סגור
מתחם שדה דב 4.4.24 3
מתחם שדה דב בתל אביב. מחיר למ"ר של מרלו"ג שייפתח שם צפוי להיות 65 שקל (צילום: עופר צור)

בלעדי
שלושה מרלו"גים צפויים להיבנות במתחם שדה דב בתל אביב

לראשונה בארץ ישולבו מרכזים לוגיסטיים במתחם שנועד למגורים. לטענת העירייה המטרה היא לצמצם מפגעי זיהום ורעש ותנועת רכבים כבדים במרכז העיר בשעות העומס 

שלושה מרכזים לוגיסטיים צפויים להיבנות במרכז הרובע החדש במתחם שדה דב בתל אביב. עיריית ת"א מקדמת פרסום מכרז למכירת זכויות בנייה במגרש שבבעלותה בשטח של 4.5 דונם במתחם אשכול ברובע שדה דב. מדובר במבנה בגובה 11 קומות, ו־5 קומות מרתף, שיכלול 12.7 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 1.7 אלף מ"ר מסחר ו־3.7 אלף מ"ר המיועדים למרכז לוגיסטי (מרלו"ג). על פי הערכות, עיריית ת"א תקבל על מכירת הזכויות במגרש יותר מ־100 מיליון שקל.
בנוסף צפויים להיבנות עוד שני מרלו"גים במתחם. השילוב של מרלו"ג באזור מגורים הוא חדשני ברמה ארצית.
התוכנית לרובע שדה דב חולקה לשלושה מתחמים: מתחם אשכול, המתחם המרכזי והמתחם הצפוני. תוכנית אשכול אושרה ע"י הותמ"ל במאי 2021 והיא כוללת תוואי רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים שמקשרים את המתחם אל שכונות העיר הוותיקות, השכונות החדשות וחוף הים. יש בה 4,844 דירות, כ־680 חדרי מלון, שטחי מסחר בהיקף של 45 אלף מ"ר, ושטחי תעסוקה בהיקף של 145 אלף מ"ר. מדובר בשכונה המתוכננת בסטנדרט מתקדם.
בעיריית תל אביב רואים בהקמת שלושת המרלו"גים ברובע שדה דב חלק מהניסיון "לצמצום המפגעים הקשורים לעברת המשלוחים, צמצום המפגעים לציבור הנובעים מתנועת רכבי השילוח וההפצה בעיר, שיפור הבטיחות בדרכים, שיפור השירות לחברות השילוח וההפצה הפועלות בעיר והגברת הוודאות של תהליך פריקת וטעינת הסחורות באזורים העמוסים. כחלק ממסקנות בדיקה שקיימנו ב־2020 נבחנת האפשרות לייעול האכיפה כלפי חניה של כלי רכב פרטיים במפרצי פריקה וטעינה וגם, לייצר חלופות ופעולות משלימות לתהליך הקיים של פריקה וטעינה של סחורות ברחובות העיר".
1 צפייה בגלריה
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי. מרלו"ג לשם הפחתת התנועה
(צילום: אוראל כהן)
בעיריית רואים במרלו"גים גם אמצעי לשיפור איכות החיים של התושבים: "על ידי הקמת שלושה מרכזים לוגיסטיים שכונתיים, שבמסגרתם תבוצע קליטה של סחורות מספקים, אחסון של סחורה, ניהול והכנה להפצה והפצה בפועל לבתי עסק מה שיגביל תנועת רכבים כבדים וכן את אפשרויות הפריקה והטעינה בסמיכות לבתי העסק. התכנון גם מיישם תפיסה אורבנית להפחתת מטרדים ולחץ תחבורתי, מניעת זיהומים ושחרור של עומסים תפעוליים".
לדברי היועץ הכלכלי איתי שפרן מיקום מרלו"ג במרכז עיר הוא אינו מקובל אמנם, אך רצוי מאוד: "אין היום מרלו"גים במרכזי ערים בגלל העלויות ולא בגלל הצורך. מבחינה רעיונית, האינטרס הוא להוריד את כמות הנסיעה של כלי רכב כבדים, כי הם מייצרים גודש, ומפגעי זיהום אוויר ורעש. מיקום שטח האיחסון בשדה דב יאפשר למשאיות להגיע למרכז העיר עם תוצרת לא בשעות העומס". לדבריו מבחינה כלכלית מיקום של מרלו"ג במרכז העיר הוא פתרון מעולה: "המייל האחרון בשינוע, מהמרלו"ג לבית הלקוח, הוא גם היקר ביותר ושטחי איחסון במרכז הרובע החדש יוזילו אותו".
לדברי המתווך יאיר לוי, המתמחה בשיווק שטחי איחסון למרלו"גים "פעילות לוגיסטיקה עובדת על יעילות, ולמחיר הקרקע יש השפעה גדולה על מחיר הלוגיסטיקה. חוץ מהעלויות יש לקחת בחשבון את התנועה למקום". לוי מעריך שהמחיר למ"ר מרלו"ג במתחם אשכול ינוע בין 55 ל־65 שקל למ"ר. לשם השוואה המחיר במודיעין הוא קצת יותר זול.
טל קופל, מנכ"ל מדלן: "התקדים של בניית מרלו"ג באמצע שכונת מגורים הוא מעניין, שכן מרלו"ג שונה מאוד מבניין משרדים או ממרכז מסחרי ועשויות להיות לו השפעות שונות על הסביבה. אחסנה בהיקף כזה מצריכה תנועה די מאסיבית של משאיות, לצד העובדה שהיא עשויה לגרור מטרדים שונים כמו ריחות לא נעימים או מזיקים. יהיה מעניין לראות אם הניסוי הזה יוכתר בהצלחה, בפרט שהוא נערך באחת השכונות החדשות היקרות ביותר בישראל".