סגור
הישוב מעלה צביה בגוש משגב
הישוב מעלה צביה בגוש משגב. לדברי תומכי התוכנית הטיפול בישוב הכפרי נכשל (צילום: רוני שיצר)

הממשלה משתלטת גם על ועדות התכנון המחוזיות

עוד החלשה לגופי המקצוע: אושרה הוספת נציגי ממשלה בוועדות התכנון וקיום ועדות קבלה לישובים של אלף משפחות. לכלכליסט נודע כי יוזם המהלך הוא עו"ד שמייצג מועצות אזוריות בצפון

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את ההצעה לתוספת של שני נציגים מטעם שרת ההתיישבות אורית סטרוק בוועדות המחוזיות צפון ודרום, ונציג נוסף של המשרד במועצה הארצית לתכנון ובנייה, מה שיתן רוב לנציגי משרדי הממשלה. בנוסף, אושר תיקון חוק האגודות השיתופיות המאפשר קיום ועדות קבלה לישובים שבהם 1,000 בתי אב — במקום 400 לפי החוק הקיים היום. שתי ההצעות השנויות במחלוקת נדרשות עוד את אישור הכנסת.
אלא שיוזמת ההצעות, השרה סטרוק, סרבה מלספק הסברים והפנתה את "כלכליסט" לאיש פרטי, עו"ד רון רוגין מחיפה. מתברר שעו"ד רוגין, שמייצג כיום מועצות אזוריות בענייני תיכנון שונים, הוא אבי הרעיון שמקדמת השרה סטרוק. רוגין מסר: "יש לנו בעיה קשה ביותר עם ועדה מחוזית צפון וגם ועדה מחוזית דרום. אנחנו פשוט לא מצליחים להעביר תוכניות מתאר. ולא משנה איזה מתכננים אנחנו מביאים, או אפילו שיש לנו הסכמות של המשרד להגנת הסביבה. יש תיסכול אדיר נוכח הדבר הזה. הוועדה המחוזית מוטית בצורה דרמטית נגד איזושהי אפשרות של תכנון ולכן כל הגופים, כמו למשל הותמ"ל, הם ביטוי ליאוש מהוועדות המחוזיות. אין לנו מספיק כוח לעקוף את הוועדה המחוזית. אנחנו הקורבנות שלה. ולכן אנחנו צריכים נציג שלנו בוועדות, שיגיד שיש חשיבות להישרדות הישובים".
לדברי דני עברי, ראש המועצה האזורית משגב ולקוח של רוגין: "הטיפול ביישובים הכפריים נכשל. רק 6־8 תוכניות מאושרות בשנה במקום שנדרש אישור של 50־80 בשנה. מוטלות מגבלות שמונעות המשך גידול ופיתוח היישובים. המשרד להתיישבות ולמשימות לאומיות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר נדרשים להיכנס כחברים משפיעים ומצביעים בוועדה המחוזית צפון לשם מניעת הגירה שלילית והזנחת הפריפריה". ממנהל התכנון לא התקבלה תגובה להאשמות עו"ד רוגין ועברי.
אולם ההחלטה מעוררת התנגדות רבה. בדיון חירום של המועצה הארצית, שהתקיים ביום חמישי שעבר, הועלו נגדה טענות רבות מפי גורמי התכנון הבכירים במדינת ישראל, כולל יו"ר המועצה הארצית נתן אלנתן.
לדברי יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות "ההחלטה מפרה באופן בוטה את כללי האיזון ויוצרת כבדרך אגב השתלטות נוספת של הממשלה על הגופים המאוזנים והדואגים לעתידנו. יש לעמוד על כך שיהיה ייצוג ראוי לגופים לא־ממשלתיים וארגונים העוסקים באופן מקצועי בתוכניות ובניתוח המערכות העתידיות הפועלים בשליחות מקצועית ולא לפוליטיקאים. המלצות הוועדה עולות בכל מקרה להחלטות הממשלה, המורכבת כולה מפוליטיקאים. כאשר גוף מקצועי הופך לפוליטי ומעלה להחלטות ממשלה המלצות שכבר אישרו נציגיה, יש בכך פגיעה באינטרסים של הציבור".
מהחברה להגנת הטבע, העומדת בחזית ארגוני הסביבה, נמסר: "אין שום הצדקה להגדלת ייצוג הממשלה, במוסדות התכנון. בהרכב מוסדות התכנון השונים כיום אנו מוצאים ייצוג לשלטון המרכזי, לשלטון המקומי ולחברה האזרחית. השינוי המדובר, יפגע באיזון המתקיים במערכת התכנון המייצגת אינטרסים שונים".
אשר לתוכניות העתידיות שאותן צפויות לאשר הוועדות, לדברי יו"ר הוועדה המחוזית צפון לשעבר אורי אילן, "כדי לעמוד ביעדי הדיור בתוכנית האסטרטגית לדיור במחוז צפון, שהיעד שלה הוא שנת 2040, ובה בעת לעמוד בכורח של שימוש יעיל בקרקע, עם ערכים מּוספים כלכליים, חברתיים, סביבתיים ואורבניים, הוחלט כי תינתן עדיפות עליונה לעיבוי ולחיזוק הערים, ליצירת עירוניות משובחת, בעיקר באמצעות התחדשות עירונית, בד בבד עם התאמה של הפיתוח במרחב הכפרי לעקרונות האלה, ועם התאמה למאפייני האוכלוסייה הצפויים בעת ההיא".
אולם עתה יותר ישובים קהילתיים יוכלו להתנות את המגורים בהם באמצעות ועדות קבלה. לדברי עו"ד גיל גן־מור, מנהל היחידות לזכויות אזרחיות וחברתיות באגודה לזכויות האזרח בישראל "היוזמה להרחיב את ועדות הקבלה לאזורים נוספים לישובים גדולים של 1,000 משפחות מבשרת את בוא הגל השני של ההפיכה המשטרית: אחרי שיוסרו המגבלות המשפטיות, ההפליה תהפוך להיות הנורמה, והשוויון — החריג.
"אין טעם עניני אחד לכך שישובים פרווריים גדולים יוכלו לסנן את המבקשים לגור בהם, וזה פשוט רישיון להפליה, הגם שהוא מנוסח במילים מכובסות כמו 'התאמה לחיים בקהילה'. כזכור בג"ץ דחה את עתירת האגודה לזכויות האזרח נגד ועדות הקבלה על חודו של קול ושופטי הרוב התבססו על העובדה שהפגיעה היתה מצומצמת לישובים קטנים ופריפריאליים, של עד 400 משפחות בנגב ובגליל בלבד. אולם אם ההפיכה המשטרית תעבור, לא יהיה שום סעד אפקטיבי למי שירצה לגור באותם אלפי ישובים בלי לעבור סלקציה משפילה".