סגור
יהודה מורגנשטרן מנכל משרד הבינוי והשיכון
יהודה מורגנשטרן מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון (צילום: יואב דודקביץ)

מנכ"ל משרד השיכון: "במבט לאחור - לא בטוח שהייתי מתחיל את תוכנית מחיר למשתכן"

לטענת יהודה מורגנשטרן, אם לפני כעשור היו משקיעים כסף בפיתוח תשתיות ותחבורה ראויה לפריפריה במקום במחיר למשתכן יתכן שהמשבר כלל לא היה מגיע; על הפעולות בזמן הקרוב אמר כי האתגר הוא בפריפריה בעוד שבמרכז אין בעיה לשחוק את מחירי הקרקעות

"כשאנחנו מסתכלים היום אחרי עשור של מחיר למשתכן ותוכניות ההמשך לא בטוח שהייתי מתחיל אותן, הוציאו עשרות מיליארדים על התוכניות והייתי לוקח את אותם מיליארדים כדי לבטל את הפריפריה. אם הייתה תוכנית תחבורה ותשתיות טובות כנראה שהשוק היה נראה אחרת. צריך כרגע לתת לשוק לרוץ אבל תוכנית דירה בהנחה ממשיכה", כך אמר היום מנכ"ל משרד השיכון יהודה מורגנשטרן בכנס התאחדות הקבלנים והבונים.
מורגנשטרן הסביר מדוע כאשר השוק בקיפאון קבינט הדיור טרם מצא זמן להתכנס ואמר כי גוף משמעותי אחר - מועצת מקרקעי ישראל כן התכנס, "הייתה ישיבת מועצת מקרקעי ישראל ולקח זמן להגיע להסכמות אבל הגענו. אנחנו מסתכלים על כלכלת שוק חופשי והגדלת ההיצע היא חשובה, החלטנו שאי אפשר לסחור בקרקע ולספסר בה. באזורי הביקוש אנחנו נשחוק את ערך הקרקע, ברור לכולם שאם יצא עכשיו מכרז בשדה דב הוא ייסגר בירידות מחירים של כ-20%, האתגר הגדול הוא מחוץ לאזורי הביקוש. יחד עם האוצר מצאנו מיליארד שקל שישמשו להאצת הנדל"ן גם בפריפריה ונשקיע כסף בפיתוח כדי שהמכרזים האלה לא יכשלו".
מורגנשטרן גם אמר כי התנגד ליוזמה של האוצר לדחות תשלומים לקבלנים על הקרקעות, "אנחנו אומרים למה? קבלן שיצטרך לשלם עכשיו על הקרקע אולי תציעו עליה מחיר זול יותר על הקרקע אבל אם נאפשר לו לשלם בעוד שנה, אולי נשחרר אשראי למשק אבל מחיר הקרקע יעלה".
לגבי הטענה כי משרדו דואג לציבור החרדי הציבור אמר, "הציבור החרדי הוא חלק מהציבור במדינת ישראל, אני לא שם לב שאנחנו דואגים להם יותר".
אלקין: "הממשלה חייבת להתערב בשוק הדיור"
ח"כ זאב אלקין, שר השיכון לשעבר וכיום חבר באופוזיציה אמר כי הממשלה חייבת להתערב, "בדקתי לאחרונה ברמ"י מה קרה למכרזים שהיו אמורים להיסגר וראיתי שכמעט 50% מהדירות לא נסגרו או בוטלו. המשמעות היא שההיצע בעוד 2-3 שנים ייפגע משמעותית ולכן הממשלה חייבת לשנות גישה ולסייע ליזמים ולקבלנים בנושא במימון. המכרזים נכשלים לא רק בפריפריה ואי אפשר להמשיך כאילו כלום לא קרה אחרת אנחנו ניפול, ובעוד שנה שנתיים ישאלו שוב למה המחירים קופצים ב-20%. כשתנאי המימון ישתנו מחדש אנשים ירוצו לרכוש דירות". עוד אמר אלקין כי תקציב המדינה שגוי ביסודו שכן הוא מתבסס גם על ההכנסות ממיסוי נדל"ן שירדו משמעותית, "כל ההכנסות של משרד האוצר הן בלוף אחד גדול כי העסקאות לא נסגרות ויש ירידה דרמטית בהכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן".