סגור
מוסף שבועי 21.3.19 כיכר קרית ים
כיכר בקרית ים (צילום: שרון ינאי)

תושבי קרית ים מתנגדים לתוכנית ההתחדשות של רמ"י - ודורשים עוד זכויות בנייה ליזמים

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה תדון היום בהתנגדויות לתוכנית ביוזמת רמ"י ועיריית קריית ים להתחדשות מתחם שיכונים ישן בקרית ים המכונה "מתחם יוספטל". לתוכנית חשיבות אורבנית, וההתנגדויות שהוגשו כביכול בשם שתי קבוצות דיירים דורשות לשנותה כך שרווח היזמים יגדל מ-7.5% ל-11.5-17%

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) תדון היום (ד') בהתנגדויות לתוכנית ביוזמת רמ"י ועיריית קריית ים להתחדשות מתחם שיכונים ישן ומוזנח בקרית ים המכונה "מתחם יוספטל" (תמ"ל 2039).
לתוכנית חשיבות אורבנית רבה שכן היא מציעה עיצוב מחדש של אזור חזית הים העירונית. ההתנגדויות שהוגשו כביכול בשם שתי קבוצות דיירים במתחם דורשות לשנות את התוכנית כך שרווח היזמים יגדל, כך על פי טענת שמאי ששכרו עורכי הדין, מ-7.5% ל-11.5-17%. האמצעי הוא הגדלת כמות הדירות החדשות ביחס לדירה ישנה, באופן משמעותי.
1 צפייה בגלריה
מתחם יוספטל 5-7-0 קרית ים
מתחם יוספטל 5-7-0 קרית ים
הדמיית מתחם 5-7-9 בקרית ים
(צילום: משרד גיורא גור ושות' אדריכלים )
במתחם יוספטל, ששטחו 115 דונם, והוא ממוקם בין הרחובות ספיר, יוספטל, יששכר וצה"ל, קיימים 14 מבני מגורים בגובה 3-5 קומות ובהם 452 דירות. התוכנית, עליה חתום האדריכל עמוס ברנדייס, מציעה הקמת 1,876 דירות חדשות ו-20 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה במבנים שגובהם ינוע בין 9.5 ל-30 קומות, מעל חניונים בתת הקרקע. התוכנית מחולקת למספר מתחמי מימוש- על מנת להגביר את היתכנותה, וזו מקודמת במהירות- נדונה בוועדה בחודש מאי האחרון, והופקדה בחודש אוגוסט.
התסקיר החברתי לתוכנית קובע כי במתחם ריכוז גבוה של אוכלוסיה המוכרת לרווחה וזקוקה לליווי, ויותר ממחצית ממשקי הבית מקבלים הנחות בארנונה - רובן בשל השלמת הכנסה. התסקיר מסכם את אפיון התושבים בקביעה כי "מהמפגשים והשיחות עם התושבים והגורמים העירוניים עלה חוסר האמון הקיים מצד התושבים לתהליך. התושבים מעידים כי במשך למעלה משני עשורים הגיעו לפתחם הצעות רבות להתחדשות מטעם גופים פרטיים בכפוף לחתימה. ריבוי הבטחות, ואף מכירה של חתימות תושבים ליזם אחר הטמיעו חשש וחוסר אמון שניכר היום בהיענות לתהליך ההתארגנות ובחירת הנציגות".
התנגדות נציגי הבניינים ברחוב יוספטל 5-7-8, עליה חתום משרד עורכי הדין שיבולת מת"א, אינה מסתירה את העובדה שבמכרז להקמת הפרויקט זכתה קבוצת גינדי החזקות וחברת RMA מקבוצת רם-מוגרבי-ארדיטי, ושעלותו (266 דירות במקום 63 דירות בשני מגדלים בגובה 30 קומות) המוערכת היא כחצי מיליארד שקל. ניתן לומר כי בבסיס ההתנגדות הטענה כי התוכנית המקודמת עתה אינה ריווחית ליזמים. על פי חוות הדעת המצורפת להתנגדות הרווח היזמי מגיע רק ל-7.5%. נציגי הבית המשותף דורשים תוספת דירות כך שהרווח "המזערי" היזמי של היזם, יגיע ל-17%.
מחברי ההתנגדות לא מהססים להשתמש במלחמה כתירוץ לקבלת ההתנגדות ולתיקון התוכנית כך שתהיה יותר ריווחית ליזם: "בשולי הדברים, אך לא בשולי חשיבותם יוער כי בשים לב לצוק העיתים אליו נקלענו במלחמת חרבות ברזל, חשיבותן של תוכניות התחדשות עירונית לחוסן מדינת ישראל, כדוגמת התוכנית נשואת התנגדות זו, קיבלו משנה תוקף באופן שיש גם בו כדי להצדיק, שלא לומר, לחייב ראייה אחרת שלה".
התנגדות נוספת לתוכנית הוגשה בשם בעלי הדירות בבניינים ברחוב יוספטל 6-12, 16-18, ו-20-22. הדיירים, שחתמו על הסכם ההתחדשות עם חברת אאורה, יוצגו ע"י משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס ועמית גרוס. מתוך ההתנגדות: "בחינת הכלכליות בפרויקט פינוי בינוי במתחמים 1,2,5, בהתאם לצפיפות הדיור המוצעת בהוראות התוכנית, מעידים על העדר כלכליות לביצוע של פרויקטים של פינוי בינוי במתחמים, ולא יאפשרו למתנגדים להוציא את התוכנית לפועל ולממש את הבנייה במתחמים". עורכי הדין קובעים שכדי להגיע לרווח יזמי מינימלי של 11.5% נדרש לקבוע מכפיל דירות של 5.61 במתחם 1, 6.34 במתחם 2 ו-5.92 במתחם 5. החלופה המוצעת ע"י המתנגדים היא להגביה את המבנים החדשים ב-6 קומות. מ-25 ל-31 קומות ומ-19 ל-25 קומות. מתוך המסמך: "וזאת באופן אשר יאפשר להקטין את צפיפות הבנייה ולקבל קומות מרווחות עם פחות דירות ויותר הפניות נוף וכיווני אוויר".
עו"ד ירון טיקוצקי מסכם את התנגדות הדיירים בקביעה כי "ברור לכל כי במצב דברים זה, לא קיימת היתכנות כלכלית, עניינית, תכנונית וממשית לקידום התחדשות עירונית בבנייני המתנגדים, הן לאור הפגיעה בכדאיות הכלכלית של היזם והן לאור הפגמים התכנוניים שאינם מאפשרים תכנון ראוי לקידום של פרויקט התחדשות עירונית בבנייני המתנגדים, דבר אשר ינציח את הקיפאון התכנוני של בעלי הזכויות במתחמים".