סגור
בתי רכבת ברחוב הגבעות בת ים
בתי רכבת ברחוב הגבעות, רמת יוסף, בת ים. ייקח שנים לשנות את תדמיתה החלשה (צילום: אוראל כהן)

רמת יוסף בבת ים מחכה לקפוץ על הרכבת הקלה

היתרון הגדול של שכונת רמת יוסף בבת ים הוא קרבתה לתל אביב ולחוף הים, ותחנות הרכבת הקלה והמטרו שצפויות לקום בה. מיזמי התחדשות עירונית כבר אושרו בשכונה, אך ייקח שנים רבות לשנות את תדמיתה החלשה

שכונת רמת יוסף, שנמצאת במזרח העיר בת ים, הוקמה בשנות ה־50 כיחידה עירונית עצמאית. גבולות השכונה הם ציר איילון דרום ממזרח, רחוב יוספטל מדרום, ציר דב הוז־קק"ל, מצפון ורחוב כצנלסון ממערב. על עבודת התכנון של השכונה, שנועדה לאכלס במהירות את גלי העלייה של שנות החמישים, זכה האדריכל יצחק פרלשטיין זכה בפרס קפלן (1961) ואכן יש לה איכויות תכנוניות ואדריכלות נדירות.
עם זאת, השכונה התיישנה עם השנים, הוזנחה והפכה לשכונת חלשה יחסית, גם ביחס ליתר השכונות בבת ים. מאידך, בגלל מיקומה המרכזי ונגישותה היא מהווה מוקד התחדשות עירונית משמעותי במרחב המטרופוליני של אזור המרכז.

4 צפייה בגלריה
אינפו שכונת רמת יוסף בת ים
אינפו שכונת רמת יוסף בת ים
שכונת רמת יוסף בת ים

שכונת רמת יוסף בנויה כיום מ־19 טיפוסים שונים של מבני רכבת, בגובה 2 ובעיקר 4 קומות. יש בה כיום כ־3,000 יח"ד, בית ספר תיכון יסודי, אולפנה לבנות ובית ספר תיכון. השכונה נהנית מריבוי שטחים ירוקים - שבילים, פארקים וגנים - כשמבני הציבור והמרכז המסחרי שנמצא בה ממוקמים לאורך השטחים הללו. השכונה תוכננה מראש כיחידה עצמאית, שלא תלויה בחלק הוותיק של העיר. המשמעות היא שבשכונה מערכת פארקים וגנים המקושרים במערכת שבילים. מערך מבני הציבור וגם המרכזים המסחריים משולב בשלד הירוק ומאפשר תנועה רגלית וממונעת. עובדה זו מהווה יתרון, שכן תושבי השכונה יכולים לקבל את השירותים מבלי לצאת ממנה.
תיק התיעוד לשכונה, שנערך על ידי אדריכל שמואל גרואג, קובע כי "המונומנטים בשכונה הינם מדגם ייחודי להתפתחות התכנון האדריכלי והבנייה בבטון חשוף בארץ, כחלק מהתפתחות סגנון ברוטאליסטי מקומי". בין אותם מבנים ניתן להזכיר את מעון העולים ברחוב יוספטל ובית הכנסת "אוהל" ברחוב סמטת הוורדים, ואת היכל התרבות, מוזיאון בת ים (בן ארי) ומגדל המים באזור רחוב סטרומה.

4 צפייה בגלריה
מימין מרכז מסחרי ברחוב יוספטל ו מגדל המים ומוזיאון בת ים
מימין מרכז מסחרי ברחוב יוספטל ו מגדל המים ומוזיאון בת ים
מימין: מרכז מסחרי ברחוב יוספטל ומגדל המים ומוזיאון בת ים
(צילום: אוראל כהן)

אדריכלית מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת ים, מבהירה שבפאזה הקודמת של ניהול העיר אושרו פרויקטי התחדשות עירונית ברחובות יוספטל, מבצע סיני וכצנלסון, רחובות המעטפת של השכונה, שמציעים בנייה מגדלית בעצימות גבוהה. ואולם, לדבריה, המדיניות של העירייה כעת שונה: "לרמת יוסף יש ערך אורבני מאוד גבוה. התכנון שלה כלל שלד ציבורי מאוד עשיר, שמשלב שטחים ציבוריים שמחברים בין הבניינים ומוליך למוזיאון המקומי של העיר, לשטחי מסחר ועוד. נוצרה כאן ליבה ציבורית מאוד יפה ועשירה.
"אנחנו בשאיפה היום לשמר כמה שיותר את המרקם העירוני בתוך השכונה ולאשר בנייה מרקמית של כ־8 קומות בלבד, תוך שמירה על הרחובות והשטחים הפתוחים של השכונה. אנחנו עושים כעת מהלך של תכנון מחודש של הרחובות העיקריים, כדי לאפשר העצמה של ההליכה הרגלית, שבילי אופניים, חיבוריות וקישוריות בין מוסדות ציבור. בסוף, אנחנו מקדמים תוכנית התחדשות של המרכז המסחרי בשכונה, כדי להעצים אותו כמרכז מסחר, תרבות וספורט".

4 צפייה בגלריה
בית הכנסת בסמטת הוורדים בת ים
בית הכנסת בסמטת הוורדים בת ים
בית הכנסת בסמטת הוורדים, רמת יוסף, בת ים
(צילום: אוראל כהן)

אחד היתרונות הגדולים של השכונה הוא שהיא נהנית מקרבה לציר איילון דרום וסמוכה למע"ר ת"א, ואף למתחם האלף המתהווה של ראשון לציון. בנוסף, צפוי לעבור ברחוב יוספטל הקו האדום של הרכבת הקלה, מה שיהפוך את השכונה לנגישה אף יותר. גם קו המטרו העתידי M3 אמור לעבור ברחוב יוספטל ויקשר את האזור עם 11 רשויות מקומיות. יש לציין שבתחום השכונה עובר תוואי ה"אופנידן", ומחבר אותה לתל אביב מצפון, ולראשון לציון מדרום.
לפי אתר הנדל"ן המקוון מדלן, המחיר הממוצע למ"ר בשכונה כיום הוא 22 אלף שקל. בשכונת נאות רחל בחולון, מהעבר השני של איילון, המחיר למ"ר הוא 22,800 שקל. בשכונת רמת הנשיא, בבת ים, שנמצאת מדרום לרמת יוסף, המחיר למ"ר הוא 21,300 שקל. בשכונה החדשה פארק הים בבת ים המחיר האמיר ל־25,400 שקל למ"ר.


בשנה האחרונה נמכרו בשכונת רמת יוסף 687 דירות. רק לשם השוואה, בנאות רחל נמכרו 250 דירות וברמת הנשיא נמכרו השנה 180 דירות. הנתונים מדברים בעד עצמם. השמועות על תנופת ההתחדשות העירונית הצפוייה הופכות את השכונה ליעד שוקק. לפיכך, בחברת פרופדו, העוסקת בתחזיות בינה מלאכותית להתפתחות מחירי דירות, מעריכים כי בעשר השנים הקרובות יעלו מחירי הדירות בשכונה בשיעור של כ־50%.
האם רמת יוסף תעבור תהליך התחדשות מואץ? לא בטוח. מיקומה של שכונת רמת יוסף הוא אכן מצוין, היא קרובה לתל אביב, לא רחוקה מחוף הים ונהנית מנגישות מצוינת לרכב פרטי ותחבורה ציבורית. מצד שני, העיר בת ים היא עיר חלשה ונעדרת מקורות הכנסה.
הסיכון המרכזי בהשקעה בשכונה הוא שגם אם תהיה התחדשות של המבנים, הרי שהעירייה תתקשה לספק שירותים משלימים ברמה גבוהה. החל ממרחב ציבורי איכותי ועד מוסדות חינוך. ישנו גם העניין החברתי - בהווה, השכונה חלשה למדי ויש לה דימוי לא טוב. אין ספק שייקח הרבה זמן עד שתמהיל האוכלוסייה ישתנה.