

הנחיה חדשה אוסרת על שימוש במשקולת בעת שהעגורנים עומדים ללא שימוש, כלומר בשעות המנוחה. ההנחיה התקבלה בימים האחרונים במינהל הבטיחות במשרד העבודה ומעוררת סערה בענף הבנייה, בעיקר בקרב החברות הגדולות כמו תדהר, שיכון ובינוי, אלקטרה בנייה ואשטרום, וכן אצל יבואנית העגורנים סקייליין (שותפה בחברת א.ס עגורנים בע"מ).
לפי ההנחיה החדשה, "השארת מטען תלוי בעגורן צריח, לרבות עגורן לאפינג, במצב מנוחה ושלא במהלך העבודה של העגורנאי הינה פעולה שבניגוד להוראות התקנה והיא אסורה", לשון ההנחיה המסתמכת על תקנה 71 לתקנות הבטיחות בעבודה שלפיה אסור לעגורנאי לעזוב את העגורן כאשר תלוי עליו משקל. בהמשך, פרסם משרד העבודה עדכון ולפיו עד 13 באוגוסט, המועד שבו יפרסם המשרד את אופן האכיפה, ההנחיה לא תיאכף.
לכאורה, זו הנחיה טכנית שגרתית, אך הסיבה שהיא מעוררת סערה והובילה את חברות הבנייה להתאחד ולהגיש עתירה נגד יישומה נובעת מההשלכות הכבדות שהיא עשויה להסב לקבלנים, המסתכמות לטענתם בעשרות מיליוני שקלים. השימוש במשקולות בשעות המנוחה של העגורן נוגע בעיקר לדגם ספציפי של עגורן ינגמאו המיובא מסין על ידי חברת סקייליין ונחשב לנפוץ באתרי הבנייה. העגורן נכנס לישראל ב־2013 ועל פי הערכות יש כיום לפחות כ־100 עגורנים פעילים מסוג זה בישראל.
ב־2016 מרבית חברות הבנייה הגדולות, המבצעות פרויקטים לבנייה לגובה החלו לצופף עגורנים באתרים במטרה לקצר את לוחות הזמנים. מספר עגורנים רב אפשר להן לעבוד באתר במספר צוותים כאשר לכל צוות עבודה מוצמד עגורן וכך קצב הבנייה מואץ. יבואניות העגורנים נדרשו לתת לכך מענה כשאחת הנקודות הקריטיות היא חניית הלילה של העגורנים. בשעות שבהן העגורן אינו בשימוש נהוג להותירו משוחרר כך שהרוח תסובב אותו והלחץ על הזרועות ועל יתר חלקי העגורן יורד משמעותית והסיכוי לקריסה נמוך יותר. כאשר באתר הבנייה פועל עגורן בודד אין בעיה, אך כאשר מצופפים מספר גדול של עגורנים יש סכנה להתנגשות בין הזרועות שמסתובבות ברוח, ולכן יש להותיר אותם כאשר הזרוע מונפת לגובה. ככל שהזווית שבה מופת זרוע העגורן קרובה יותר ל־90 מעלות ניתן היה לצופף באתר מספר גבוה יותר של עגורנים.
טענות היזמים והיבואניות מנוגדות לאלה של משרד העבודה. לטענת היבואנית סקייליין, השימוש במשקולת נעשה בהתאם להוראות היצרן ונעשה בו שימוש מאז 2016, מבלי שהיו תקלות בטיחות עד כה. עוד נטען, כי הוראות אלה מחייבות את הקבלנים להותיר את העגורנים בלילה עם המשקולת והסיכון הבטיחותי הגדול הוא הותרת העגורן בלילה דווקא ללא משקולת. במכתב הבהרה למנהל הבטיחות במשרד העבודה נכתב, כי "הסרת המשקולות, עת העגורן מצוי במצב מנוחה עם זווית זרוע גבוהה מסוכנת, לא בטיחותית, ומנוגדת להוראות היצרן". עוד נטען על ידם כי מדובר בפתרון נפוץ שנמצא בשימוש במדינות מערביות נוספות בעולם.
מנגד עמדת משרד העבודה כפי שעולה מההנחיה היא כי הותרת הזרוע בזווית כזו עם המשקולת מהווה סכנה לציבור. עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי יש תופעה של ריבוי וציפוף מנופים באתרי הבנייה במרכזי הערים אשר הובילה לפתרונות והמצאות שקיימות רק בישראל, ולסכנה בטיחותית חמורה: "כשהחלו לצופף עגורנים היה צורך להרים את הזרועות שלהם מזווית של 65 מעלות לזווית של 87 מעלות, הבעיה היא שבמקרה כזה יש סכנה להפיכת הזרוע, והיבואנית הציגה אישור מהיצרן, אבל זה בסך הכל מכתב שהגיע לבקשתה, ובספר היצרן אין הוראה להותרת העגורן עם משקולת בשעות המנוחה. בגלל הרצון שלהם להשכיר יותר מנופים הם תלו משקולת והוסיפו מפרשי רוח על המנוף. היצרן מסייג את ההוראה הזו במכתב", הוא אומר.
כאמור, יישום ההנחיה באופן מיידי יסב נזק כבד לקבלנים וצפוי להאט את לוחות הזמנים באתרי הבנייה. לטענתם, כל עוד ההנחיה בתוקף הם יאלצו להותיר את עמדות העגורנים מאוישות על ידי מנופאים גם בשעות הלילה, היות שללא המשקולת לא ניתן להותיר את העגורן ללא שימוש. בנוסף, אתרי הבנייה הפעילים תוכננו תוך מחשבה רבה על כיסוי העגורנים שהינם קריטיים להתקדמות הבנייה ובפרט כשמדובר בבנייה לגובה, וחוסר היכולת לעשות בהם שימוש עשוי להגביל את העבודות באתרים רבים.
מהתאחדות הקבלנים בוני הארץ נמסר: "מדובר בהנחיה שבאה לפתור בעיה שאינה קיימת ועשויה לייצר בעצמה כשל בטיחותי. מינהל הבטיחות בהנחייתו מייצר סתירה פנימית מול תקנות הבטיחות שכן הוא דורש מקבלנים לפעול בניגוד להוראות יצרן העגורנים, שמאות מסוגם פועלים באתרי בנייה בארץ. נזכיר, שימוש בהתאם להוראות היצרן הנו תנאי יסודי בביטוח של עגורנים אלו. משמעות ההנחיה הינה עצירת פעילות של ענף הבנייה שבקצה יגרמו לעיכובים במסירה ופגיעה בלקוחות".
ממשרד העבודה נמסר בתגובה: "משרד העבודה מחויב לבטיחות העובדים בכל ענפי המשק ופועל כל העת כדי לשמור על סביבת עבודה בטוחה לעובדים. מתוך כך, קיים איסור לשימוש במשקולות לפי הנחיית מינהל הבטיחות במשרד העבודה. לגבי אפשרות של יישום של תקופת התארגנות, המשרד יבחן חוות דעת של מומחים כולל חלופות למניעת סיכונים בתקופה זו".