סגור
העיר נתניה 26.4.23
חוף הים בנתניה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

אין ביקוש לחוף של נתניה? היענות אפסית למכרז

המדינה הזדרזה מדי לשווק 5 דונם בלב נתניה, מרחק דקות הליכה מהים, והמכרז הסתיים ללא שום הצעה. הקבלנים: "התב"ע עדיין לא מאושרת"

אין ביקוש לים של נתניה? מכרז לשיווק קרקע במרכז נתניה, מרחק של דקות הליכה מחוף הים, הסתיים ללא שום היענות מצד יזמים.
מדובר בשטח של כ־5 דונם בין הרחובות אוסקר שינדלר לשדרות בן גוריון, ומחיר המינימום לשטח היה 123 מיליון שקל. הוצאות הפיתוח נאמדו ב־51.6 מיליון שקל. לפי הקבלנים, הסיבה לחוסר ההיענות היא שהתב"ע למגרש עדיין לא מאושרת, ולכן לא לגמרי ברור תמהיל הייעודים (מסחר, תעסוקה ומגורים) וזכויות הבנייה. עם זאת בחוברת המכרז צוין כי ניתן לבנות לפחות 186 דירות במקום.
יו"ר ארגון קבלני נתניה, רפי זנזורי, סבור שרמ"י (רשות מקרקעי ישראל) הזדרזה לשווק את המגרש: "נתניה היא עיר מצוינת והמיקום מצוין, אבל המכרז לוקח בחשבון זכויות של תב"ע שלא מופקדת. היזם צריך במקרה הזה לקחת עליו סיכון כפול – גם שהתב"ע תאושר במתכונתה הנוכחית, על כל הזכויות שלה, וגם שתאושר בהקדם. ראינו כבר תב"עות שלקח עשר שנים לאשרן. היזמים היום רוצים ודאות ולא מוכנים לקחת סיכונים כאלה. עד לא מזמן הקבלנים היו אופטימיים והניחו שמחירי הקרקע יעלו מעבר לריבית הנמוכה". עוד הוא הוסיף: "המינהל רץ לפרסם מכרז על קרקע לא בשלה כי חשוב לו להראות שהוא משווק קרקע לדירות. הם לא מבינים שחוקי המשחק השתנו".
שמאי המקרקעין דניאל רובינזון, ממשרד ברלב תורקישר רובינזון, מחזק את הטענה של זנזורי: "מאחר שהתוכנית טרם פורסמה למתן תוקף, רמ"י מסתייגת וקבעה כי אין בהוראותיה ובמספר יחידות הדיור בתוכנית המופקדת כדי לחייב את הרשות, והזוכה במכרז לא יוכל לבוא בכל טענה או תביעה כלפי הרשות בעניין זה. עוד מאפשרת הרשות כי במקרה שהתוכנית לא תאושר, הזוכה יהיה רשאי ליזום יחד עם בעלי הזכויות הנוספים בתת המתחם תוכנית חלופית ולקדמה עד לאישורה. המגרשים נמצאים במיקום טוב על שדרות בן גוריון בעיר בסמיכות לקו החוף. אולם יש עליהם מכלול של גורמי אי ודאות וסיכון לגבי היקף זכויות הבנייה, מועד ואופן המימוש, יחד עם חוסר הוודאות הכללית השורר כיום בשוק, ככל הנראה כל אלה גרמו ליזמים לא להגיש הצעות למכרז זה".
2 צפייה בגלריה
מגזין נדל"ן 30.11.22 אסף גסטפרוינד
מגזין נדל"ן 30.11.22 אסף גסטפרוינד
השמאי אסף גסטפרוינד. "הוצג מחיר מינימום גבוה"
שמאי המקרקעין אסף גסטפרוינד מאשים את רמ"י בתמחור לא מידתי: "במכרז הזה, כמו חלק ניכר מהמכרזים שפורסמו לאחרונה על ידי רמ"י, הוצג מחיר מינימום גבוה, שאינו מאפשר כדאיות כלכלית ליזמים, ולכן לא הוגשה שום הצעה. שוב רואים כיצד רמ"י יושבת כאבן ריחיים על שוק הנדל"ן ומונעת את תפקודו התקין".