סגור
אתר בנייה ב עיר רמלה
בנייה בעיר רמלה (צילום: עמית שעל)

17 רשויות מקומיות: "אם לא יוסרו סעיפים מחוק ההסדרים נשבית את ועדות התכנון"

פורום ה-15, המאגד 17 רשויות חזקות ועצמאיות הודיע כי פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בערים החברות בו תופסק משבוע הבא אם הממשלה לא תסיר מחוק ההסדרים את הפרקים הנוגעים להלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ופרק התכנון והבנייה. מנכ"ל פורום ה-15: "לא נותרה לנו ברירה"

פורום ה-15, המאגד 17 רשויות חזקות ועצמאיות בישראל, ביניהן תל אביב, חיפה, ב"ש, ראשל"צ, נתניה ופ"ת, הודיע היום (ג') כי פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה בערים החברות בו תופסק החל משבוע הבא אם לא תסיר הממשלה מחוק ההסדרים את הפרקים הנוגעים להלאמת הארנונה, התשתיות הלאומיות ופרק התכנון והבנייה.
מהפורום נמסר: "חוק ההסדרים שהממשלה מקדמת בימים אלה באופן דורסני וחסר תקדים יפגע קשות בסמכויות וביכולות השלטון המקומי לבצע את תפקידיו, לנהל את ערי ישראל, ולתת שירותים לאזרחים ולתושבים. היה והממשלה לא תסיר מהצעת חוק ההסדרים את פרק הלאמת הארנונה, פרק התשתיות הלאומיות ופרק התכנון ובניה, לרבות עצירת הפגיעה בהגנה על הסביבה והבריאות, עד ליום א' הקרוב, ישביתו ערי פורום ה-15 באופן מלא את פעילותן של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, לרבות פעילות התכנון והרישוי. ככל שהממשלה תמשיך בקידום פרקים אלה, פורום ה-15 יחריף את המאבק, לרבות השבתת מערכת מערכת החינוך בערים".
רעיון "הלאמת הארנונה" עלה כבר בדיון על חוק ההסדרים 2023. מהות המהלך היא שככל שרשות נהנית מהכנסות גבוהות מארנונה עסקית, כך היא תעביר יותר לקרן מיוחדת שתעניק מענקים לכל רשות שתבנה יחידת דיור. המודל צפוי להקטין את התמריץ לבניית עסקים במקום מגורים, וגם יתקן את המצב שבו תושבים רבים העובדים בעיר אחרת לא נהנים בכלל מתשלומי הארנונה בגין מקום עבודתם.
נושאים אחרים שמעוררים את מחאת העיריות הם הסמכת מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לאשר ולקדם פרויקטי פינוי בינוי או כל פרויקט התחדשות עירונית אחר ללא הסכמת העירייה וללא אישורה; הקמת ועדה ממשלתית שתיתן היתרי בניה במקום העיריות והוועדות המקומיות לתכנון ובנייה אם הוועדה תחליט שהוועדה המקומית "איטית"; ביטול מעמד המשרד להגנת הסביבה בכל מוסדות התכנון; פגיעה בסמכות פקיד היערות העירוני; פריצת כל מגבלות הרעש בפרויקטים שיוגדרו על ידי הממשלה כלאומיים; פרק הקובע שגופים הקשורים בהקמת/בניית תשתית לאומית יוכלו לפעול בתוך ערי ישראל, ללא צורך בהסכמת העירייה או אישורה. ניסוח הסעיפים השנויים במחלוקת הוא מתוך מסמך שהוציא פורום ה-15.
איתן אטיה, מנכ"ל הפורום אמר לכלכליסט כי בחודשיים האחרונים מנהל השלטון המקומי מו"מ בענייני החקיקה החדשה, אך אין שום התייחסות להערות הרשויות: "בד"כ יושבים נציגי הממשלה עם השלטון המקומי ומגיעים להסכמות, או לפחות מקשיבים, ואז מגיעים להחלטות, בצורה משותפת. במקרה הזה לא היה לא זה ולא זה. ניפנפו אותנו מכל המדרגות, את חיים ביבס ואת ראשי הערים. הממשלה אישרה את הכל. מבחינתנו זה כאילו הממשלה מנסה לבטל את השלטון המקומי. אנחנו נמצאים שבועיים מאישור חוק ההסדרים בקריאה ראשונה בכנסת ואנחנו בנקודה שלא נותרה לנו ברירה אלא להפעיל צעדי מחאה, כדי לעצור את הרכבת הדוהרת, הטירוף, שמאז ומעולם לא היה כדוגמתו ביחסים בין שלטון מקומי וממשלה".
אטיה מדגיש כי אם כל דרישות השלטון המקומי לא יתקבלו, החל מיום א' הקרוב לא תהיה ברשויות המקומיות פעולות קידום תכנון ואישור תוכניות. במילים אחרות, המשבר בתחום הבנייה יוחרף. "אנחנו דורשים את הדרישה הזאת כבר חודשיים. מה שאנחנו עושים תוך כמה ימים זה להודיע שעבודת כל וועדות התכנון והרישוי תפסק. הם לא יוכלו להוציא היתרי בנייה גם לכל עבודות התשתית הממשלתיות והותמ"לים שהם רוצים לקדם וכל השכונות והפרויקטים המסחריים. השיקול מאוד פשוט: הממשלה מנסה עם חוק ההסדרים הזה להשתלט על העבודה של הרשויות המקומיות בישראל".