סגור
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני ארץ כנס נדל"ן
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני בארץ (צילום: אוראל כהן)

נשיא התאחדות הקבלנים: "הממשלה נעדרת מהמתרחש בענף הבנייה. הקימו קבינט דיור שעוד לא התכנס"

ראול סרוגו אמר את הדברים בכנס השנתי של ההתאחדות, והשווה את הממשלה לקודמתה: "בממשלה הקודמת הכינו תוכנית ואפשר היה לעבוד, הייתה ודאות לקבלנים, היום כלום, אין שום דבר"; נתונים שהציגו הקבלנים הצביעו על ירידה של כ-2% ברווחיות שלהם ברבעון הראשון של 2023

"אנחנו נמצאים במיתון עמוק, כבר כמה רבעונים שהתוצר של ענף הבנייה יורד לעמת הרבעון בשנה קודמת, יש צניחה של 80% ברכישות קרקע על ידי קבלנים ברבעון הראשון של 2023 לעומת הרבעון הראשון אשתקד. יש כאן בעיה קשה, הקטר הזה של הבנייה ירד מהפסים וממשלת ישראל חייבת להחזיר אותו לשם", כך אמר היום (ד') ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס השנתי של ההתאחדות.
סרוגו השווה את מדיניות הממשלה הנוכחית לזו של הקודמת, ואמר "הממשלה נעדרת מהאירוע, אין תוכניות, הקימו קבינט דיור שלא התכנס אפילו פעם אחת. שמענו את מנכ"ל רמ"י שמנסה למכור את הקרקע והמכרזים שלו נכשלים פעם אחר פעם. הכי גרוע זה שאין תוכנית ממשלתית, מבלי להיכנס לפוליטיקה בממשלה הקודמת ראינו שהכינו תוכנית ואפשר היה לעבוד, היום כלום, ריק, אין שום דבר".
סרוגו העריך כי המחסור בדירות יוביל להכפלה של מחירי השכירות בתוך שנתיים, כך שלהערכתו, כל אלה שמשלמים שכירות גבוהה יחזרו אל השוק למרות המשכנתא הגבוהה. "ידחקו אותם לקנות דירות", הוא הסביר.
סרוגו גם הציל תוכנית שהכינו הקבלנים שאחת ההצעות המרכזיות בה היא שהמדינה תבצע עסקאות קומבינציה עם הקבלנים כך שהם לא ירכשו קרקע, הממשלה תעביר להם קרקעות והיא תקבל בתמורה דירות. את הדירות האלה היא תוכל לייעד לשכירות ארוכת טווח, והקבלנים לא יצטרכו להוציא הון למימון הקרקעות היקרות. הצעות נוספות לייעול הענף הן תוספת של 30 אלף עובדים זרים באופן מיידי, אפשרות לשלם על הקרקעות בתשלומים ולאורך זמן, הורדת המע"מ על הבנייה ב-1%., ועוד.
יגאל סלוביק מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר בכנס, כי הפער בין ההיצע לביקוש הולך וגדל, "בתחילת 2022 היינו עם כ-20 אלף יח"ד בהתחלות הבנייה וסיימנו את 2022 עם כ-14 אלף יח"ד בהתחלות בנייה, אם תימשך מגמת הירידה נסיים את 2023 עם פחות מ-60 אלף יח"ד בהתחלות הבנייה פיחות של כ-20% בהשוואה לשנה שעברה. פחות דירות נבנות בימים אלה וזה אומר שזוגות צעירים יתקשו לרכוש דירות בעתיד, הפער שנוצר היום יחזור אלינו בעתיד".
לבי הירידה בהיקף רכישת הדירות אמר סלוביק, כי מדובר בקיפאון שגורם לקבלנים לעצור מלקדם פרויקטים חדשים. "אם תימשך המגמה הזו הפער ילך ויגדל ומדינת ישראל צריכה לתת מענה בשמירה על קצב התחלות בנייה גדל והולך לאור הצורך העתידי". על מחירי הדירות אמר סלוביק, "זה נכון שמחירי הדירות הפסיקו לעלות, ויש כאלה שיגידו שזה דבר טוב, אבל זה משקף ביקושים כבושים, אם קצב הבנייה לא יואץ נמצא את עצמנו בעוד 2-3 שנים בהיצע קטן מהביקוש והמשמעות על מחירי הדירות העתידיים ברורה". בנוגע לדיור להשכרה הוא אמר, "זה לא כלכלי בעידן הנוכחי והרבה קבלנים או שלא ניגשים למכרזים או שמוכרים דירות שרכשו להשכרה. הם מוכרים את הדירות לטובת השקעות אטרקטיביות יותר וזה ישפיע גם על מחירי השכירות".
סלוביק גם התייחס לתקציב המדינה ולאובדן ההכנסות ממיסוי נדל"ן, "אנחנו צופים פיחות דרמטי בהכנסות המדינה כך שהן יעמדו על כ-51.9 מיליארד שקל ב-2023 לעומת 83.5 מיליארד שקל ב-2022 ו-68 מיליארד שקל ב-"2021.
תהילה ינאי מנכלי"ת משותפת ב-BDI COFACE אמרה כי ע"פ התחזית שלהם תהיה השנה עליה של 8% בסיכון של הקבלנים, "זה נגזר מסיכון שאנחנו מגדירים לכל חברה בענף והסיכון הוא בסיכוי לכשל עסקי, זה נובע מתלות בגורמים חיצוניים, עובדים למשל, השקעות ומימון וכו'. בגלל המבנה המיוחד ההסתברות לכשל גבוהה מהממוצע במשק. זה צפי של 680 חברות שיפסיקו לפעול השנה ירידה של כ-6% מהקבלנים בענף. מתחילת 2023 יש גידול של 40% במספר הקבלנים שנקלעו לקשיים ויש לזה השלכה גם על חברות אחרות".
עוד אמרה ינאי, כי רואים שחיקה ברווחיות החל ממחצית 2021. "בסקר שעשינו השנה בדומה לשנה שעברה, עולה תחושת המשבר. 55% צופים ירידה בהיקף הפעילות לעומת 7% בלבד שענו על אותו הסקר שנה שעברה. 64% צופים ירידה ברווחיות ו67% מהקבלנים כבר החלו בצעדי התייעלות. התחזית לסוף 2023 היא ש-680 יפסיקו לפעול ו370 קבלנים יכנסו. גם רואים שלמעלה מ-10 שנים רצופות מספר חברות הבנייה בירידה מתמדת".
לגבי ההשפעה על הרוח הנקי נתוני BDI מצביעים על פגיעה ברווחיות הקבלנים והערכה שהפגיעה בהם תגדל מהרבעון השני של השנה, "הירידה נובעת מעלויות המימון וממחירי התשומות, עדיין לא המחירים, וזה יופיע בעתיד", הסבירה ינאי. הפגיעה כעת היא בשיעור של 2% מ-13.2% רווחיות ל-11.1%.