סגור
בנייה ב תלפיות ירושלים 22.1.24
בנייה בירושלים

פרשנות
מחירי הדירות שוב עולים וגם בכך אשמה הממשלה

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מגלים עלייה של 1.2% במחירי הדירות - שיעור ההתייקרות הגבוה מאז ספטמבר 2022; הממשלה היתה יכולה למנוע, או לפחות למתן זאת, אם לא היתה קוטעת בבת אחת את כניסת פועלי הבניין הפלסטינים לישראל

מדד המחירים לצרכן התפרסם היום (ו'), ולפי הלמ"ס מחירי הדירות עלו תוך חודש ב-1.2% - נתון שמתקבל כאשר משווים עסקאות שבוצעו בדצמבר 2023 וינואר 2024 לעומת נובמבר-דצמבר 2023. נראה שזו סופה של אפיזודה קצרה שבה נבלם קצב עליית המחירים עד כדי ירידה שנתית בשיעור של 2.2% - בעסקאות שבוצעו באוקטובר-נובמבר 2023.
שיעור ההתייקרות שדווח היום הוא הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2022, ובהנחה סבירה שאנחנו רק בתחילתו של גל התייקרויות, בקצב הזה מחירי הדירות יעלו בשנה בשיעור דו ספרתי.
את ההתייקרות הזו הממשלה יכולה היתה למנוע או לכל הפחות למתן. כמו הרבה דברים שקרו בשנה וקצת שבה היא מכהנת גם במקרה הזה הכתובת היתה על הקיר. כבר בתחילת דצמבר 2023 בנק ישראל סיפק תחזית מדויקת למדי באשר לעתיד להתרחש. למשל בדיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת ועסק בהשלכות המלחמה על מחירי הדירות אמר ד"ר אייל ארגוב, מנהל אגף מאקרו ומדיניות בחטיבת המחקר של הבנק, כי "אנחנו מעריכים שברבעון הרביעי של השנה הזאת (2023, א"ג) הפעילות בענף הבנייה ירדה בערך לחצי ממה שהיה אמור להיות אילולא המלחמה. זה יכול ליצור לחץ לעלייה בערך של עוד אחוז במחירי הדירות". ארגוב הסביר כי הבעיה שתוביל לעליית מחירים היא המחסור בעובדים שהובילה לירידה בפעילות אתרי הבנייה. כדי למתן את הבעיה המליץ להחזיר לאתרי הבנייה את העובדים הפלסטינים שכניסתם נמנעת מפרוץ המלחמה ועד עתה. אלא שהדיון הזה עניין רק שלושה חברי כנסת שטרחו להתייצב בו.
הממשלה הצהירה כי תפתור את המחסור בכוח אדם באמצעות עובדים זרים, והגדילה את המכסה שמאפשרת כניסה של מהגרי עבודה מ-30 אלף ל-75 אלף. אבל עד עתה נכנסו לישראל רק כ-400 עובדים חדשים.
בלי להיכנס לוויכוח הפוליטי בשאלה האם לאפשר כניסה של עובדים מהרשות הפלסטינית, בטוח שההחלטה לקטוע את כניסתם בבת אחת היא הרסנית. אם הממשלה רוצה לאמץ מדיניות שתוביל לצמצום שהות הפלסטינים היא היתה צריכה לעשות זאת בהדרגה. לצמצם בהתאם לקצב שבו השוק מאמץ פתרונות חליפיים.
עד ה-7 באוקטובר עבדו באתרי הבנייה כ-90 אלף פלסטינים שהיוו כ-70% מעובדי השלד. היעדרותם מאתרי הבנייה מובילה לעליית מחירים בגלל הערכה שהאטה הדרמטית בקצב הבנייה תוביל לכך שהיצע הדירות לא ידביק את הביקוש להן. כמו כן, ההאטה בקצב הבנייה מובילה להתייקרות המימון שנוטלים הקבלנים מהבנקים, ולהתייקרות של שכר העבודה. פשוט משום שהעובדים שנותרו בתחום מבינים את המצב ודורשים שכר גבוה יותר. בנוסף, במצב זה של חוסר ודאות - כאשר הקבלנים לא יודעים מתי ישלימו את הבנייה ומה תהיה עלות שכר העבודה - הם מגדרים את עצמם לכן מי שיכול לא יעז להוריד מחיר, וככל שהביקוש לדירות ימשיך להאמיר הם ימשיכו לייקר את הדירות.
ועוד משהו, הנתונים שפורסמו היום מלמדים כי משרד האוצר צדק בהתעקשותו לשמור על שיעור של 8% מס רכישה שמוטל על משקיעי הנדל"ן. הורדתו כפי שביקשו קבלנים וחברי כנסת היתה מגדילה את הביקוש לדירות ומעצימה את הלחץ לעליית מחירים.