סגור
תחנת חשמל אתר ירקונים רמת החייל תל אביב
השטח ברמת החייל שעליו תיבנה השכונה. תקן חניה חסכוני במיוחד (צילום: דנה קופל)

התוכנית: 600 דירות חדשות ברמת החייל, 20% לשכירות

אתר ירקונים של חברת החשמל בצפון ת"א יהפוך לשכונה חדשה. 15% מהדירות יוקצו להשכרה במחיר מופחת, ו־5% להשכרה לטווח ארוך, לצד 200 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר. השבוע ייערך דיון בתוכנית

אחד האזורים המבוקשים בגוש דן, אתר ירקונים (עתידים) של חברת החשמל בצפון תל אביב, יהפוך לשכונה חדשה, עם תוספת של 600 יחידות דיור ובניינים בגובה 10–30 קומות. כך נודע ל"כלכליסט".
ביום רביעי תדון הוועדה המקומית תל אביב־יפו בהפקדת התוכנית. הפרויקט, המשתרע על שטח של 63 דונם, ממוקם בין הרחובות ראול ולנברג, דבורה הנביאה והארד. על פי התוכנית, שהיא יוזמה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ייערך שינוי של יעוד הקרקע מאזור תעשייה למגורים, מסחר ותעסוקה. התוכנית מציעה מלבד תוספת של כ־600 יחידות דיור גם כ־200 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר.
אם הוועדה תאשר השבוע את התוכנית להפקדה, הציבור יוכל להגיש התנגדויות במשך 90 יום, שלאחריהן יוחלט אם לאשרה באופן סופי. לאחר מכן רמ"י תצא במכרז לשיווק הקרקע ויהיה צורך בתכנון מפורט. לפי ההערכות, במידה והכל יתקדם כשורה, הבנייה במקום תחל רק בעוד כמה שנים.
העברת מתחם ירקונים של חברת חשמל לידי רמ"י קשורה בהסכם חלוקת נכסים שנחתם ב־2018 מול המדינה. על פי ההסכם, זכויות חברת החשמל ב־16 נכסים יירשמו על שם המדינה ויימסרו לחזקתה. בין נכסי חברת חשמל בתל אביב שעתידים להתפנות – המתחם ההיסטורי ברחוב החשמל שבו מצויים המשרדים ומטה החברה ותחנת הכוח הראשונה בעיר (21 דונם), תחנת צפון־רדינג (5 דונם), מתחם ההשכלה ברחוב קרימניצקי (20 דונם), אתר דלק 1 (21 דונם) ותחנת דרום תל אביב (3 דונם).
התוכנית מציעה בינוי של הדירות בבנייה מרקמית של עד 10 קומות ובמגדל, בגובה 30 קומות. תמהיל גדלי יחידות הדיור נע בין 40–130 מ"ר. הצפיפות גבוהה יחסית ומגיעה ל־36 יחידות דיור לדונם. התוכנית מקצה 20% מכלל יחידות הדיור עבור דיור בהישג יד. 15% מיחידות הדיור יוקצו כדיור להשכרה במחיר מופחת ו־5% מיחידות הדיור יוקצו להשכרה לטווח ארוך. הגובה המקסימלי של מבני התעסוקה הוא 40 קומות. בנוסף, יוקצו 13,000 מ"ר למבני ציבור ויוקמו גם שטחים מגוננים בהיקף של 10 דונם.
התוכנית סמוכה לקו הירוק של הרכבת הקלה שיעבור ברחוב ולנברג, וכן לתחנת המטרו העתידית שמתוכננת לקום ברחוב הארד. בעקבות זאת תקן החניה יהיה חסכני במיוחד: 0.8 חניות ליחידת דיור, חניה אחת ל־350 מ"ר של שטחי תעסוקה וחניה אחת ל־50 מ"ר של שטח מסחרי. התוכנית מספקת תשתית חניה לכ־3,800 אופניים וכ־1,000 אופנועים, באמצעות הקצאת שטחים במרתפי חניה. על התוכנית חתום האדריכל מיכאל וינד.
שמאי המקרקעין עמית שטרר מסביר שהמגרש ממוקם באזור המשמש כיום בעיקר לתעסוקה, ועל כן אין מכירות של דירות חדשות בסביבת הנכס המיידית. לדבריו, מעבר לרחוב ולנברג מצויות שתי שכונות מגורים אשר ניתן להסיק מהן על מחירי הדירות הצפויים במתחם: שכונת רמת החייל, המצויה בסמוך, ממערב, מאופיינת בבתים פרטיים לצד בנייה רוויה ונחשבת ליוקרתית ומבוקשת, ושכונת נווה שרת, המצויה בסמוך, מצפון־מערב, שהוקמה במקור כמעברה ומאופיינת כיום בהתחדשות עירונית נרחבת ובעליות מחירים משמעותיות.
כך למשל ברחוב עולי הגרדום בשכונת רמת החייל נמכרה בפברואר דירה חדשה בשטח 84 מ"ר ב־4.8 מיליון שקל, מחיר המשקף שווי של 56 אלף שקל למ"ר, ובאוגוסט אשתקד נמכרה דירה חדשה ברחוב במחיר המשקף שווי של 43 אלף שקל למ"ר. להערכתו, מחירי הדירות בשכונה החדשה יעמדו על כ־42 אלף שקל למ"ר.