סגור

בעקבות התייקרות השכירות: הכנסת מקימה ועדה לבחינת הענף

יבגני סובה מישראל ביתנו, שיעמוד בראש הוועדה: "נקדם מאגר עסקאות שכירות ונפעל ליישום גביית מס מבעלי הדירות"; יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון: "יש ניצול של השוק על ידי בעלי דירות. זה מחייב טיפול פרטני"

ועדת הכלכלה בכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), החליטה היום (ב') על הקמתה של ועדה לבחינת שוק השכירות בישראל. ההחלטה על הקמת הוועדה נובעת ממצב שוק השכירות ועליית המחירים החדה בו. בראש הוועדה יעמוד ח"כ יבגני סובה, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ובוועדה יהיו חברים ח"כ לימור מגן תלם וחברי הכנסת רון כץ ואורי מקלב.
לדברי ביטון שפתח את הדיון, הצורך בהקמת הוועדה נובע ממחירי הדירות הנוסקים שאינם מאפשרים לרכוש בית בישראל. ביטון ציין את היוזמה שלו להורדת מחירי הדירות ואמר: "עד שלא נאפשר דירה בסובב תל אביב על אדמות מדינה בפחות ממיליון שקל, או בית צמוד קרקע בפריפריה המאפשר לרוכשים להרחיב אותו בהמשך, צריכים לאפשר לאנשים מגורים בשכירות, וכיום יש ניצול של השוק והמחירים על ידי בעלי דירות מול שוכרים. זה קשה, ומחייב טיפול פרטני, מחייב טיפול של משרדי הממשלה וכן חקיקה שתקודם על ידי חברי ועדת הכלכלה".

1 צפייה בגלריה
להשכרה דירה להשכרה דירות להשכרה שכר דירה
להשכרה דירה להשכרה דירות להשכרה שכר דירה
דירה להשכרה, ארכיון
(צילום: דוד הכהן)

ח"כ סובה סיפר שבמשך שלוש השנים שבהן הוא חבר בוועדת הכלכלה נושא השכירות עלה, אבל בחודש האחרון כשמחירי הדירות החלו לזנק הוא החליט כי ראוי לטפל בהם. "אני מתגורר בשכירות וזכיתי לפני שבע שנים בדירה במסגרת מחיר למשתכן ועד היום לא קיבלתי אותה. אני מכיר את סוגיית השכירות היטב, את חוסר האונים של מי שמתגורר בשכירות ואת הלחצים הנפשיים הכרוכים בכל חידוש חוזה המלווה בחששות כי מחיר השכירות יעלה או שידרשו ממך לפנות את הדירה".
מבחינת הצעדים שבכוונתו לקדם אמר ח"כ סובה: "הנושא הזה דורש בהתחלה לפחות איסוף נתונים והצגת תמונה כוללת לוועדת הכלכלה. אחת הבעיות העיקריות היא שאין לנו בנק נתונים על עסקאות שכירות. על מכירת דירה יש חובת דיווח לרשות המסים ועסקת המכירה מדווחת כולל מחיר ולמי נמכרה הדירה, אבל בכל הקשור לשכירות אין לנו בכלל נתונים. אני יכול ליצור את בנק הנתונים על ידי מתן תמריצים למשכירים ושוכרים, למשל לבדוק אפשרות שחלק מהסכום בחוזה השכירות יהיה מגובה בנקודות זיכוי במס הכנסה. זה יכול להיות 20% מערך השכירות".
סובה הוסיף ואמר כי הוא רואה ברשות המסים גורם משמעותי בטיפול בנושא השכירות. "רשויות המס לא אוהבות שמספקים להן עוד עבודה, ולכן נצטרך לתגבר ולתמרץ את הפעילות הזו של גביית מס ממשכירי הדירות. בכוונתי לדבר עם שר האוצר על כך, שתהיה תוספת של תקנים לנושא המיסוי על דיור".