סגור
מגדל עזריאלי שרונה תל אביב
עזריאלי שרונה. אי חידוש ההסכם לא צפוי לגרום למטא נזק (צילום: יאיר שגיא)

בלעדי
מטא עוזבת את משרדיה בעזריאלי שרונה

החברה תעזוב ב־2025 את 12 הקומות בעזריאלי שרונה, וגם תשכיר 7 מ־20 הקומות ששכרה במגדל לנדמרק בתל אביב. המהלך עשוי להשפיע באופן ישיר על תחום המשרדים

דרמה בענף המשרדים, ולא פחות מכך בענף ההייטק הישראלי. מטא (לשעבר פייסבוק) הודיעה אתמול לעובדיה במרכז הפיתוח בישראל כי במחצית הראשונה של שנת 2025 החברה תעזוב את משרדיה בעזריאלי שרונה ותעבור ל־13 קומות במגדל לנדמרק הסמוך, ברחוב הארבעה בתל אביב.
המשמעות של המהלך היא צמצום של כל 12 הקומות בעזריאלי שרונה המשתרעות כעת על שטח של כ־29 אלף מ"ר לטובת מעבר לשטח גדול יותר של כ־32 אלף מ"ר בלנדמרק. במשרדי החברה ברוטשילד (שם ממוקמת פעילות השיווק והתמיכה בסטארט־אפים) לא צפוי שינוי בשלב זה.
טכנית, השטח שיעמוד עבור מטא בישראל לא יקטן ואפילו יגדל בכ־3,000 מ"ר, אך המהלך מצביע על תחזית מחודשת שלה לגבי קצב הצמיחה שלה בישראל, המצביעה על שמרנות והערכה זהירה יותר, ובעיקר מראה מגמה שכבר ניתן לראות בשני הענפים (הייטק ומשרדים) בטווח השנים הקרובות. שכירת המשרדים של מטא בישראל הייתה הדרגתית במשך מספר שנים, אך לאחר שכירת המשרדים בלנדמרק היא הייתה אמורה להחזיק בשנת 2025 כבר בשטח של כ־83 אלף מ"ר (כולל שטח המשרדים ברוטשילד), וכעת כאמור היא מצמצמת את השטח שהתכוונה לשכור בכ־58%.
המשרדים הראשונים ששכרה מטא בישראל, ב־2014, היו במגדל רוטשילד 22, והם השתרעו על פני ארבע קומות ושטח כולל של 3,300 מ"ר. עם הזמן היא החלה להתרחב וב־2017 שכרה שטח של 10 קומות ו־24 אלף מ"ר בעזריאלי שרונה, וכעבור כשלוש שנים שכרה שתי קומות נוספות במגדל, כך שבסך הכל היקף השטח בו עמד על 29 אלף מ"ר.
בהמשך, באפריל 2022 דיווחה החברה על חתימה מול מליסרון ואפי נכסים לשכירת 20 קומות בשטח כולל של 51 אלף מ"ר במגדל לנדמרק שנמצא בימים אלה בשלבי בנייה סופיים. שכירת המשרדים בלנדמרק לא נועדה להחליף את המשרדים הקיימים בעזריאלי שרונה, אלא להתווסף אליהם. חשוב להדגיש כי המהלכים האחרונים של מטא, האחרון שבהם להשכרת 20 קומות במגדל לנדמרק, כבר נעשו כשהיה ברור שמצבו של ענף ההייטק השתנה וכבר אז הסכם שכירות להיקף כל כך גדול של משרדים נראה כחריג ולא תאם את הלך הרוחות בענף באותה העת.
המהלך של מטא מול חברות הנדל"ן המחזיקות במשרדים הללו (עזריאלי, אפי נכסים ומליסרון) מגיע על רקע הקיצוצים העמוקים שמבצעת החברה במבנה ובעלויות שלה. מטא הודיעה השנה על פיטורים של יותר מ־20 אלף עובדים, במספר סבבים, ועל צמצום שטחי הנדל”ן במשרדיה ברחבי העולם. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ”ל מטא, כינה את 2023 כשנת היעילות של החברה. בישראל, בשלב זה אין בכוונתה של מטא להפר את ההסכמים עם החברות והיא צפויה לשאת בהשלכות המהלכים, כלומר להשכיר בעצמה את המשרדים לשוכרי משנה כפי שעשתה במקומות נוספים בעולם.
לגבי השטחים בעזריאלי, תקופת השכירות צפויה להסתיים במהלך שנת 2025 כך שאי חידוש ההסכם לא צפוי לגרום למטא לנזק. במליסרון לעומת זאת, מדובר על אכלוס של 13 קומות מתוך ה־20 ששכרה וגם כאן הערכה היא שמטא תוכל להשכיר את השטחים הללו לשוכרי משנה בקלות יחסית, בין היתר לאור זאת שדמי השכירות שהיא משלמת נמוכים מהממוצע במגדל והוא ממוקם בלב אזורי הביקוש של המשרדים בת”א.
ההתנהלות של מטא משקפת את המגמה שאפיינה את חברות הענק הבינלאומיות עד לפני כשנתיים, להשכרה של שטחים בהיקפים גדולים מהצרכים שלהן ובלב אזורי הביקוש. החברות הללו צפו גיוס עובדים ורכישה של חברות קטנות וסטארט־אפים, ולכן גם אם בעת האכלוס החברה החזיקה בשטחים "מיותרים", היא העדיפה לשכור אותם ולהחזיק בהם מאשר להתמודד בעוד שנה־שנתיים עם מחסור של משרדים שיחייב אותה בעתיד למעבר נוסף או לפיצול של שטחי המשרדים.
יחד עם זאת, העזיבה את עזריאלי עשויה לבשר על מהלכים נוספים ודומים בשוק המשרדים, כך שגם אם בשלב זה מליסרון ועזריאלי לא נפגעות באופן מיידי זו בהחלט אינדיקציה למצב השוק ולתחזית פחות אופטימית.
ממליסרון ואפי נכסים נמסר בתגובה: “בין החברות נחתם הסכם מחייב בפרוייקט לנדמרק ולא חל בו כל שינוי. איננו מעורבים בהחלטות של שוכרים בנוגע לאופן השימוש הפנימי בשטחים המושכרים”.