סגור
העיר אזור
אזור. תוכנית למגדלים בני 25 קומות (יח"צ)

אזור מתקרבת למחלף חולון: רובע חדש מתוכנן מערבית לאזור התעשייה

הותמ"ל תדון בתוכנית רמ"י על 97 דונם ל-1,100 יחידות דיור, 40 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ופארק על 43 דונם, שיתחבר עם פארק אריאל שרון. התוכנית תציע קרקע משלימה שתאפשר את התחדשות מתחם יצחק שדה ביישוב

הותמ"ל (הוודה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) תדון בישיבתה מחר ביוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת רובע חדש בצפון הישוב אזור, מערבית לאזור התעשייה הקיים ולא רחוק ממחלף חולון.
שטח התוכנית (תמ"ל 1112) הוא כ-97 דונם והיא מציעה 1,100 יחידות דיור וכ-40,000 מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר וגם פארק בשטח של 43 דונם, שיתחבר עם פארק אריאל שרון, שנמצא מצפון, מעבר לכביש 1. התוכנית תציע קרקע משלימה שתאפשר את התחדשות מתחם יצחק שדה ביישוב. תוכנית ההתחדשות נערכה במימון הרשות להתחדשות עירונית. הותמ"ל תדון ביום רביעי גם בתוכנית זו.
האתגר הגדול של התוכנית, שעליה חתום צוות בראשות אדריכל עמוס ברנדייס, יהיה לקשר את השכונה החדשה עם הישוב הקיים. לצורך העניין מתוכנן רחוב אורך חדש, מקביל לציר כביש 44, שבקצהו האחד, המערבי, תהיה כניסה חדשה לישוב, והוא יתחבר עם רחוב המצודה.
תוכנית מתחם יצחק שדה (תמ"ל 2042) מתייחסת למתחם בגודל 25 דונם הנמצא בין רחוב יצחק שדה לרחוב חנה סנש. התוכנית, שעליה חתום אדריכל ארי כהן, מציעה הריסה של 459 יחידות דיור ובנייה של 1,103 בבנייה "מרקמית" בגובה של 10 קומות ומגדלים בגובה של עד 25 קומות. על מנת לאפשר את מימוש התוכנית יועברו חלק מזכויות הבנייה לרובע החדש שייבנה במערב הישוב.
היישוב אזור נוסד עם קום המדינה על אם דרך יפו-רמלה-ירושלים, על חורבות היישוב הערבי יאזור. בשנת 1951 הוכרז היישוב כמועצה מקומית. היישוב מאופיין בתמהיל מגוון של בנייה צמודת קרקע, שיכונים ובמגדלי מגורים שניבנו בשני העשורים האחרונים. מבני הציבור ביישוב מפוזרים בעיקר לאורך הרחובות העורקיים והמאספים, והמסחר מרוכז בעיקר באזור התעשייה וליד הכניסות ליישוב. היישוב מונה כ-12,700 תושבים. לפי המדד הכלכלי-חברתי של הלמ"ס, אזור מדורגת במקום 7 מתוך 10.
תוכנית המתאר של אזור הופקדה לפני שנתיים, אך לא אושרה עד כה. התוכנית כללה תוספת של כ-4,400 יחידות דיור שאמורות היו לתת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-27,000 תושבים עד שנת 2035. תוכנית המתאר רלבנטית גם לתוכנית המקודמת במערב הישוב (תמ"ל 1112) משום שהציעה עירוב שימושים באזור התעסוקה, שתקוע בין העיר הקיימת והרובע החדש, באמצעות תוספת של 520 יח"ד.
אדריכלית אוסנת אלרון, מהנדסת הישוב אזור, אומרת שתוכנית רובע הפארק (תמ"ל 1112) היא "אבן דרך", משום שהיא מאפשרת את התחדשות מתחם יצחק שדה: " תוכנית ההתחדשות של יצחק שדה אושרה לפני יותר מעשרים שנה והיא אחת מתוכניות ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי) הראשונות בארץ. עוד לפני קרית אונו. התוכנית ישבה על המדף ולא יצאה לפועל כי לא היה פוטנציאל מימוש. עמדנו מול רמ"י על כך שתוכנית רובע הפארק, שמתוכננת על המרחב הפתוח האחרון שנותר באזור, תקודם יחד עם מתחם יצחק שדה. זה מה שיאפשר את התחדשות לב אזור".
יש לציין שמחירי הדירות באזור עדיין לא מגלמים את פוטנציאל הפיתוח העתידי. לפי אתר יד 2, המחיר המבוקש של דירות למכירה בגודל 65 מ"ר ברחוב יצחק שדה הוא כ-1.85 מיליון שקל. כלומר, כ-28,000 שקל למ"ר. מחיר ממוצע של דירות שיכון דומות המוצעות למכירה בשכונת קריית שלום בת"א, הוא 2.5 מיליון שקל, כלומר, כ-38,000 שקל למ"ר.