סגור
רחוב טבנקין שכונת רביבים תל אביב
רחוב טבנקין בשכונת רביבים (צילום: Google street view)

"אופי השכונה ידוכא": 700 התנגדויות לתוכנית בנייה ברביבים שבת"א

הוועדה המחוזית תדון בישיבתה הקרובה בהתנגדויות להקמת פרויקט מגורים ברחוב טבנקין השוכן בשכונת הווילות; מדובר בשטח של 4 דונם שנמכר ממשפחת רקנאטי לחברות מליסרון ואביב; המתנגדים: "מוצע בתוכנית מתחם צפוף מאוד של מבני מגורים גבוהים, מסיביים וקרובים זה לזה"

הוועדה המחוזית תל אביב תדון בישיבתה ביום שני במאות ההתנגדויות לתוכנית פרויקט מגורים ברחוב טבנקין 38-34 בשכונת הווילות רביבים בעיר.
מדובר במגרש בשטח של 4 דונם שהיה בבעלות משפחת רקנאטי, ונמכר בספטמבר 2022 לחברות מליסרון ואביב תמורת 170 מיליון שקל. עוד לפני המכירה יזם לני רקנאטי על המגרש תוכנית, שערך האדריכל גידי בר אוריין, הכוללת 120 יח"ד בשני בניינים בני שמונה קומות ומקצה כדונם אחד לטובת מבנה ציבור.
התוכנית אושרה להפקדה ע"י הוועדה המקומית בדצמבר 2022 ואז הוגשו התנגדויות השכנים. ואולם, הוועדה המקומית השתהתה ולא דנה בהתנגדויות, והיזמים - החברות מליסרון ואביב - ניצלו סעיף בחוק התכנון והבנייה המאפשר להעביר את התוכנית לדיון הוועדה המחוזית. יש להבהיר כי התנגדויות שבהן תדון המחוזית ביום שני הן אלו שהוגשו בזמנו לוועדה המקומית.
מתוך התנגדות 698 התושבים, עליה חתום עו"ד אלי וילצ'יק: "תוכנית זו מגלמת מענה נקודתי להזדמנות יזמית ואינה מבוססת על ראייה תכנונית רחבה ועל צרכי השכונה. מוצע בתוכנית מתחם צפוף מאוד של מבני מגורים גבוהים, מסיביים וקרובים זה לזה. כל זאת סביב חצר פנימית לדיירי המתחם, שאינה מוסיפה דבר לציבור המתגורר בשכונה, כשלצד כל אלה מוצע מבנה ציבורי גדול שחיוניותו מוטלת בספק רב".
המתנגדים מונים שורה של פגמים בהפקדת התוכנית, המעידים אולי על הסיבות שבגינן לא דנה הוועדה המקומית בתוכנית. בין היתר, נטען כי הליך שיתוף הציבור לא היה תקין; שהתוכנית אינה תואמת את תוכנית המתאר הכוללנית של תל אביב; שיש חשד שהקרקע מזוהמת ושלא נערכו בדיקות נדרשות; ושהתוכנית מייצרת מתחם סגור ומגודר, שאיכות זיקת ההנאה של הציבור בו מוטלת בספק. בשורה התחתונה, המתנגדים מבקשים לבטל את הפקדת התוכנית.
הטענה, שחוזרת על עצמה גם בהתנגדויות אחרות, היא שהתוכנית אינה מתאימה ברוחה לאופי שכונת הווילות השקטה.
אמיר אבי יצחק, שמתגורר מול המגרש שעליו מתוכננת התוכנית, מלין בהתנגדות ששלח על פגיעה באיכות חייו. לדבריו, "כשקניתי את דירת הגן שלי בדקתי מפורשות והיה אמור להיות ייעוד של שטח פתוח ושל דרך מעבר לגינה שלי. נאמר לי גם שיעוד זה לא דבר שמשתנה בקלות. וכך לפתע, בהינף תוכנית שמתקבלת ע"י הגוף שנהנה מהגדלת הארנונה לתקציב משתנה הייעוד. מעבר לגינתי ייבנה מבנה רב קומות שיחסום לי את האור המועט שקיים מכיוון צפון מזרח וייפגע לי קשות בפרטיות שאני נהנה ממנה בדירת הגן שלי".
השכן ירון פאר, מרחוב דיסנצ'יק, מוטרד בעיקר מנושא התנועה: "הפרויקט המדובר עתיד לפגוע בשכונה, בי ומשפחתי בשל התוספת המשמעותית על עומסי התנועה שתיגרם בגלל צפי של 240 כלי רכב נוספים לפחות, שחלקם יצטרך לנסוע ברחוב דיסנצ'יק כדי להגיע ליעדו. בנוסף, בגלל תקן החניה הקטן שקבעה העירייה לפרויקט, יחפשו בה חניה לפחות 150 כלי רכב שלא תהיה להם חניה. הם יתפסו את המקומות המיועדים לדיירים ברחובות הסמוכים".
דר' זיו כהן, טוען כי הבנייה על השטח הפנוי תחסל את השטח הירוק הכמעט יחיד בשכונה: "ריאה ירוקה זו נמצאת בלב השכונה, והשמדתה תדכא את אופי השכונה, וכתושבים, תפגע בהנאתנו".
עו"ד וילצ'יק סביר שהעברת הדיון בתוכנית לוועדה המחוזית מחלישה את המתנגדים: "הסיבה שהוועדה המקומית לא דנה בתוכנית קשורה לבחירות המקומיות. הוועדה המקומית היתה יכולה לבקש ארכה לדיון בתוכנית אך לא עשתה כן. מה שקרה זה שהמתנגדים לא יוכלו במקרה הזה לפנות לוועדת הערר. הם הפסידו ערכאה".
עו"ד ענת בירן, המייצגת את היזמים, דוחה את הטענות באשר למניע להעברת התוכנית לדיון במחוזית: "התוכנית הוגשה לוועדה המקומית ביולי 2022 והופקדה להתנגדויות בדצמבר 2022. על פי החוק, הוועדה המקומית היתה צריכה לסיים את הדיון בה, כולל התנגדויות, תוך שנה מהגשתה. כלומר - יולי 2023. היזמים פנו פעם אחר פעם לוועדה המקומית על מנת שתקיים דיון בהתנגדויות, אך לא נקבע מועד. רק בחודש דצמבר 2023, שנה אחרי ההפקדה, וכמעט שנה וחצי אחרי הגשת התוכנית, ביקשנו להעביר למחוזית, כדי שסוף סוף ידונו בהתנגדויות".
היא מוסיפה כי בוועדות עצמאיות, כדוגמת הוועדה המקומית תל אביב, אין כיום זכות ערר לוועדת הערר על תוכנית בסמכות ועדה מקומית. כך שגם אילו התכנית היתה נשארת במקומית, היה צריך לבקש רשות מיו"ר ועדת הערר להגיש אותו.