סגור

היזמים מרחיקים לפריפריה: שש הצעות הוגשו למכרז הענק בקצרין

המכרז למתחם כולל 1,560 יח"ד, וצפוי להכפיל את אוכלוסיית העיר; מספר ההצעות שהוגשו הפתיע רבים, כולל בכירים במשרדי הממשלה שהטילו ספק בסיכויי הצלחת המכרז, המעידה גם על מחסור בקרקעות במרכז הארץ

המכרז למתחם הענק בקצרין בשיטת "תכנן ובנה" (מקב"ת) נסגר היום (ב') בהצלחה, לפחות לעת עתה בטרם נפתחו המעטפות. המכרז התפרסם לפני כחודשיים והוא הציע ליזמים מתחם ענק לבניית 1,560 יח"ד. הוגשו לו שש הצעות מצד יזמים ושמותיהם ייחשפו לאחר פתיחת המעטפות על ידי ועדת המכרזים ביום רביעי השבוע. פרסום המכרז מיישם את החלטת הממשלה מחודש דצמבר בשנה שעברה, שקבעה יעד להכפיל בשנים הקרובות את קצרין ויישובי רמת הגולן.
שיטת המכרז היא כזו שבה חברה אחת תהיה אחראית על כל התכנון, עבודות הפיתוח והבנייה של התשתיות הציבוריות ומבני המגורים, מוסדות החינוך, מוסדות הציבור, שטחי התיירות התעסוקה והמסחר. 702 יחידות דיור מתוך 1,560 בכלל הפרויקט יוגרלו במסלול של תוכנית "מחיר מטרה". בשכונה החדשה צפויות להיבנות יחידות דיור בתמהיל מגוון של בנייה רוויה וצמודת קרקע, ובשלב הראשון ייבנו כלל התשתיות בשכונה כך שהיא תהיה מוכנה לתושבים.
הצלחת המכרז מפתיעה בכל קנה מידה, וגם במשרדי הממשלה השונים היו מי שהטילו ספק לגביי סיכויי ההצלחה שלו. מדובר במכרז השלישי והגדול מסוג זה של "תכנן ובנה", ובשני המכרזים האחרים בראש העין ובחריש התמודדה על הקרקע רק חברה אחת. מסיבה זו הצלחת המכרז מעידה גם על המחסור בקרקעות במרכזי הארץ ובאזורי הביקוש, ומצד שני היא מסמנת את הפריפריה הרחוקה כיעד בעל כדאיות כלכלית ליזמים רבים אשר עד כה הדירו ממנה את רגליהם. פרמטר נוסף שתרם להצלחת המכרז הוא הנכונות של משפחות רבות יותר להגיע לאזורים הללו, חלקן מממשות חלום של מעבר אל הצפון, וחלקן הפנימו כי לא יוכלו לרכוש דירה באזורי הביקוש.
ראש המועצה המקומית קצרין, דימי אפרצב, שהיום פורסם עמו ריאיון ב"כלכליסט", אמר לאחר פרסום דבר ההצעות: "מדובר ברגע היסטורי לכלל ההתיישבות בגולן ולהתיישבות כולה. אנחנו לקראת הכפלת קצרין ושדרוג חסר תקדים של חיינו בגולן. אני מודה מקרב לב לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר השיכון והבינוי זאב אלקין על ההחלטה האמיצה שהתקבלה למול כל הספקות וההתלבטויות. היזמים המובילים במשק מאמינים בפוטנציאל הכלכלי של קצרין ונותנים אמון בבירת הגולן. מהיום זאת לא רק השערה אלא עובדה".