סגור

פרשנות
פרשת איקאה: המשילות והתכנון חזרו, לפחות זמנית

החלטת המחוזי לבטל את היתר הבנייה שנתנה הוועדה המקומית מטה יהודה לאיקאה אשתאול היא ניצחון חריג של המדינה; בחודשים הקרובים נגלה האם המשילות והתכנון חזרו רק באופן זמני, או שקביעת עובדות בשטח ממשיכה להשתלם


בית המשפט המחוזי בירושלים החזיר ביום חמישי מעט מן המשילות והתכנון למדינת ישראל – שני תנאי סף קריטיים לקיומנו כאן. השופט אלכסנדר רון ביטל את היתר הבנייה שנתנה הוועדה המקומית מטה יהודה לאיקאה אשתאול – חנות שהושכרה מהיזם צחי נחמיאס והוכשרה מראש עבור הרשת השבדית – בשל חריגה של 8,500 מ"ר מהתוכנית המקורית.

לפני שמדובר בניצחון על החברות הפרטיות, זהו ניצחון חריג ומשמעותי של המדינה, בכובע הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, על השלטון המקומי. במשך שנים בחרו עיריות ומועצות אזוריות לעצום עין ואפילו לשתף פעולה עם יזמי נדל"ן שהגמישו ושברו את הכלים – באופן כזה שיניב לאחרונים יותר שטחים והכנסות, ולראשונות יותר ארנונה והיטלים שונים. מועצה אזורית מטה יהודה היתה להוטה לראות בשטחה חנות איקאה (רון: "הוועדה המקומית נחפזה לדון בתוכנית, למרות שנתבקשה במפורש שלא לעשות כן") אולי לא פחות מלהיטות היזמים, על אפה וחמתה של המדינה "הגדולה" שאמורה לקבוע איפה למשל יתוכנן ויקום אזור תעשייה (באותם 8,500 מ"ר) ואיפה אזור מסחרי (ב-17 אלף המטרים האחרים).


1 צפייה בגלריה
חנות איקאה אשתאול בית שמש
חנות איקאה אשתאול בית שמש
חנות איקאה אשתאול
(צילום: שלאגר מדיה)


ויחד עם זאת, ימים יגידו האם אכן היה פה ניצחון ממלכתי. החנות הרי נפתחה כבר במאי 2020, מאות עובדים גויסו לעתירה כדי להיאבק על פרנסתם, וגם השופט קרא לצדדים לשבת כעת להידברות "עניינית ומאוזנת" כדי להחליט מה עושים (ונתן 90 יום עד ביטול ההיתר).
בשורה התחתונה, איקאה יודעת טוב מכולם שכלבים (ממלכתיים) נובחים, והשיירה (של כסף) עוברת. לפני עשר שנים בדיוק, באפריל 2011, בית המשפט העליון "קרע" אותה לגזרים, לאחר שהקימה חנות ענק על קרקע בייעוד תעשייתי בפאתי ראשון לציון. אבל באותה נשימה, הודו השופטים שהמציאות חזקה מהכללים. "הפעלתו של המרכז המסחרי, שהשפעתו הכלכלית, התעסוקתית והחברתית רבה ביותר, הביאה בסופו של יום להכשרתו, על אף סימני השאלה ולמרות שהפעלתו היתה שלא כדין", כתבו שופטי העליון. בחודשים הקרובים נגלה האם המשילות והתכנון חזרו רק באופן זמני, או שקביעת עובדות בשטח ממשיכה להשתלם במדינת היהודים.