סגור

פרשנות
זכאי מחיר למשתכן שבויים בהנחה

במקום שהממשלה תפעל להסרת חסמים בתחום הדיור, תוכנית מחיר למשתכן מובילה למגבלות ולעיוותים שמתגלגלים גם לעליית מחירים

מחיר למשתכן וגרסאותיה העדכניות הפכו לבעיה במקום לפתרון שלה. במקום שהממשלה תפעל להסרת חסמים ותעודד התפתחות של שוק חופשי בתחום הדיור, התוכנית הזו מובילה למגבלות וכללים שיוצרים עיוותים וכנראה שמתגלגלים גם לעליית מחירים. למשל, רוב הדירות בפרויקט בעתלית הן של 6 חדרים, ולא מתאימות לקהל היעד של התוכנית - משפחות צעירות - אך הדירות האלה משתלמות ליזם שיכול לגבות יותר ככל ששטח הדירה גדול יותר.
בשוק חופשי שאינו מפוקח על ידי המדינה היזם היה בונה דירות שמתכתבות עם הביקוש. אבל במחיר למשתכן קהל היעד שבוי, כי מי יוותר על הנחה של מאות אלפי שקלים. גם הצמדה למדד התשומות היא דוגמה לתמריץ שמעודד עיוותים. בשוק חופשי קבלן לא יוכל למכור דירות שנים לפני היתר בנייה, ואילו כאן המדינה מאפשרת לו זאת ובאותה נשימה מעודדת אותו לגרור רגליים. בגלל התערבות הממשלה זכאים קונים דירות שאינן מתאימות להם, לא שוקלים אפילו לגור בהן, מקפיאים או משנים תוכניות בגלל הבטחה להנחה.
מצד שני קבלנים מרגישים שאין להם שום סיבה להתאמץ, להשתכלל או להזדרז. אין תחרות, כל דירה באזור הביקוש נחטפת, ועם רשימות המתנה ארוכות איומים על ביטולי עסקאות לא מטרידים את הקבלנים. כשהושקה התוכנית הממשלה קנתה זמן להגדלת מלאי הדירות וטיפול בבעיות העומק של ענף הנדל"ן. שש שנים אחרי, נשארנו עם התוכנית ועם אותן הבעיות. ועם בירוקרטיה שאינה מאפשרת הגדלה של היצע הדירות בהתאם לעלייה בביקוש להן.