סגור
ועידת המשכנתאות 2022 מימין המנחה שימי אדזיאשווילי ח"כ בצלאל סמוטריץ' ראול סרוגו ו אבי אבגיל
מימין: המנחה שימי אדזיאשווילי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ראול סרוגו ואבי אבגיל (צילום: אוראל כהן)

ועידת המשכנתאות
ח"כ סמוטריץ': "זוגות הפכו לבנק של הקבלן"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר את הדברים אתמול במסגרת ועידת המשכנתאות של התאחדות יועצי המשכנתאות. ח"כ סמוטריץ', שיזם את השינוי בהצמדת מחיר דירה למדד, העריך כי בג"ץ לא יתערב בחוק

במושב שנערך אתמול (ג') במסגרת ועידת המשכנתאות של התאחדות יועצי המשכנתאות ועסק בנושא השינויים האחרונים בהצמדת דירות למדד תשומות הבנייה, ראיין שימי אדזיאשווילי את ח"כ בצלאל סמוטריץ׳, נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, ויו״ר התאחדות יועצי המשכנתאות אבי אבגיל.
סמוטריץ' יזם את שינוי החקיקה, לשנות את חוק המכר על דירות יד ראשונה כך שרק 40% מהדירה יוצמדו למדד, מה שיכול לסייע לאלפי זוגות צעירים אבל לפגוע בקבלנים. "הקבלנים עושים עבודה יוצאת מהכלל", סיפר סמוטריץ' בכנס, "לא הקבלנים אשמים ביוקר הדיור. יש להם חלק, אבל הוא שוק מעוות והחוק יכול להניע תיקון בכל השוק מעבר להוזלה במשכנתא לרוכשי הדירות.
"אני חבר בוועדת הכספים חמש שנים, וראיתי שיש כשל גדול במדד תשומות הבנייה. הצעתי את הצעת החוק וצירפתי את ח"כ אלכס קושניר מהקואליציה. הממשלה חברה אלינו והובלנו מהלך מורכב שיכול לשנות את כל התפיסה. המצב הקודם לדעתי היה מעוות לחלוטין. כל הפטנט של למכור דירה על הנייר הוא המצאה ישראלית והוא נולד מצורך של מימון. במקום שהקבלן ישלם לבנק, נוצר בנק מסוג אחר, שזה זוג צעיר".
"שוק הנדל"ן לקוי מראשיתו ועד סופו", הוסיף. "רמ"י מוציאה מכרזים לא בשלים, הרשויות לא ערוכות וגם לקבלנים נוח שלוקח זמן. רק לזוג הצעיר חשוב אורך הזמן. לכולם נוח להיות חברים של כולם ובקצה יש זוג שמשלם והוא כרית ביטחון של הקבלן. מעתה כולם ייכנסו לחדר לריב ולהוריד חסמים ותופעת שעבוד של קרקע ורשויות יתומרצו לתת רישיונות יותר מהר".
ראול סרוגו, יש טענה שהקבלנים נהנים מנושא ההצמדות. זה נכון?
"נעשתה עבודה מקצועית בכנסת ובוועדה על החוק. השוני ביני ובין כל חברי הכנסת והממשלה שדיברו על חוק המכר זה בתפיסה העקרונית — הצמדה למדד היא שמירה על ערך הכסף. כשאני מוכר דירה בתאריך מסוים ומקבל תשלום בצורה עתידית, אני רוצה לשמור על ערך הכסף. אם התשלומים אינם צמודים, אני מאבד את ערך הכסף.
"הפער הוא ההצמדה שאותה אנחנו מבקשים. מחירי הדירות החדשות עלו השנה ב־20% ומדד תשומות הבנייה עלה ב־6.6%. הזוגות הצעירים הרוויחו הרבה כסף והם עשו השקעה נכונה. הקבלנים הם חתולי רחוב: לא משנה איזו רגולציה יש, הם יסתדרו בסוף. הקבלנים צריכים למכור דירות כשהן גמורות בלבד ולא יהיו כל בעיות, אבל אי אפשר לקבל החלטה ככה סתם. צריך להיערך לזה, לייצר גורמי מימון לקבלנים בתקופה הזו וקרוב לוודאי שיבנו הרבה פחות דירות. זה שינוי רדיקלי שאני בעדו.
"אנחנו התנגדנו לחוק הזה והתרענו שמחירי הדירות יעלו בעקבות השינוי. שוק הדיור הוא שוק של תחרות משוכללת, יש הרבה קונים ומוכרים. להאשים אותנו בחזירות ועבירה על הגבלים עסקיים זה שערורייה וחוצפה. שר הבינוי נכשל כישלון חרוץ. מחירי הדירות בתקופתו עלו ב־20%".
אבי אבגיל, איך אתם חשים את הפגיעה בלקוחות?
"אני מבין את מצוקת הקבלנים ואת הצורך של הממשלה. הציבור נפגע ואין התחלות דיור וכולם צריכים לוודא שהציבור אינו נפגע מהסכסוך ואינו משלם את המחיר".
סמוטריץ’ הוסיף שבג"ץ להערכתו לא יתערב בחוק.