סגור
מגזין נדל"ן 13.4.22 עובדים פלסטינים בענף הבנייה
עובדים פלסטינים בענף הבנייה (צילום: אוראל כהן)

בשל המחסור בעובדים: קבלנים יוכלו להקפיא את הרישיון שלהם

היעדר הפועלים והקושי להפעיל חלק מהחברות מקשים על חלק מהקבלנים להמשיך ולעמוד בתנאים של רישיון הקבלן שלהם. רשם הקבלנים קבע כי ניתן יהיה להקפיא רישיונות בשלב זה עד ליולי 2025

רשם הקבלנים במשרד השיכון, עמית גריידי, החליט לאפשר לקבלנים להקפיא את הרישיון שלהם עד סוף יולי 2025. זאת לאחר שרבים מהם איבדו את רישיונם בשל המחסור בעובדים שנוצר מאז החלה המלחמה, שגרם להם להפסיק לעבוד.
רישיון הקבלן שניתן על ידי המדינה מחייב על פי החוק חידוש מדי שנתיים. כל קבלן בעל רישיון מחויב לעבור אחת לשנתיים הליך בדיקה שבו בוחנים אנשי אגף רשם הקבלנים את היקפי וסוגי העבודות שביצע הקבלן בתקופה זו. על פי הנתונים הללו, מחליט בכל שנתיים רשם הקבלנים אם מדובר בחברת בנייה פעילה שעומדת בכללים הקבועים בחוק, כדי להמשיך לבנות ולעשות זאת בהיקפים והתחומים שמאפשר לה הרישיון שניתן לה.
בהתאחדות הקבלנים מספרים כי מאות קבלנים שמתקשים להמשיך בעבודה לאור המחסור בפועלים פנו אל ההתאחדות בחודשים האחרונים בבקשה לפעול כדי למנוע מהמדינה לבטל את רישיון הקבלן שלהם, כדי שיוכלו לשוב לבנות ברגע שהמדינה תמצא פתרון למחסור בעובדים, שנאמד ביותר מ-80 אלף. המחסור בעובדים טרם נפתר, והערכה היא שהיקף העובדים לא צפוי לחזור למצבו הקודם בקרוב.
ההתאחדות הציגה לרשם הקבלנים תרחיש לפיו פסילת רישיון מידית של מאות חברות יגרום למחסור ענק בחברות בנייה ביום שבו היקף הפועלים יאפשר חזרה לעבודה. במקרה שבו קבלן מאבד את הרישיון לאור הפסקת עבודתו ורוצה לשוב לעבודה, עליו לעבור הליך בחינה ואישור מחדש כדי לקבל רישיון קבלן שנמשך לפחות שנה.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתחילת המלחמה נחתך היקף פעילות הבנייה בישראל במעל 40%, וההערכה היא שגם עכשיו היקף הפעילות בענף אינו רחוק מהיקפים אלה. גזבר התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אילן גורדו, אמר כי "הפגיעה בקבלנים הקטנים היא הקשה ביותר. הקבלנים הקטנים מתמודדים עם קשיים קיצוניים, ללא אפשרות לעבוד וללא יכולת לשמור על הרישיון שלהם ליום של אחרי המלחמה. ההחלטה של רשם הקבלנים תבטיח המשכיות עבודה של אלפי אתרי בנייה ותשתיות ותשמור על מקום עבודתם של אלפי ישראלים שיחזרו לאתרי הבנייה ביום שאחרי המלחמה".