סגור

עצירה זמנית? חגי תשרי בלמו את העלייה ברכישת דירות חדשות ברבעון השלישי

חודש ספטמבר ריכך את הזינוק של הרוכשים והוביל לכך שהרבעון יסתיים בעלייה קלה בלבד בהיקף רכישת הדירות החדשות עם 13.3 אלף דירות; אשקלון ממשיכה להוביל את היקפי המכירות. במחוז הצפון מעל לחצי מהדירות שנמכרו הן בבנייה עצמית וקבוצות רכישה

הרבעון השלישי של 2021 (חודשים אוגוסט-אוקטובר) נמכרו בישראל כ-13.3 אלף דירות חדשות, ירידה של 12.7% לעומת שלושת החודשים הקודמים, ולאחר ניכוי עונתיות (חודש ספטמבר התאפיין בחגים), מדובר בעלייה בשיעור של 0.9%. בתוך כך, קשה להתעלם מהמגמה שמלווה את השוק מאז מרץ 2018, כאשר מחודש זה יש עלייה של 2.3% בחודש בהיקף רכישת הדירות.

נתוני הביקוש לדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתחלקים ל-2, הדירות למכירה ודירות שלא למכירה שמתחלקות בין פרויקטים של קבוצות רכישה ובין בנייה עצמית בסגנון "בנה ביתך". בפרויקטים שלא למכירה החלה בנייתן של 3,560 דירות, עלייה של 9.4% ולאחר ניכוי עונתיות מדובר בירידה קלה בשיעור של 1%.

1 צפייה בגלריה
אגמים אשקלון זירת הנדלן
אגמים אשקלון זירת הנדלן
שכונת אגמים באשקלון
(צילום: אדי ישראל)
בחלוקה למחוזות ניתן לראות כי מחוזות המרכז ת"א והדרום מובילים עם היקפי המכירה, במחוזות אלה נמכרו 3,871 דירות, 2,970 דירות ו-2,603 דירות בהתאמה. ברוב המחוזות היחס בין הדירות למכירה לאלה שאינן למכירה עומד על 80% לטובת המכירה, אך במחוז צפון בלטה מגמה הפוכה, מתוך 1,811 דירות שנמכרו ונבנו, רק 45% נמכרו ואילו היתר הן בבנייה עצמית וקבוצות רכישה. הסיבה לכך נובעת מריכוז גבוה של מושבים קיבוצים וישובים קהילתיים בצפון המדינה, לצד כפרים של בני המגזרים הערבי והדרוזי שבהם הבנייה היא לרוב עצמית. בממוצע הכללי, חלקן של הדירות שנמכרו מסך הכמות המבוקשת עומד על שיעור של 78.9%.
בחלוקה לערים, אשקלון ממשיכה להוביל את היקפי המכירות, לאור היקף משמעותי של פרויקטים בעיר נמכרו 1,150 דירות בדומה לרבעון הקודם. בירושלים זינק היקף מכירת הדירות ל-947 (עלייה של 150%), בת"א חלה ירידה של 16% בהיקף הדירות שנמכרו ל-780 דירות בסך הכל. ירידה חדה בהיקף המכירות נרשמה בבת ים, בעקבות סיומו של מבצע מכירות לעמיתי "חבר" בפרויקט של חברת אזורים במסגרתו נמכור מאות דירות בפרק זמן קצר. בסוף חודש אוקטובר עמד מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה על 45.9 אלף דירות.