סגור
הריסת בתים תמ"א 38 תמא 38
תמ"א 38, אילוסטרציה (צילום: עמית שעל)

התנגדות הרשויות המקומיות תאפשר לקדם את תוכנית המטרו יחד עם תמ"א 38

בשל התנגדות הרשויות המקומיות, המועצה הארצית החליטה היום להעביר את תוכנית המתאר למטרו לדיון נוסף. לטענת הרשויות, תמ"א 70 כופה עליהן את תוכנית הבנייה במרחבי התחנות ועשויה להתנגש עם מדיניות הפיתוח המקומית. עוד הוחלט ליצור "מנגנונים של גמישות שיאפשרו פרויקטים מסוימים של התחדשות עירונית"

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה הבוקר (ג') בתוכנית המתאר הארצית למטרו בגוש דן (תמ"א 70). בשל התנגדות הרשויות המקומיות, הוחלט להעביר את התוכנית למקצה דיונים נוסף בוועדות המחוזיות והרשויות העירוניות, ורק אז לאישור הממשלה. עוד הוחלט בהשפעת שלומי הייזלר, ראש מטה התכנון הלאומי, כי הרשויות המקומיות והרשות להתחדשות עירונית יוכלו להגיש, בתוך 45 יום, נתונים לגבי היקף היתרי פרויקטי ההתחדשות העירונית בתחומן שיש לאפשר את קידומם, מתוך כוונה ליצור "מנגנונים של גמישות שיאפשרו פרויקטים מסוימים של התחדשות עירונית", כך נודע ל"כלכליסט".
תמ"א 70 היא תוכנית המתאר הארצית לתכנון סביבת תחנות המטרו. מדובר בתוכנית עצומה בהיקפה: אורך שלושת קווי המטרו הוא 145 ק"מ, ויוקמו לא פחות מ-110 תחנות. על פניו, מרחבי התחנות אמורים להיות מוקדים משמעותיים לפיתוח אורבני וכלכלי. המטרה של צוות עורכי התוכנית, שבראשם עומד אדר' יאיר אביגדור ממשרד האדריכלים מנעד, היא להגדיר את מאפייני הפיתוח ולהבטיח שתוכניות המקודמות כעת, ברמה המחוזית והעירונית, לא יפגעו בהעצמת הפיתוח העתידי.
עיקר המחלוקת שעלתה בדיון מתייחסת להחלטת הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) מהשבוע שעבר. בלחץ מנהל התכנון, הוועדה החליטה שלא לאפשר הוצאת היתרי בנייה לפרוייקטי התחדשות עירונית בטבעת הראשונה של תחנות המטרו (טווח של 300 מטר מהתחנה). בנוסף, הוחלט לבחון צעד דומה גם ברדיוס השני של תחנות המטרו – כ-600 מטר מהתחנה. מאחר שתמ"א 70 היא תוכנית עצומה בהיקפה – משמעות הצעד הלכה למעשה היא הקפאת כל פרויקטי תמ"א 38 בערים שבשטחן עוברים קווי המטרו.
"ההחלטה של הולנת"ע משבוע שעבר היא עצירה דה פאקטו לשנים הקרובות של כל ההתחדשות העירונית בכפר סבא", אמרה אדריכלית העיר כפר סבא, מיכל שרייבר גלדנדורף. "תמ"א 70 מכסה יותר משני שליש מהבנייה הרוויה של העיר כפר סבא, שהיא עיר ותיקה עם בניינים ותיקים. זו קופסת תכשיטים, והרזולוציה של ההתחדשות העירונית צריכה להיבחן ברמת הבלוק העירוני".
נקודה נוספת שעוררה את התנגדות העיריות היא שתמ"א 70 כופה עליהן תוכנית בנייה במרחבי התחנות שעשויה להתנגש עם מדיניות הפיתוח המקומית, מה שעלול לפגוע ב-DNA המקומי של 20 הערים שהמטרו יעבור בתחומן.
"התושבים של נס ציונה קנאים לצביון שלה, וזה עלה בשיתופי הציבור לתוכנית המתאר הכוללנית", אמר מהנדס העיר נס ציונה, בועז גמליאל. "זו לא אג'נדה של מהנדס העיר, זה מה שהתושבים רוצים. אנחנו מבינים את הצורך לצופף, אבל אי אפשר להתעלם מצביון המקום".
גמליאל הוסיף ודיבר על החשש שהעיר לא תצליח לתת מענה מתאים של תשתיות ביחס לבנייה המועצמת שתמ"א 70 מציעה: "השטח שהוגדר בתחום התמ"א כולל את רוב שטחה של העיר, ולכן ההשפעה שלה היא מעבר לתחום התחנות. התוצאה היא ציפוף שאינו מתחשב באופי המקומי של העיר. נס ציונה ממוקמת בטבעת השלישית של המטרופולין ומאופיינת בעוצמות בנייה נמוכות, בתים צמודי קרקע ובתים בצפיפות נמוכה. להעצים זכויות בלי לתת את הפתרונות מהצד השני ייצור בעיה".
אדריכלית העיר רמלה, הילה גזית, הוסיפה: "היינו רוצים לראות גמישות יותר גדולה כדי שנוכל לתכנן את מה שבאמת הכי מתאים לעיר. יש לנו בעיר המיוחדת שלנו אזורים לשימור, ביקשנו להחריג אותם. עבדנו בפינצטה כדי לייצר שלד חדש לעיר, והמפה של 3.5 התחנות קצת דורסת את עבודת הנמלים שעשינו כאן. היינו רוצים שנוכל לקבל את החופש להדגיש את המקומות שחשבנו לנכון".
מהנדס העיר ראשון לציון, קיריל קוזיול, טען כי הליך אישור התוכנית לא כלל שיתוף של הציבור: "זו תוכנית מתאר ארצית, אבל היא יורדת מבחינת הרזולוציה לרמה מקומית מפורטת עם הנחיות ממוקדות. זה נכון שהתקיימו מפגשים ותהליכים, אבל לא נעשה שיתוף של הציבור הרחב. זו תהיה טעות אם התוכנית לא תופקד להשגות הציבור. התוכנית נעשתה במעגלים סגורים, שיתוף ציבור ייתן תוקף מוסרי לתוכנית".