סגור

בלעדי
לבקשת עיריית תל אביב: ליברמן חתם על הסכם הפיצוי לתושבי כפר שלם

שר האוצר חתם על החלטה של מועצת מקרקעי ישראל, המפרטת את הכללים לפיצוי התושבים בסכום כולל של כמיליארד שקל - ובכך נסללה הדרך לפינוי כ-800 משפחות מהשכונה בתל אביב ולקידום תוכנית לבניית כ-2,000 דירות בשטח שיפונה. לפני 18 שנה החליטה לראשונה המדינה על פינוי כפר שלם

נסללה הדרך לפינוי כ-800 משפחות מכפר שלם שממזרח לשכונת התקווה בתל אביב, ולקידום תוכנית לבניית כ-2,000 דירות בשטח שיפונה. ל"כלכליסט" נודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן חתם אתמול (ב') על החלטה של מועצת מקרקעי ישראל המפרטת את הכללים לפיצוי התושבים, ובכך נענה לבקשת עיריית תל אביב.
ההחלטה אושרה בישיבת מועצת מקרקעי ישראל כבר בספטמבר 2020, אך בצל מערכת הבחירות המתינה לחתימת שר האוצר. עם חתימתו של ליברמן ההחלטה הזו קיבלה תוקף חוקי, ומאפשרת לפצות את התושבים על פי המתווה. אישור מתווה הפינוי נחתם אתמול, 18 שנה לאחר שהמדינה החליטה לראשונה על פינוי כפר שלם.
הפרויקט ינוהל במתכונת של משק סגור על ידי חברת חלמיש, שמוחזקת בחלקים שווים על ידי המדינה ועיריית תל אביב, כך שכספי הפיצויים שישולמו כעת ימומנו מכסף שייכנס לקופת המדינה עם שיווק הקרקע לחברות הבנייה. סך הפיצויים נאמד במיליארד שקל.
הזכאים לפיצויים הם ראשי משפחה, בניהם או נכדיהם, אם מלאו להם 27 לפני יוני 1996, והם התגוררו בשטח באפריל 1984. הקבוצה הזו תקבל פיצוי של כ-1.4 מיליון שקל עד 1.7 מיליון שקל, בהתאם למספר הילדים בכל משק בית, או דירה בפרויקט בשווי זהה. בני הדור השלישי, כלומר נכדים לראשי משפחה שמלאו להם 27 עד שנת 2015, זכאים לפיצוי של 650-330 אלף שקל בהתאם למספר הילדים במשק בית.
1 צפייה בגלריה
שכונת כפר שלם
שכונת כפר שלם
שכונת כפר שלם
(צילום: אוראל כהן)
בשנת 2017 החל פינוי של כ-100 משפחות מכפר שלם, שרובן עומדות בקריטריונים האלה והיה צורך לפנותן בהקדם משום שהתגוררו על תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה. פינוי של 25 משפחות שאינן זכאיות לפיצוי התעכב בתקופת ממשלת נתניהו האחרונה, והוביל לחילופי האשמות בין משרד האוצר למשרד התחבורה. הטענה של האוצר היתה כי שרת התחבורה דאז מירי רגב מבקשת לעכב את הפינוי, וכי הדבר יגרום לפרויקט הקו הסגול עיכוב שעלותו נאמדה ב-100 מיליון שקל בחודש.