סגור
 שר השיכון יצחק גולדקנופף
שר השיכון יצחק גולדקנופף (צילומים: ישראל פרץ, יואב דודקביץ')

בלעדי
חסיד גור בלי ניסיון בנדל"ן מונה לאחראי על הבנייה בדרום

שר השיכון יצחק גולדקנופף מינה את זלמן ינקלביץ, מנהל אגף החינוך החרדי בעיריית אשדוד, לניהול פרויקט ענק להקמת אלפי דירות במיליארדי שקלים. התרגיל: מינוי בהליך מזורז על תקן מ"מ תוך פרסום מודעת דרושים אחת בדף אינטרנט ללא גולשים

משרד השיכון מתכנן להקים בשנים הקרובות במחוז הדרום עיר חדשה שבה כ־20 אלף דירות, כאשר גם בערי הדרום הוותיקות ייבנו שכונות חדשות שבהן יהיו מעל ל־20 אלף דירות. אלא שלניהול הפרויקט הענק הזה שעלותו מיליארדי שקלים מינה שר השיכון יצחק גולדקנופף את זלמן ינקלביץ, מי ששימש עד עתה מנהל אגף החינוך החרדי בעיריית אשדוד והוא חסר ניסיון רלוונטי בתחום הנדל"ן.
ינקלביץ מונה למנהל מחוז דרום במשרד השיכון לאחר שעבד במשך עשור באגף החינוך החרדי בעיריית אשדוד. בתחילת הדרך שימש כסגן מנהל האגף ובשנים האחרונות עמד בראשו. לפני עבודתו בעיריית אשדוד שימש כמנהל בית ספר. הניסיון המקצועי שלו אינו רלוונטי לתפקיד, אלא שבאמתחתו יתרון אחר – הוא שייך לחסידות גור בדיוק כמו גולדקנופף. עד עתה גולדנקופף מינה שני בכירים למשרד השיכון, שניהם חסידי גור. קדם לינקלביץ מינויו של מנכ"ל המשרד יהודה מורגנשטרן. אלא שמורגנשטרן נחשב למינוי ראוי וזוכה להערכה בקרב אנשי נדל"ן וגורמים בממשלה. ויש הבדל נוסף בין שני התפקידים: מנכ"ל הוא משרת אמון ולכן מינוי איש החסידות, במידה שכישוריו מתאימים, הוא צעד לגיטימי. לעומת זאת מנהל מחוז הוא מינוי מקצועי שאליו חייב להיבחר המועמד המתאים ביותר, ולא כזה שנבחר משיקולים פוליטיים.


חרדים תושבי אשדוד שמכירים את ינקלביץ סיפרו ל"כלכליסט" כי הוא נחשב בעיני התושבים לזרוע הארוכה של החסידות בעיר. "אם הוא קיבל את המשרה הזו במשרד השיכון זה לא בגלל כישורים, אלא בגלל קשרים", הם אומרים, "יש לו קירבה לנחמיה בנו של האדמו"ר מגור שמתגורר באשדוד. נחמיה הוא זה שמושך בחוטים, כנראה שגולדקנופף היה מחויב לו".

הליך עקום

נראה שינקלביץ אינו עומד בתנאי הסף ובוודאי שניתן למצוא מועמדים עם ניסיון רלוונטי בהרבה, אך מינויו לתפקיד התאפשר מכיוון שהוא מונה בהליך מזורז על תקן של ממלא מקום. ההליך הזה מאפשר לדלג על מכרז פומבי שבו הוא היה נאלץ להתמודד מול מועמדים אחרים ועדיפים. קשה לומר שבמשרד השיכון התאמצו לאתר מועמד אחר לתפקיד ממלא המקום. 10 ימים, כולל שישי ושבת, עם מודעה אחת בדף אינטרנט ללא גולשים, מסכמים את המאמצים של המשרד לאתר מועמדים לתפקיד. מודעת הדרושים למשרה פורסמה ב־25.4 באתר האינטרנט של משרד השיכון. התאריך האחרון להגשת מועמדות היה 4.5. על פי המודעה האיש ישמש ממלא מקום למשך חצי שנה. אפשר להעריך כי בתום התקופה הזו ייפתח מכרז לתפקיד קבע, עד אז הוא כבר יצבור ניסיון רלוונטי לתפקיד ויוכל להתמודד במכרז. את ההליך העקום הזה מאפשרת נציבות שירות המדינה החלשה בראשות פרופ' דניאל הרשקוביץ.
המנהל החדש של מחוז דרום במשרד השיכון יצטרך לטפל בכמה תוכניות בנייה ענקיות: התוכנית להקמת עיר חדשה בשם כסיף ליד ערד. עיר שבה יבנו בשלב הראשון 20 אלף דירות. המשרד חתום גם על הסכם גג שתקציבו 1.4 מיליארד שקל לבניית 5,000 דירות בערד, והסכם גג לבניית כ־6,000 דירות בתקציב של 1.8 מיליארד שקל בשדרות. רשות מקרקעי ישראל שכפופה לגולדקנופף חתומה על הסכם גג עם נתיבות לבניית 13 אלף דירות בתקציב של כ־4.7 מיליארד שקל. כמו כן לדימונה הסכם גג ענקי עם משרד השיכון לבניית כ־26 אלף דירות חדשות בתקציב של כ־5 מליארד שקל.
לפי המודעה, האיש ישמש מ"מ לחצי שנה. בתום התקופה צפוי להיפתח מכרז לתפקיד קבע, עד אז הוא כבר יצבור ניסיון רלוונטי ויוכל להתמודד במכרז. את ההליך העקום הזה מאפשרת הנציבות

כמנהל מחוז דרום ינקלביץ יוכל לקדם את האינטרסים של חסידות גור במחוז. זה שנים רבות שהאדמו"ר מגור מכוון את קהל חסידיו למגורים בדרום. מרבית החסידים גרים באזור זה – בערד יש כ־1,300 משפחות, באשדוד כ־2,500 משפחות ובקרית גת כ־360 משפחות, והן מונות כ־35% ממשפחות החסידות בארץ. בשנתיים האחרונות, על רקע מאבק בין חרדים לחילונים בערד ועליית מחירי הדירות בעיר, חסידות גור החלה להפנות את אנשיה לדימונה.
רק בחצור ובירושלים יש עוד קהילות גור משמעותיות. אשדוד וקריית גת שייכות למחוז ירושלים של המשרד ועל הבנייה בהן לא תהיה לינקלביץ השפעה, אבל על הבנייה בערים סמוכות – ערד, שדרות ונתיבות כן. התאמת השכונות בהן לצרכים של החרדים, למשל על ידי הגבלת הבנייה לגובה של 6–7 קומות, תוך הוספת מוסדות ציבור ומקוואות, תאפשר למשוך לשם גם משפחות צעירות מחסידי גור קרוב יחסית לבית הוריהם אם למשל הם גרים באשדוד או בקריית גת. אם ההערכות יתממשו ומשרד השיכון בהובלת ינקלבץ יקדם שכונות חרדיות בערד, הדבר עשוי לעורר מחדש מתיחות בין המשרד לראש העיר ובינו לבין תושבי העיר המשתייכים לחסידות גור.

מענק עבור שכונה חרדית

בסוף אפריל גולדקנופף חתם על הסכם עם קריית גת שבה קהילה ותיקה של חסידי גור, שבמסגרתו הבטיח מענק של כ־300 מיליון שקל בתמורה להקמת שתי שכונות חדשות שבהן בסך הכל 10,000 דירות, מחציתן בשכונה ענקית שמיועדת לחרדים.
תקציב הענק הזה מבוסס על תוכנית מענקים שרשות מקרקעי ישראל הציעה בעבר לראשי ערים. אלא שעם כניסתו לתפקיד, סיכם גולדקנופף עם האוצר על קיצוץ חד בתוכנית המענקים הזו. עד אז המענק היה בהיקף של 30 אלף שקל לכל דירה שתקבל היתר בנייה. בהסכמות החדשות בין משרדי השיכון והאוצר סוכם על מענק של עשרת אלפים שקלים לכל דירה לכל היותר. גולדקנופף מיהר לחתום על ההסכם עם קריית גת לפני שההסכמות האלה קיבלו תוקף ואושרו במועצת מקרקעי ישראל. כך יצא שהעיר האחרונה שקיבלה את מענק העתק הזה היא גם במקרה זו שהסכימה להקמת שכונה חרדית ענקית.
לאדמו"ר מגור יעקב אריה אלתר אינטרס לדחוף את חסידיו לפריפריה גם משום שבה המשפחות מעוטות היכולת ומרובות הילדים יכולות לקנות דירות בתקציב הולם, אך גם משום שכך הוא מצליח לשמור על קהילה הומוגנית שסרה למרותו. כאשר הקהילה הוותיקה בחיפה גילתה סימני עצמאות המליץ האדמו"ר לחסידיו לעזוב את העיר.
ממשרד השיכון נמסר: "מדובר בקול קורא למ"מ מאחר והמשרה אינה פנויה לפרסום קבוע על פי כללי נציבות השירות. הזוכה נבחר פה אחד, בעל כישורים וניסיון עבודה רלוונטי ועונה לתנאי הסף שנקבעו בקול הקורא ואושרו על ידי הנציבות".