13 בניינים בגובה של עד 19 קומות: פרויקט המגדלים בחניון דן ברחוב ראול וולנברג יוצא לדרך
עיריית ת"א דחתה את מרבית ההתנגדויות לפרויקט בקצה הדרומי של שכונת הוילות שיכון דן - בין הרחובות משמר הירדן, ראול ולנברג, פנחס רוזן ונחלאות; על טענות השכנים על כך שהתוכנית תביא לירידת ערך נכסיהם ולשינוי הנוף העירוני עונים בעיריית ת"א: "התוכנית עתידה לרפא שטח שאינו בשימוש מיטבי כיום ומהווה פצע במרקם השכונה"
תל אביב בדרך לקדם את פרויקט המגורים בשיכון דן: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית ת"א יפו תדון בישיבתה ביום רביעי הקרוב (11 בדצמבר) בהתנגדויות לתוכנית לבניית פרויקט מגורים ובו 750 דירות בבניינים בגובה של עד 19 קומות באתר מוסך דן, בשיכון דן בת"א.
הפרויקט כולל גם בית ספר יסודי, גן ילדים ושטחי מסחר בהיקף של 1,350 מ"ר. התוכנית אושרה להפקדה בדצמבר 2022. מסדר היום שהועבר לחברי הוועדה מובן שהמלצת מהנדס העיר היא לדחות את מרבית הטענות העולות ב-41 ההתנגדויות של השכנים, תושבי שיכון דן, והשכונות ישגב ורמת החייל.
מתחם חניון דן הוא מגרש בשטח של כ-38 דונם, בצורת משולש, שתחום על ידי הרחובות משמר הירדן, ראול ולנברג, פנחס רוזן ונחלאות.
התוכנית למתחם, שנערכה על ידי האדריכל משה צור, כוללת 13 מבנים למגורים בגבהים שונים. לאורך רחוב ראול ולנברג יבנו בניינים בגובה 19 קומות, ובניינים בני 15 קומות ברחוב משמר הירדן. בנייה נמוכה יותר - מבנים של 6.5 קומות - מתוכננת בצמוד לבתים הפרטיים שנושקים למגרש בחלקו הצפוני.
תמהיל הדירות כולל כ-25% דירות קטנות בשטח של מתחת ל-50 מ"ר. כ-15% מסך כל הדירות מסווג כ"דיור בהישג יד להשכרה לתקופה של 25 שנה", שינוהל ע"י חברה אחת. שיעור ההפחתה של שכר הדירה יגיע ל-40% ממחיר השוק.
התוכנית המדוברת היא יוזמה של חברת "אמד פיתוח נדל"ן והשקעות בע"מ" - חברת הנכסים של קואופרטיב דן. הקרקע היא בבעלות אמד, עיריית ת"א יפו, וחברת נהור.
בהתנגדות של 53 תושבי השכונות שיכון דן, ישגב ורמת החייל, שהוגשה ע"י עו"ד אלי וילצ'ק, עלו טענות על כך שלא נערך שיתוף ציבור, בהליך "ראוי ואמיתי". בעיריית ת"א ענו לטענה זו כי "בתאריך 22 בפברואר 2021 התקיים מפגש בזום שאליו הוזמנו כלל התושבים מהשכונות הסובבות את התוכנית – נווה דן, ישגב, רביבים, רמת החייל. במפגש הוצגה התוכנית, וכן ניתנו הסברים אודותיה ואודות הרקע לתוכנית. במפגש השתתפו כ- 115 תושבים ובעלי עניין".
טענה שעלתה בהתנגדות זו וגם בהתנגדויות אחרות היא שאופי הבנייה, שהיא בנוייה רוויה וגבוהה, אינו מתאים לאופי האזור. מתוך תשובת מנהל ההנדסה: "התכנון תואם את מטרות תוכנית המתאר הקובעת במיקום הנ"ל תוספת יח"ד תוך הסתמכות על קרבה למערכת הסעת המונים ותחבורה ציבורית".
בנוסף לכך שהבנייה המתוכננת בסמוך לבתים תכלול בניינים נמוכים יותר, בין המבנים מתוכנן שטח פתוח בזיקת הנאה (כלומר, בתחזוקת הפרויקט ולא העירייה) למעבר ושהייה לציבור.
ע"פ מנהל ההנדסה של ת"א, התוכנית יודעת להציע כמות מספקת של שטחי ציבור מבונים (בית ספר וגן ילדים), אך לא שטחים ירוקים - גנים ופארקים. בסדר היום נכתב כי "נמצא שקיים מחסור בשצ"פ עירוני ושצ"פ שכונתי. לצד זאת נקבע בפרוגרמה כי בשל הקרבה לפארק הירקון, כ-100 מטר מלב התוכנית, ניתן לעשות שימוש בשטחי הפארק".
חששות התושבים מכך שתוספת של מאות דירות תביא לעומס תחבורתי ולמצוקת חניה נהדפה אף היא במסמך. "הפרויקט וסביבתו נמצאים באזור מוטה תחבורה ציבורית. ברדיוס של 300 מטר מהתוכנית מצויים שירותי הסעת המונים המאפשרים נגישות טובה מאוד. התוכנית ממוקמת בסמוך לתוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה, וברחובות פנחס רוזן וראול ולנברג עוברים קווי אוטובוס רבים. מימוש הקו הירוק של הרכבת הקלה צפוי במקביל למימוש תוכנית זו".
עוד נכתב כי "בהתייחס לטענה על מחסור בחנייה בשל רמת מינוע גבוהה של הדיירים בתוכנית, הרוכשים בפרויקט ידעו מראש את כמות החניות, וההחלטה על רכישת רכב תהיה מושפעת מזה וגם ממדיניות החניה, ובנוסף אלטרנטיבות
להתניידות באמצעים חלופיים לרכב פרטי שתעמוד לרשותם בסביבה".
טענת תושבי רחוב נחלאות וגם אחרים על כך שהתוכנית תגרום לירידת ערך הנכסים שלהם נענתה בכך ש"טענה זו נטענה בעלמא וללא תימוכין. יובהר כי התוכנית עתידה לרפא שטח שאינו בשימוש מיטבי כיום ומהווה פצע במרקם השכונה".
עו"ד אלי וילצ'ק, שמייצג כמה עשרות שכנים, מסר לכלכליסט שלצערו, בוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ת"א, תוצאות הדיון ידועות מראש: "בד"כ הצוות המקצועי נותן מענה מפורט לכל ההתנגדויות וזה מציב את הוועדה המקומית בפני קושי.
"הוועדה שומעת את המתנגדים לכאורה בלב פתוח ונפש חפצה אך ההחלטה כבר התקבלה. רוב הסיכויים הם שאנחנו נלך לוועדת ערר. בערים אחרות ובוועדה המחוזית זה עובד אחרת, בת"א זה הפוך. הצוות המצועי נותן את העמדה שלו והוועדה המקומית נאלצת לקבל אותה".































