סגור
בניין ב אשקלון שנפגע מטיל
בניין באשקלון שנפגע מטיל. ככל שיזמים יבקשו פחות כסף, כך יגדל סיכויים לזכות (צילום: שאול גולן)

בלעדי
תקציב הסיוע הממשלתי לאשקלון צמח למיליארד שקל

אחרי שכבר הבטיחה לעיר 300 מיליון שקל, המדינה מתכוונת להשקיע עוד 700 מיליון שקל בפרויקטים של פינוי בינוי בעיר, שנמצאת על כוונת הטילים מעזה. התקציב החריג גדול פי ארבעה ממה שקיבלו שלומי, קריית שמונה, מגדל העמק ושדרות יחד

המדינה תשקיע כ־700 מיליון שקל במימון פרויקטים של פינוי בינוי באשקלון. ל"כלכליסט" נודע כי הסעיף התקציבי הזה התווסף להצעת ההחלטה ייעודית לחיזוק העיר, לנוכח המצב הביטחוני.
אתמול חשף "כלכליסט" כי התוכנית כוללת סעיפים רבים, שיובילו להשקעת 300 מיליון שקל מתקציב המדינה בעיר. המשמעות היא שבסך הכל יושקעו בעיר קרוב למיליארד שקל. הממשלה אמורה לדון היום בתוכנית.
מאות מיליוני השקלים יושקעו בפינוי בינוי עקב הצורך לחזק בניינים ישנים בעיר שסופגת מטחי טילים מרצועת עזה. במרבית הבניינים שייהרסו אין לדיירים מרחב מוגן ואילו בבניינים החדשים דירות ייבנו עם ממ"ד. ההשקעה באשקלון נחשבת לחריגה בגודלה ומי שתוביל אותה היא הרשות להתחדשות עירונית.
המתכונת של מימון פינוי בינוי נבחנה בפעם הראשונה אשתקד כאשר הרשות השקיעה 150 מיליון שקל בשלומי, קריית שמונה, מגדל העמק ושדרות. כך שאשקלון תקבל תקציב הגבוה פי ארבעה מהסכום שקיבלו ארבע הערים יחד. את ההישג מייחסים בין היתר לראש העיר תומר גלאם, שהוא גם סגן יו"ר מרכז השלטון המקומי ומי שנחשב לבעל כוח פוליטי בליכוד. התוכנית גובשה בימים האחרונים בבהילות לנוכח הבחירות המוניציפליות שיתקיימו בסוף אוקטובר, והחשש שמשרד המשפטים יצר את צעדי הממשלה וימנע החלטות שמיטיבות עם ראשי ערים מסיבות פוליטיות.
הבעיה שאיתה מתמודדת התוכנית למימון פינוי בינוי היא חוסר הכדאיות הכלכלית של יזמים פרטיים לקדם תוכניות כאלה בעיר, במיוחד בשכונת שמשון. וזאת משום שמחיר הדירות נמוך ואינו מפצה על העלויות. הפתרון שמובילה הרשות להתחדשות עירונית הוא השקעה ממשלתית של עד 35 מיליון שקל בכל מתחם של פינוי בינוי בעיר, כך שהתקציב יספיק לעשרות מתחמים ובהם אלפי דירות. היזמים והמתחמים ייבחרו באמצעות קול קורא. היזמים יצטרכו לעמוד בתנאי סף כלכליים ומי שיעמוד בדרישות הסף יתחרה על מענק לקידום פרויקט פינוי בינוי. הניקוד בתחרות ייקבע על פי אמות מידה כגון שיעור הדיירים במתחם שחתמו על הסכמה לפרויקט, מספר הדירות שייהרסו לעומת מספר הדירות החדשות, והיקף התקציב הדרוש לרווחיות, ככל שהדרישה הכספית נמוכה יותר כך הניקוד גבוה יותר.

1 צפייה בגלריה
תומר גלאם ראש העיר אשקלון
תומר גלאם ראש העיר אשקלון
ראש עיריית אשקלון תומר גלאם. בעל כוח פוליטי בליכוד
(צילום: אבי רוקח)

באופן מסורתי האוצר התנגד להשקעה של כספי מדינה ביזמות פרטי, הפעם הוא נרתם לעניין משום שהתוכנית מחליפה פתרונות אחרים שנולדו בעקבות לחץ של גלאם, אך בעיני האוצר היו פחות טובים. למשל, במרץ 2022 התקבלה החלטת ממשלה עם התחייבות להשקעת 320 מיליון שקל במיגון בניינים בעיר. התוכנית הזו הציעה מימון מלא לבניית ממ"ד בדירות ישנות לתושבים מיעוטי יכולת. התוכנית הזו נכשלה בין היתר משום שבניית ממ"ד בדירה אחת מחייבת את הסכמת השכנים. כך שהתקציב שאושר לפני שנה וחצי ולא נוצל יעבור לתוכנית החדשה.
המדינה תוכל כעת לפרוע את ההתחייבות לאשקלון באמצעות מימון ישיר של אותם פרויקטים לא רווחיים. הערכות הן כי לאחר שפרויקטים ראשונים ייצאו לדרך, הביקוש לדירות בשכונות הישנות יעלה ועימו גם שווי הקרקע. כך שבעתיד הצורך בהשקעה של כספי מדינה יפחת. ההסבר לתוכנית הסיוע הוא המצב הביטחוני של אשקלון, אך למעשה היא כוללת שורה של סעיפים ותקציבים שהעיר תקבל ממשרדי ממשלה וגופים שונים, שקשה למצוא להם הסבר כזה. בטיוטות הראשונות שלה היא כללה סעיפים כגון 4 מיליון שקל לטיפוח מורשת העת החדשה, 1.2 מיליון שקל לאירועים וספורט ו־3 מילון שקל לאירועי תרבות. בטיוטה האחרונה תוקנו הניסוחים אך היא עדיין נראית כמו רשימת מכולות של תקציבים שהצליחו ללקט במשרד ראש הממשלה. כל זאת כאשר העיר כבר חתמה על שני הסכמי גג עם הממשלה, שבגינם היא מקבלת מאות מיליוני שקלים.
בנוסף, ההצעה שתובא לאישור הממשלה היא הרביעית מאז שנת 2020 שמלקטת תקציב ייעודי לאשקלון. במצטבר בכל ההחלטות שאושרו עד עתה הוקצו לעיר מעל ל־500 מיליון שקל. במרץ 2022 התקבלה ההחלטה המקיפה ביותר שנועדה לשפר את מיגון הדירות ומבני הציבור בעיר בתקציב של כ־320 מיליון שקל. גם בשלוש התוכניות הקודמות היו סעיפים שכדי להסביר את הקשר בינם לבין המצב הביטחוני צריך ראש יצירתי במיוחד. למשל, תחנה מרכזית ב־50 מיליון שקל, מערך לטיפול בפסולת בניין ב־16 מיליון שקל או 5 מיליון שקל לצורך איזון הכנסות בעקבות הכרזה על אזורי תעשייה.
הצעת ההחלטה שנרקמת כעת חריגה לא רק בגלל מספר הסעיפים שאינם קשורים למצב הביטחוני אלא גם בגלל העיתוי הבעייתי: שלושה חודשים לפני הבחירות המוניציפליות. מבדיקת "כלכליסט" נמצא כי ראשי ערים נוספים פועלים לקידום הצעת החלטה עם תקציבים יעודים לעירם. במסדרונות הממשלה מסתובבת הצעת החלטה לעיר טבריה, באר שבע ונוף הגליל. יש גם בקשות לסיוע ליהודה ושומרון ולגליל.