סגור
עמק היובל קריית יובל ירושלים
עמק היובל, קריית יובל ירושלים. ועד קריית יובל ניהל בשנים האחרונות מאבק עיקש (סטודיו יגאל לוי אדריכלים - Syl)

אחרי שנים של מאבק ציבורי: שיכון ובינוי ויתרה על 25 דונם בקריית יובל - בתמורה לזכויות בנייה

עיריית ירושלים הודיעה כי הושג הסדר פשרה במאבק בין תושבי קריית יובל לחברה. לפי ההסכם, יועצמו זכויות הבנייה בשטח אחר בבעלות שיכון ובינוי, ליד גבעת המטוס, ובמקום 300 יח"ד היא תוכל לבנות 1,500 יח"ד. גורם בשיכון ובינוי: הגדלת הזכויות תניב לנו רווח של למעלה ממיליארד שקל

עיריית ירושלים הודיעה היום כי אחרי שנים של מחלוקת קשה בין תושבי שכונת קריית יובל לחברת שיכון ובינוי, הושג הסכם פשרה: 25 דונם שבבעלות שיכון ובינוי בעמק היובל יעברו לבעלות העירייה, לצורכי ציבור וקהילה.
מדובר בשטח בייעוד ציבורי שחברת שיכון ובינוי רכשה מההסתדרות בשנת 1998 במסגרת תוכנית השיקום של ההסתדרות. החברה התכוונה להשביח את השטח באמצעות שינוי הייעוד שלו למגורים. בשטח פועל במשך שנים רבות מרכז שכונתי גדול (מרכז טיילור) - שכולל מתנ"ס, בריכת שחייה עירונית מקורה, מגרשי טניס, אודיטוריום, מועדוני נוער וחדר כושר שמשרתים מאות מתושבי האזור.
ועד הפעולה של תושבי שכונת קריית יובל ניהל בשנים האחרונות מאבק עיקש בתוכנית המגורים השאפתנית של שיכון ובינוי. בתגובה החליטו בשיכון ובינוי להרוס את מגרשי הטניס שבמרכז טיילור ולא לאפשר לעמותת יובלים, המנהלת את המרכז הקהילתי, לעשות שימוש במקום. בחודש אוגוסט 2022 הגישה חברת שיכון ובינוי תביעה על סך 4 מיליון שקל לבית המשפט המחוזי נגד יושב ראש עמותת יובלים, דור לוי, המנכ"ל יאיר ריס ועוד שני חברי הנהלה בעבר על עיכוב בפינוי המתחם.
במסגרת תוכנית הפשרה, שתוגש היום לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, כל שטחי שיכון ובינוי בקריית יובל, בסמוך לבית טיילור, ובכלל זה המבנים, יעברו לבעלות עיריית ירושלים וישמשו כשטחים ירוקים ומוסדות ציבור לשירות הקהילה. התמורה לשיכון ובינוי תהיה הגדלת זכויות הבנייה בשטח בגודל 22 דונם הסמוך לגבעת המטוס, הנמצא בחלקו בבעלות שיכון ובינוי. היקף הבנייה בשטח יורחב ובמקום 300 יח"ד, החברה תוכל לבנות 8 מגדלים, ובהם 1,500 יח"ד. אדריכל התוכנית הוא יגאל לוי.
גורם בשיכון ובינוי מסר ל"כלכליסט" כי מדובר בפועל בשטח ציבורי שנתפס על ידי קבוצת פעילים פוליטיים, בניגוד לחוק ובניגוד להסכמים, ואשר עליו היתה כוונה לבנות כ-300 יח״ד. לאחר שנים ארוכות של עימותים ומחלוקות משפטיות הסכימה עיריית ירושלים לאשר פרויקט של 1,500 יח״ד בתמורה לגניזת התוכנית לבנייה בשטח. לדבריו, מדובר בפרויקט שעתיד להניב לשיכון ובינוי רווח של למעלה ממיליארד שקל בשנים הקרובות, ולכן הוא בעל חשיבות אסטרטגית לחברה.
עו"ד יוסי חביליו, סגן ראש העיר ירושלים, אמר ל"כלכליסט" כי מדובר במאבק על פני השכונה המתחרדת: "בשנים הקרובות האוכלוסייה בקרית יובל תוכפל. צו השעה הוא לא להעמיס על השטח מאות יחידות דיור חדשות, אלא לשמור מכל משמר על השטחים הירוקים ועל השטחים למבני ציבור. אני שמח שהרעיון הראשוני שלי מומש, ובמקום מגדלים יהיה שם הסנטרל פארק של ירושלים".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "לאורך כל הדרך הנחה אותנו קו מחשבה שבמרכזו שמירה על השטח כשטח ירוק המשרת את הקהילה. בנקודה זו לא היינו מוכנים לוותר. מצד שני היה מובן לנו העניין הקנייני והעסקי של חברת שיכון ובינוי, לצד הצורך להוסיף יחידות דיור לעיר, על פי החזון ולפיו לא תהיה פגיעה בטבע ובסביבה עד אשר ימוצו כל האפשרויות לבנייה בדרך של פינוי-בינוי ובנייה גבוהה לאורך צירי הרכבת הקלה ובשטחים מופרים אחרים".
תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי: "שמחנו להביא יחד פתרון תוך מחשבה יצירתית ושיתוף פעולה עם עיריית ירושלים והעומד בראשה. השכונה החדשה שתיבנה תהיה שכונה פורצת דרך בירושלים באזור מרכזי הסמוך למרכזי בילוי. אנו משוכנעים שהתוכנית תאושר בתוך זמן קצר ותביא רווחה לתושבי העיר שיוכלו ליהנות מהבשורה שבהסדר זה".