סגור

אחרי כמעט עשור של יציבות מחירים: האינפלציה תזעזע את שכר הדירה המפוקח בניו יורק

אחד מכל שלושה משקי בית בתפוח הגדול יושפע מהחלטת מועצת הפיקוח לאפשר העלאה של 2%-6% בשכר הדירה החל ב־1 באוקטובר. מלחמות לשמירה על יציבות המחירים מתנהלות גם בקליפורניה, ניו ג'רזי ופלורידה

האינפלציה המשתוללת הגיעה לקודש הקודשים: שוק הדירות המפוקחות של ניו יורק, המייצג כ־44% מיחידות הדיור להשכרה. אחרי כמעט עשור של יציבות, המועצה האחראית על הפיקוח הצביעה שלשום בעד העלאת שכר הדירה בלמעלה ממיליון הדירות שעליהן חלים חוקי ייצוב המחירים (Rent Stabilization), זאת בעקבות העלייה ביוקר המחיה. על נתח קטן של הדירות חלים עדיין חוקי פיקוח ישנים, ובהן לא יחול שינוי.
עבור חוזים חדשים לשנה העלייה תהיה של 3.25%, ואילו דירות תחת חוזה לשנתיים עשויות לזנק ב־5%. ההחלטה התקבלה חודש לאחר שהמועצה קבעה את טווח העליות ל־2%־4% לחוזים לשנה ו־4%־6% לחוזים לשנתיים. חברי הוועדה הציפו אפשרות להעלאה של 9% עבור חוזים לשנתיים, תוכנית שנתקלה בהתנגדות עזה מצד מועצת העיר.
גובה שכר הדירה הנקבע על ידי המועצה משפיע על אחד מכל שלושה משקי בית בעיר. מוקדם יותר החודש, מועצת העיר הצביעה בעד הארכת חוקי הייצוב, שתוקפם אמור היה לפוג ביולי. ההחלטה שהתקבלה כעת משקפת את העלייה החדה ביותר מאז 2013, שנה שבה אושרה עלייה של 4% לחוזים לשנה ו־7.75% לחוזים לשנתיים. העדכונים יחולו על חוזים שייחתמו או יחודשו החל ב־1 באוקטובר.
פעילים מטעם השוכרים טענו כי הטווחים עדיין גבוהים מדי וכי דיירים ייאלצו לפנות דירות, שכן כבר עתה הם מתקשים לכלכל את עצמם. "בעוד אנחנו הצלחנו למתן את העליות המתוכננות, הנחישות של מועצת מדיניות שכר הדירה תהווה, למרבה הצער, מעמסה על השוכרים בזמנים הקשים הללו, וזה מאכזב מאוד", אמר ראש העיר אריק אדאמס בעקבות ההצבעה.
במקביל, ארגון המייצג בעלי נכסים טען כי ההעלאות נמוכות מדי. "השינוי שאישרה המועצה לא יניב פני אחד לבעלי נכסים קטנים", ציין ג'יי מרטין, מנכ"ל ארגון Community Housing Improvement Program. "המועצה פשוט נקטה צעדים כדי לצמצם את ההפסדים שלה עבור השנה הבאה".
קולות מחאה נשמעו גם מכיוון איגוד הסיוע המשפטי של העיר. "ההצבעה המבישה, שככל הנראה תוצאותיה הוחלטו מראש, להעלות את שכר הדירה עבור השכנים הפגיעים ביותר שלנו היא חסרת מצפון ומשפחות רבות יסבלו", ציינה אדריאן הולדר, בכירה בפרקליטות הציבורית.
כריסטופר אתינאוס, שבבעלותו כ־100 דירות בברוקלין, נמנה עם בעלי הנכסים שסבורים שעל הרשויות לפעול ביתר נחישות למען שוכרים. "המערכת מקולקלת. אנחנו צריכים להגות פתרון טוב יותר מאשר החלטות מועצת מדיניות השכירות השנתיות", אמר ל"ניו יורק פוסט". לדבריו מהלכים יעילים יותר יהיו הטבות מס לשדרוג נכסים, שוברים לשוכרים המתקשים לשלם ובדיקת רקע פיננסי כדי לוודא שבעלי הכנסה גבוהה יותר, ישלמו יותר.
ההחלטה התקבלה ברקע אזהרות מפני הסלמת משבר הדיור, כאשר גורמים רשמיים ציינו בחודש שעבר, כי ההכנסה החציונית למשק בית תצטרך לזנק פי שניים כמעט, כדי ששוכרים יוכלו לממן את מחיר השכירות החציוני. סקר דיור שנתי שעורכת לשכת הסטטיסטיקה הפדרלית מצא כי שיעור הנכסים הפנויים בתפוח הגדול ב־1,500 דולר לחודש ומטה הגיע לשפל של 30 שנה. בהינתן ההמלצה הפדרלית לפיה שכר הדירה לא יעלה על 30% מההכנסה ברוטו, מחצית מהשוכרים חצו את הסף המומלץ ושליש מוציאים למעלה מ־50% מהכנסתם על שכירות.
ניו יורק אינה היחידה המפקחת על מחירי השכירות. תקנות דומות קיימות בוושינגטון הבירה ובעוד ארבע מדינות — ניו ג'רזי, קליפורניה, אורגון ומרילנד. במקביל, ברחבי ארה"ב פועלות ערים ומדינות לקדם חוקים משלהן. כך, באריזונה, פלורידה, הוואי, אילינוי ומסצ'וסטס עלו הצעות שונות להרחיב את ההגנות על השוכרים.
מישל וו, ראשת עיריית בוסטון, שם נאסר פיקוח על השכירות לפני כ־30 שנה, פועלת כעת לחדשו. בפלורידה, מחוקקים שוקלים מהלכי חירום לפיקוח על השכירות, זאת לאחר שזינקה בכ־30% בשנה החולפת. במונטקלייר, ניו ג'רזי, הונהגה הגבלת שכר דירה במגפת הקורונה, המתחדשת מדי רבעון, ובסנטה אנה, קליפורניה, המועצה מגבילה העלאות שכר דירה ל־3% עבור מבנים שהוקמו לפני 1995, לעומת 5% לפי תקנות המדינה.