סגור
נתן אלנתן ראש מטה התכנון הלאומי המיועד
נתן אלנתן (צילום: תומי הרפז)

ראש מטה התכנון על הצעת החוק לתוספת נציגי ממשלה במוסדות התכנון: "תקלה"

נתן אלנתן טרף את הקלפים בכנסת כאשר הביא את עמדת משרד הפנים האחראי על התכנון ולפיה יש להביא הרכב מאוזן יותר בין נציגי הממשלה לנציגי השלטון המקומי והציבור; במקביל, נוצרה רשימה ארוכה של ארגונים ומשרדי ממשלה שנאבקים להכניס נציג מטעמם למוסדות התכנון

יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן סבור כי קידום הצעת החוק המוסיפה נציגי ממשלה למוסדות התכנון היא "תקלה", וכי יש להביא מתווה שמאזן בין נציגי הממשלה, השלטון והארגונים המייצגים את האינטרס הציבורי.
אלנתן המשמש במסגרת תפקידו כיו"ר מוסדות התכנון (המועצה הארצית, הות"ל והותמ"ל), אמר את הדברים בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה). הוא הביא לדיון את עמדת ממלא מקום שר הפנים ח"כ מיכאל מלכיאלי, ולפיה לאחר קבלת הסתייגויות ופניות רבות הובן להם כי יש צורך לאזן את הרכב ועדות התכנון.
"קרתה תקלה בצורה שבה התקבלה החלטת הממשלה. מי שהיה אמור להביא את הצעת החוק לכנסת הוא שר הפנים, אבל הממשלה קבעה כי שר החקלאות יקדם את החוק ומשרד הפנים לא היה מעורב וזה נעשה בצורה לא נכונה. אמרתי בישיבת המועצה הארצית שמה שהיה צריך לעשות זה להוסיף שני נציגי ממשלה והיו צריכים להוסיף שני נציגי שלטון מקומי ושני נציגי ציבור. אנחנו עובדים על זה וצריך למצוא את האיזון הנכון. אני מבקש שלא תתקבל היום החלטה ויתאפשר למועצה הארצית לקיים דיון מסודר ולהגיש תזכיר שכולם יוכלו להתייחס אליו".
אלנתן התייחס גם לתוקפו של החוק אשר יקבע את ההרכב החדש של מוסדות התכנון והבנייה ואמר כי הוא מבקש שהצעת החוק תהיה הוראת שעה לתקופה של כ-4 שנים". זו לא הפעם הראשונה שאלנתן מתייחס לנושא מספר נציגי הממשלה במוסדות התכנון, דברים דומים הנוגעים להרכבם נאמרו על ידי אלנתן בדיון שנערך ב-9 למרץ במועצה הארצית.
הדיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה התנהל לקראת קריאה שנייה ושלישית להצעת חוק לתוספת של שני נציגי החטיבה להתיישבות בתוך המשרד להתיישבות ומשימות לאומיות לוועדות המחוזיות צפון ודרום, ונציג נוסף של המשרד במועצה הארצית לתכנון ובנייה. במקביל בעקבות ההסכמים הקואליציוניים נדחקו נציגי משרד החקלאות מהמוסדות על ידי נציגי המשרד לפיתוח הנגב והגליל וגם הם מבקשים לחזור אליהן במסגרת הצעת חוק שהגישו.
הדיון כאמור נסוב הן על הנציגות במועצה הארצית והן על הוועדות המחוזיות. אלנתן שמכיר את המועצה הארצית בה נכח כנציג עיריית ת"א, התייחס בדבריו גם למספר החברים במועצה ואמר כי ניהול מועצה ארצית עם 32 חברים כפי שיש כיום זה לא דבר קל, וכי הגדלת מספר החברים לא תאפשר לנהל ישיבות.
כן הוא אמר כי אין דחיפות לקדם את החקיקה כעת והוא מבקש להמתין איתה: "בשום מקום לא נקבע שהחוק צריך לעבוד מיד. משרד החקלאות מציג תכיפות אבל יש את פסח ואף אחד לא מונע מהם לומר את דעתם בוועדה הארצית בשבועות הקרובים, ויתייחסו אליה כפי שתמיד התייחסו בעבר. צריך להמתין כדי שכולם יהיו רגועים ולא רק שמשרד החקלאות יקבל את הייצוג שלו מהר מהר".
יועמ"ש ועדת הפנים, עו"ד תומר רוזנר, אמר בדיון כי הוא לא יכול להסתיים היום בשל מאות הסתייגויות שהוגשו ולכן לא תיערך הצבעה בנושא. לגבי הרכב הוועדה אמר היועמ"ש, כי הוא נקבע לפני כ-40 שנה וכבר אז הממשלה הבינה שתוספת נציגי ממשלה מחייבת איזון והוצע להכניס גם 4 נציגי רשויות מקומיות כך שההרכב הנוכחי מונה 32 חברים: 14 נציגי ממשלה 10 נציגי רשויות מקומית ו-8 נציגי ציבור.
לדברי רוזנר, "כעת מבקשים להעלות את מספר נציגי הממשלה ל-16 וצריך לשקול זאת, זה מטריד מאוד את הציבור והוגשו מאות הערות וניירות עמדה. ראוי שהועדה תשקול את העניין". לגבי הרכב המועצה הארצית אמר היועמ"ש כי כשנחקק לפני 47 שנים היעדים של המדינה היו אחרים והאוכלוסייה הייתה שונה ולכן שווה לשקול את שינוי הרכב הוועדה בכל מקרה. כדוגמה הוא הביא את הייצוג של הטכניון כנציג המוסדות להשכלה גבוהה. באותה העת הטכניון היה המוסד הבולט בתחום התכנון וההנדסה אבל כיום יש עוד מוסדות ואין חובה שיהיה לו מונופול.
דרור בוימל, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, המייצג יחד עם נוספים את ארגוני הסביבה במועצה הארצית, אמר כי למוסד תכנון יש אינטרסים רבים ולכן ההרכב הוא חשוב מאוד והאיזון בו גם כן. לדבריו, "מה שהממשלה עשתה זה להפר את האיזון הזה פעמיים, בפעם הראשונה בציר שכולל את נציגות הממשלה, השלטון מקומי והחברה האזרחית, והפרת האיזון השנייה היא בין צורכי פיתוח לשמירה על הסביבה. צריך לאזן גם את ציר השמירה והפיתוח. הכנסה של רשות הטבע והגנים היא דרך טובה לייצר את האיזון הזה וכמובן השלטון המקומי וארגוני החברה שיש להם תרומה גדולה למוסדות התכנון".
בדיון ניכר כי הצעת החוק של הממשלה הפיחה בגופים רבים בממשלה ומחוצה לה תקוות רבות להכניס את נציגיהם לוועדות התכנון. בן הנציגים שנכחו בדיון ניתן לציין את רשות הטבע והגנים שהומלצה על ידי רבים כגוף שהכנסתו יכולה לייצר איזון ראוי בזכות ראייה סביבתית רחבה.
ח"כ יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל) המייצג את המגזר הבדואי בנגב אמר כי המשרד להתיישבות בראשותה של השרה אורית סטרוק משדר גזענות. לדבריו, "אני מפנה להסכמים הקואליציוניים שהביאו ביטוי לכך. דובר על שינוי מאזן דמוגרפי ודובר שם על שמירת קרקעות מפני 'האויבים' כשהכוונה לאוכלוסייה הערבית".
עוד אמר עטאונה כי בתוכנית של המשרד להתיישבות כמעט שאין שום אזכור לאוכלוסייה הערבית בגליל, במשולש או בנגב. לדבריו, "זה יפגע במיעוט, כי ממילא במוסדות התכנון אנחנו לא קיימים. בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום אנחנו לא מקבלים ייצוג למרות שאנחנו 36% מהאוכלוסייה שם, והצעת החוק תוביל להכנסת גורמים שהעמדה שלהם היא שהבדואים משתלטים על הנגב. כל התקדמות בחוק הזה מחייבת ייצוג הולם לאוכלוסייה הערבית. זה מעמיק את מדיניות האפליה וההזנחה".
אבי גרובר, ראש העיר רמת השרון, אמר: "אני טעון, מה שאני רואה זה שמוחקים את הרשויות המקומיות. לוקחים לנו את הכסף. אנחנו מקבלים תת ייצוג, זה נראה כאילו הרשויות הן מטרד, אולי פשוט תשימו פקידים שינהלו את העיריות. אתם יודעים כמה השלטון המקומי עבד בקורונה כשהמדינה עוד חשבה מה עושים. עצוב מאוד שהמדינה מציעה כזה דבר, הגיע הזמן שתבינו שהשלטון המקומי הוא הפתרון".
ערן דורון ראש מועצת רמת הנגב, אמר: "ככל שיהיו יותר נציגי שלטון מקומי נוכל לתפקד טוב יותר. יש אנשים טובים במשרד החקלאות ובחטיבה להתיישבות, ולכן אנשי משרד החקלאות צריכים להישאר בוועדות חד משמעית. לגבי ההתיישבות, אנחנו מרגישים שברמה לאומית אין ייצוג לצרכים של הנגב והגליל. אם הולכים על המתווה של תוספת נציגי ממשלה, אני אשמח שתהיה נציגות שלהם בוועדות כי אני כן חושב שהם הטוב שיכול לייצג אותי. זה מכפיל כוח לרשויות המקומיות שיודעות לעבוד עם הגופים האלה".
עו"ד דבי גילדחי מהאגודה לזכויות האזרח, שייצגה בדיון גם את העמותות "במקום" ו"סיכוי", אמרה כי הם מקדמים תכנון חברתי והבטחת כלים חברתיים במערכת תכנון, וכי הבאת כלל הבעיות של הציבור אל שולחן הדיונים היא הכרחית. "הגדלה רק של ציבור אחד היא בעייתית ומפירה את האיזון. גם היום יש לממשלה כוח מוגבר בוועדות התכנון. אני מברכת על הרצון של משרד הפנים למצוא את האיזון".
נציגי ארגונים נוספים שנכחו בדיון וביקשו להצטרף לוועדות התכנון היו חיים פייגלין - סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ירון סולומון מהאיחוד החקלאי, חנה מורן מהפורום הישראלי לעירוניות, נציגי השלטון המקומי ופורוםה ה-15, ונציגת קק"ל.