סגור
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף נואם ב כנס של מינהל מקרקעי ישראל ב מוזיאון ארץ ישראל תל אביב 22.3.23
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (צילום: מוטי קמחי)

בלעדי
בניגוד להסכם עם האוצר: שר השיכון הבטיח לקריית גת מענקים של עד 300 מיליון שקל

בניגוד להסכם עם אגף התקציבים שנחתם רק לפני חודשיים - השר יצחק גולדקנופף הבטיח לעיריית קריית גת מענק של 30 אלף שקל לכל דירה בתמורה להסכמה לשווק מגרשים לבניית אלפי דירות לחרדים. משרד השיכון: "כלל מכרזי השיווק המתפרסמים הם בהתאם להחלטת מועצת רמ"י"

שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף הבטיח לקריית גת מענקים שעשויים להצטבר ל-300 מיליון שקל בתמורה להסכמתה לשיווק מגרשים לבניית אלפי דירות לחרדים. ההבטחות האלה מנוגדות להסכם שנחתם בין אגף תקציבים במשרד האוצר למנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן בדיוק לפני חודשיים.
גולדקנופף הודיע אתמול (ה') על שיווק מגרשים לבניית 10,600 דירות בקריית גת - מחציתן בשכונה החדשה קריית גת מערב, שתוקם ממערב לכביש 40, והן מיועדות לחרדים. המחצית השנייה בשכונת כרמי גת שתצמח לכיוון צפון, והן מיועדות לציבור הכללי.
כמות כזו של דירות חדשות היא נטל כלכלי יוצא דופן לכל עיר. בעיני רבים מראשי הערים הנטל גדול יותר כאשר מדובר בתושבים חרדים שהכנסתם נמוכה מהממוצע.
ל"כלכליסט" נודע כי ההסכמה של ראש העיר אבירם דהרי לשיווק המגרשים האלה הושגה בזכות הבטחה כי הוא יקבל מענק של 30 אלף שקל לכל דירה חדשה. ההבטחה הזו מבוססת על מנגנון מענקים שנכנס לתוקף ביוני שנה שעברה, אך סוכם עם משרד האוצר כי הוא יבוטל. משרד האוצר לא היה מעורב במגעים ובהסכמות שנרקמו בין קריית גת למשרד השיכון.
את המענקים יזם בעבר מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט. שר השיכון הקודם זאב אלקין הוביל ביוני 2022 החלטה של מועצת רמ"י שאיפשרה ליישם את מנגנון המענקים. הכסף שמשולם לעיריות אמור לממן הקמה של מוסדות ציבור, ולמעשה הוא משמש כתמריץ לראשי הערים שלא ששים לבנות דירות בקצב מהיר. באגף תקציבים ובחשב הכללי של משרד האוצר התנגדו באופן נחרץ למהלך הזה בטענה שהזרמת כספים לעיריות בהיקפים כאלה, ושלא לצורך הקמת התשתיות לבנייה למגורים, היא מעקף של תקציב המדינה ומנוגדת לכללי החשבונאות.
כאמור ב-24 בפברואר חתמו אנשי האוצר ומנכ"ל משרד השיכון על מסמך "סיכום תקציבי", ובו נכתב במפורש כי המענקים האלה יקוצצו באופן דרמטי, כך שאפשר לתת לכל היותר 10,000 שקל לדירה אם היא תבנה בפריפריה הרחוקה. על פי ההסכם, ככל ששווי הקרקע עולה כך גובה המענק יצטמק עד לכ-2,000 שקל לדירה. בערים היקרות בלב אזורי הביקוש לא ישולמו כלל מענקים.
על פי ההסכמות עם משרד האוצר, עד 10 באפריל מועצת רמ"י אמורה הייתה להתכנס ולתקן את מדיניות המענקים. אבל עד עתה היא לא כונסה, ובניגוד להסכמות ההחלטה לא תוקנה. את פרק הזמן הקצוב שנותר עד שההחלטה תתוקן ניצל גולדקנופף כדי להבטיח לקריית גת את מענקי העתק, מענקים שלא יוכל להבטיח לערים אחרות.
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "משרד הבינוי והשיכון פועל ומשקיע משאבים ומאמצים במטרה לשווק מספר רב של יח״ד ולהגדיל ככל הניתן את היצע הדירות, כדי לתת מענה לביקושים ולהביא להמשך הורדת מחירי הדיור. המכרזים שפורסמו אתמול הם חלק משיווקים רבים שצפויים עוד להתפרסם השנה בכל רחבי הארץ ולכלל האוכלוסייה במדינה. צעד זה הוא חלק מפעולות המשרד בשוק הדיור: הגדלת ההיצע, פתרון חסמים ועוד פעולות שיוצגו על ידי השר והמנכ"ל בקרוב במסגרת תוכנית הדיור המקיפה. נציין כי כלל מכרזי השיווק המתפרסמים הם בהתאם להחלטת מועצת רמ"י".