סגור

קרן ריאליטי תממש את כל אחזקתה במגרש בחוף הצוק

הקרן מוכרת את זכויותיה במגרש, הצמוד למלון west בת"א, שעליו אפשר לבנות מגדל בן 16 קומות ו־116 דירות, ומלון בן 5 קומות על 15 אלף מ"ר

קרן ריאליטי מוכרת את מחצית זכויות הבנייה במגרש נדיר בשטח של 20 דונם בחוף הצוק צמוד למלון west. הקרן פרסמה אתמול מכרז שייסגר בעוד 45 ימים.
על פי תוכנית, שקיבלה תוקף ביולי 2021, אפשר לבנות במתחם במרחק של כ־200 מטר מקו החוף מגדל בן 14 קומות ובו 116 דירות, וכן מלון בן 5 קומות ששטחו הבנוי 15 אלף מ"ר שיאפשרו בניית כ־220 חדרים. לריאליטי 50% מהזכויות במגרש, כשיתרת הזכויות היא בבעלות אשדר שלא תמכור אותן כעת.


ריאלטי רכשה את זכויותיה במגרש בדצמבר 2015 תמורת 150 מיליון שקל מיואב חרל"פ, מבעלי יבואנית הרכב כלמוביל, שבעצמו קנה את הזכויות בתחילת אותה שנה תמורת 100 מיליון שקל. אבל כאשר הקרן נכנסה לתמונה תוכנית הבנייה היתה תקועה במוסדות התכנון בגלל התנגדויות לה.

2 צפייה בגלריה
מיכאל ורדי יו"ר ומייסד קרן ריאלטי
מיכאל ורדי יו"ר ומייסד קרן ריאלטי
מיכאל ורדי, יו"ר ומייסד קרן ריאלטי
(צילום: מיכאל טופיול)

כאמור, רק ביולי 2021 התוכנית קיבלה תוקף סופי כך שהקונה ייהנה ממגרש שבו אפשר להוציא כבר עתה היתר בנייה. גם הקרן תרשום אקזיט נאה: דירות מגורים במרחק כמה מאות מטרים מהים, ונוף פנוי, יכולות להימכר ב־80 אלף שקל למ"ר ואף יותר. לפיכך, מומחים בענף מעריכים כי שווי המגרש הוא כ־750 מיליון שקל, מכאן שהחלק של הקרן שווה כ־375 מיליון שקל בהערכה זהירה.
אשדר החלה לקדם את תוכנית הבנייה התקפה כיום ב־2012, אחר כך כאמור חברה אלייה גם הקרן. התוכנית הזו עברה הליכי תכנון ארוכים בגלל המיקום הרגיש ומאמץ של עיריית תל אביב ומוסדות התכנון למזער פגיעה בערכי טבע ונוף. תוכנית קודמת שאושרה בסוף שנות ה־80 של המאה הקודמת אפשרה לבנות בניין של 13 קומות וכן 33 וילות במרחק של 100 מטר מקו החוף.
מאז שנת 2004 תיקון של חוק התכנון והבניה אינו מאפשר לאשר תוכניות בנייה במרחק של פחות מ־100 מטר מקו החוף. בנייתו של הבניין שבו גם מלון west הסמוך החלה ב־2005 והוא כולל כיום 161 דירות נופש, מהן 52 של המלון. בנובמבר 2021 ישראל קנדה רכשה את המלון הזה בתמורה ל־82 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
המגרש בחוף הצוק מלון ווסט ב חוף הרצליה
המגרש בחוף הצוק מלון ווסט ב חוף הרצליה
המגרש בחוף הצוק. 200 מטר מחוף הים בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)

ב־2010, על בסיס התוכנית הישנה, היזמים קיבלו היתר לבניית הבניין השנ, אז גם נחפר ונבנה המרתף, אבל העירייה ביקשה לתקן את התוכנית, ולצמצם את הקוטג'ים שהיו אמורים להיבנות בשטח המערבי של המגרש קרוב לים. התוכנית המתוקנת הוגשה כאמור ב־2012, מבעלי המגרש הופקעו לצורכי ציבור 4 דונם על קו החוף ותוכנית הבנייה נסוגה אל מעבר לקו ה־100 מטר.
התכנון הזה היטיב עם היזמים בכך שהם המירו חלק מהשטח שיועד למלונות, למטרת מגורים, שערכה הכספי גבוה יותר. בשל התנגדויות שהוגשו נגד התוכנית, היא נדונה לפחות כמה פעמים במשך עשור בוועדות משנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בוועדה לבדיקת תוכניות של משרד התיירות וכן בוועדה המחוזית ובוועדה המקומית של עיריית תל אביב.