סגור
צומת הרחובות סוקולוב וביאליק ב רמת השרון
צומת הרחובות סוקולוב וביאליק ברמת השרון (צילום: יאיר שגיא)

לראשונה: תוכנית התחדשות סביב המטרו

ברמת השרון אושרה תוכנית התחדשות עירונית, הראשונה במטרופולין תל אביב המתחשבת בזכויות הבנייה לפי תוכנית המטרו. חבר מועצת העיר: “תהליך פגום”

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת השרון אישרה בשבוע שעבר מסמך מדיניות להתחדשות אזור לב העיר. זו התוכנית הראשונה שאושרה במטרופולין תל אביב המתחשבת בזכויות הבנייה שהעניקה תוכנית המטרו לצורך תכנון ההתחדשות העירונית. עורכי התוכנית היו מודעים היטב לכך שהתושבים רוצים לשמור על צביון היישוב, כמו גם לבחירות המוניציפליות המתקרבות, ולכן עיקר הבנייה החדשה תקודם לאורך הרחובות הראשיים. הבנייה בשכונות אלון והדר תהיה מתונה ושכונות הווילות לא ייפגעו.
מסמך המדיניות החדש מתייחס לשטח שנמצא בין הרחובות יבנה, הראשונים, הנצח והצירים המרכזיים אוסישקין וסוקולוב, ומאפשר תוספת של כ־2,800 יחידות דיור חדשות בנוסף על כ־7,500 יחידות דיור קיימות ומאושרות. עורכי התוכניות לקחו את הזכויות שמקנה תמ"א 70, תוכנית המתאר הארצית לתכנון סביבת קווי המטרו, ופיזרו אותן כך שיתאימו לחזון העירוני. בשונה מתוכנית ההתחדשות הנקודתית (תמ"א 38) של רמת השרון, התוכנית החדשה מציעה מגוון אופציות התחדשות.
לפי התוכנית החדשה, רחוב סוקולוב מוגדר כ"ציר הבין־עירוני" המרכז את עיקר שטחי התעסוקה באזור תחנת המטרו; רחוב אוסישקין הוא "הציר העירוני", וישומר כרחוב מסחרי "מקומי־בוטיקי"; רחוב ביאליק מוגדר כ"שדרה הציבורית", המחברת בין מוקדים מרכזיים; לרחוב ראשונים תפקיד של "ציר מקשר" בין רמת השרון "ההיסטורית” ו”החדשה".
גובה הבינוי החדש בתוך השכונות הדר ואלון יגיע ל־7.5 קומות, ברחוב סוקולוב עד 20 קומות, באזור תחנת הרכבת ובממשק עם הרצליה, ברחובות אוסישקין, ביאליק וויצמן, 11 קומות, ובראשונים - 16 קומות. מימושה של התוכנית יהיה הדרגתי. כלומר, לא ניתן יהיה לאשר תוכניות בנייה למגורים ללא תשתיות לכבישים, תחבורה ציבורית, מוסדות חינוך ופארקים. האזורים שנמצאים מזרחית לרחוב אוסישקין, מערבית לרחוב סוקולוב ומצפון לרחוב ביאליק, המאופיינים בבנייה צמודת קרקע, מוגדרים כ"מרקם לשימור".
אדריכל ארז אלה ממשרד HQ, החתום על מסמכי התוכנית, מדגיש את הנוכחות העתידית של המטרו כמנוף לפיתוח: "תחנת המטרו, בפינת הרחובות ביאליק־סוקולוב־ויצמן, היא הבסיס לתוכנית. הצפיפות וגובה הבנייה גדלים ככל שמתקרבים לצומת". אלה מבהיר שרמת השרון לא תהפוך לניו יורק וגם לא לתל אביב: "מדינת ישראל צריכה להצטופף אבל אנחנו מנסים למצוא בכל מקום את האיכויות והאופי שלו".

1 צפייה בגלריה
הדמיה תכנית התחדשות רמת השרון
הדמיה תכנית התחדשות רמת השרון
התוכנית שאושרה ברמת השרון. ריכוז הבנייה בציר סוקולוב ליד תחנות המטרו
(הדמיה: HQ אדריכלים)

ימית כהן, אדריכלית העיר רמת השרון, מסבירה שהתוכנית מייצרת, קודם כל, ודאות. לדבריה, "להבדיל מתוכניות מדיניות דומות, התוכנית עוסקת באופן ממשי ומעמיק בחידוש העיר ומהווה פלטפורמה ״חכמה״ לקידום תוכניות במרחב. לא רק בהחלפה של יח"ד ישנות בחדשות ותוספת יח"ד, אלא בחידוש של כל המרחב העירוני".
לא כולם חוגגים את אישור התוכנית. "התוכנית מצופפת ופוגעת במרקם העירוני הקיים באופן אנוש. הסיבה העיקרית לכך היא הצורך ״לשלם מראש״ ביח״ד דיור למדינה על רקע התמ״א 70, שעתידה לא ברור, וגם אם המטרו יגיע לעיר, מדובר בעוד 20 שנה לפחות. כלומר, מצופפים את העיר, באופן בלתי סביר מחר בבוקר, לטובת תוכנית שכל עתידה לוט בערפל. מצב שאסור לקבל, ויש לפעול בכל הכלים כדי לסכלו. בנוסף, קידום תוכנית בסדר גודל כזה, ללא הליך ראוי של שיתוף ציבור, וכ 5 חודשים לפני הבחירות המוניציפאליות הינו תהליך פגום", אומר גיא קלנר, חבר מועצת העיר רמת השרון.