סגור
שיכונים ב רחוב יוספטל בת ים
יוספטל בבת ים. "על איילון תהיה הבנייה הגבוהה כי שם עיקר שימושי התעסוקה" (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
יוספטל בבת ים לקראת מהפך: משכונה חלשה למרכז עסקים

הוועדה המחוזית ת"א הפקידה את התוכנית שתשנה את פניה של הכניסה לבת ים ממזרח: 1,175 דירות במבנים של עד 59 קומות ו־124 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה

אחד מאזורי השיכונים החלשים בבת ים עומד להפוך לחלק ממרכז עסקים ראשי מטרופוליני: השבוע הפקידה הוועדה המחוזית תל אביב את התוכנית להתחדשות עירונית של הקצה המזרחי של רחוב יוספטל בבת ים, החלק הצפוני של שכונת רמת הנשיא. "זו תוכנית שיש לה שתי אונות, אחת בחולון ואחת בבת ים. הרעיון הוא שאנחנו מתחילים להסתכל על העיר בהקשר המטרופוליני, כחלק ממרחב שלם. הולך להיות פה מרכז תחבורה משולב (Hub) מאוד משמעותי, והאתגר שלנו הוא להעצים את הבנייה אבל גם לשמור על השכונה", אמרה האדריכלית מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת ים.
התוכנית, המכונה "שער יוספטל", מתפרסת על שטח של כ־60 דונם, שגבולותיו הם הרחובות דוד רזיאל, אלי כהן, העמק, יוספטל ונתיבי איילון. במסגרת התוכנית ייהרסו 479 דירות במבנים נמוכים, וייבנו 1,175 דירות במבנים בני 9 עד 59 קומות. כמו כן 9,000 מ"ר יוקצו לשטחי מסחר, 115,000 מ"ר לשטחי תעסוקה ועוד 35,000 מ"ר למבני ציבור. השלד העירוני של השטח יתוכנן מחדש, כולל כבישים, שבילים ופארקים.
בין היתר התוכנית כוללת שימור של מבנה "בית האונייה", המכונה גם "הבלוק הארוך ביותר" או "הבלוק העגול", שממוקם ברחוב יוספטל 120-108 ונמשך לאורך 130 מטר. המבנה ישומר אך ישנה את ייעודו: מבלוק מגורים הוא יהפוך למבנה תעסוקה. תיק התיעוד של המבנה, שהוכן על ידי האדריכליות מיכל זגגי ולילך קרמונה, מדגיש ש"יש לו משקל רב בעיצוב הרחוב ונוכחות סביבתית משמעותית". עוד קובע המסמך כי "הבלוק הארוך משקף את תולדות השיכון הציבורי בישראל החל משנות החמישים של המאה ה־20. המבנה הוא עדות לקליטת העלייה המסיבית של בת ים".
שכונת רמת הנשיא משתרעת בין הרחובות יוספטל בצפון והקוממיות בדרום ובין ציר איילון במזרח ורחוב הרב ניסנבוים במערב. השכונה נחלקת לשני אזורים: האזור הישן, שבו בנייני שיכון משנות ה־60, ואזור חדש יותר. על פי אתר הנדל"ן המקוון מדלן, המדד החברתי כלכלי של השכונה הוא 5 מתוך 10, והמחיר הממוצע למ"ר לקנייה הוא 26,000 שקל. בין החלק הצפוני של השכונה (השיכונים) לחלק הדרומי יש פער מחירים משמעותי. באתר מדלן מוצעת בימים אלה דירת 90 מ"ר בבניין שיכון ישן ברחוב אלי כהן במחיר של 1.79 מיליון שקל. דירה בגודל זהה בבניין משנות ה־80, ברחוב מוהליבר מוצעת למכירה ב־2.35 מיליון שקל.
מהנדסת העיר מסבירה על תכנון המרחב החדש: "על איילון תהיה הבנייה הגבוהה כי שם עיקר שימושי התעסוקה. ברחוב יוספטל קיים 'בניין האונייה', ובזכות הערך התרבותי החלטנו לשמר אותו. היה לנו חשוב לתת מקום של כבוד לאדריכל יצחק פרלשטיין, אך לייעד אותו לתעסוקה. קומת העמודים של המבנה תהיה פתוחה ותחבר את ליבת השכונה, שבה תהיה בנייה מרקמית, של 8 ו־10 קומות, עם הרחוב וציר האיילון".
לדבריה, התוכנית תתממש מהר: "התוכנית נחלקת לשלושה מתחמי מימוש, ובכל אחד מהם נעשה תהליך של החתמת יזמים. אנחנו בעירייה ממתינים למינוי האדריכל מטעם היזמים כדי שנוכל לקדם את תוכנית העיצוב. הרעיון הוא לקדם את התוכניות המפורטות, אפילו תוך כדי תקופת ההפקדה".
מאיר לא יכולה להתחייב על מועד מימוש התוכניות, אך אומרת שהוא יהיה קצר יותר ממה שהיה עד כה: "החברות היזמיות הולכות ומתמקצעות, וגם הציבור הרבה יותר משתף פעולה כי הוא רואה שהדברים קורים. אני רואים שהמימושים הופכים להרבה יותר קצרים".
גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית: "האזור הזה נמצא בכניסה לבת ים, יושב על תחנת רכבת, בסמוך לתחנת רכבת קלה. תהיה שם תחנת מטרו והוא על ציר האיילון. זהו האזור הנכון ביותר למקום הכי גבוה ומעורב שימושים בעיר, זה המקום הנכון לתכנון אינטנסיבי. המיקום מחייב בנייה כזאת".