סגור
מפקח בנייה ב אתר בנייה

הקורונה עיכבה בנייה. מי אחראי לכך?

תביעה נגד היזמית ברקת איבקו: קיזזה כ־10 מיליון שקל מענקית הבנייה הסינית לונגשין על עיכוב במסירה שנגרם בשל הקורונה

השאלות הבוערות של תקופת הקורונה, ובהן, מי יישא בנזקי העיכובים שנגרמו בשל המגיפה העולמית, מגיעות כעת לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בתביעה טוענת החברה הסינית לונגשין כי בשל איחור של 9 חודשים במסירת פרויקט קיזזה לה חברת ברקת איבקו כ־10 מיליון שקל מחשבון הבנייה. החברה הסינית טוענת כי נגרם לה נזק נוסף של אובדן הכנסות בתקופת האיחור ולכן היא תובעת בסך הכל כ־20 מיליון שקל.
על פי כתב התביעה, החברה הסינית נבחרה כקבלן ראשי לפרויקט שיזמה ברקת איבקו בעיר יבנה וכלל 3 בניינים. לונגשין טוענת כי הבעיות בפרויקט החלו כבר בשלבים התחלתיים לאור כשלים בשלב התכנון שגרמו לעיכובים, וכן שינויים שנערכו בפרויקט. ההסכם בין החברות נחתם בספטמבר 2019, כ־3 שנים לאחר שהיזמית זכתה במכרז של רמ"י בקרקע להקמת 97 דירות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן. לונגשין קיבלה את האחריות על הפרויקט כקבלן ראשי האמור למסור את מפתחות המבנים לברקת איבקו עם הסיום, והתמורה עבור הביצוע עמדה על 71 מיליון שקל. כן נקבע כי העבודות יסתיימו תוך 26 חודשים, שנקבעו בהתאם למועד תחילת העבודות לספטמבר 2021. תקופת מסירת רוב הדירות היתה בין מרץ לאפריל 2022, אך היא נמשכה לסירוגין עד אוקטובר 2022.
בכתב התביעה לונגשין טוענת כי העיכוב בפרויקט אינו באשמתה, ואף נגרם לה אובדן רווחים בהיקף של כ־8 מיליון שקל, אך במקום לקבל את הפיצוי המגיע לה, חברת איבקו ברקת העדיפה לגלגל את האחריות לעיכוב אליה, ואף קיצצה לה מהתשלום המגיע לה סכום של 7.6 מיליון שקל, ו־3.2 מיליון שקל נוספים נוכו בחשבון הסופי בשל ליקויים ותיקונים, כולל כאלה שיידרשו להתבצע בעתיד, ולפי התביעה "יצרו לעצמם מסלול עוקף ערבות בדק, בניגוד מוחלט להסכם".
בתביעה טוענת לונגשין, כי היזמית ניצלה את היותה חברה סינית "נאיבית", שרק החלה את דרכה בארץ בסמוך למועד חתימת ההסכם, אפשרות נוספת שעלתה בתביעה היא כי ברקת איבקו הרשתה לעצמה להתייחס כך לחברה הסינית בשל כיסיה העמוקים, והיותה חלק מחברת ענק.
בתביעה נטען כי עוד לפני פרוץ הקורונה נוצרו עיכובים רבים שלא באשמת לונגשין, כך למשל סחבת בתחילת העבודה גררה עיכבה את שלבי החפירה והביסוס לחודשי החורף והצטברות הגשמים גרמה לעיכובים. בתקופה שבה היה אמור להסתיים שלב ביצוע השלד במרץ 2020, פרצה מגיפת הקורונה. "הפרויקט סבל קשות מהשלכות המגיפה, לרבות תחלואת עובדים, הגבלות תנועה שהקשו על הגעה של עובדים סינים לארץ, וכן מחסור בחומרי גלם בשל משבר בשרשרת האספקה". עוד נכתב, כי "האירועים שגרמו לעיכובים לא היו בשליטה או באחריותה של התובעת ומרביתם הם אירועים רוחביים שפגעו במשק הישראלי בכללותו, ובענף הבנייה בפרט". אחד הסעיפים בתביעה הוא על התעמרות לכאורה בפועלים הסינים, אשר לפי כתב התביעה כללה גם אלימות פיזית.
עיקר הדיון נוגע לפיצויי עיכוב בגין תקופת הקורונה שנגע ביחסים שבין היזם לרוכשי הדירות. אך ברור כי כל החלטה המתקבלת בנוגע לכך תתגלגל בהמשך לקבלן המבצע, לספקים ולמעשה לכל שרשרת אנשי המקצוע המרכיבה את הענף בדרך להשלמת הפרויקט.
על פי חוק, היזם יכול להוכיח כי הוא אינו נדרש לפיצוי על פי חוק שכן מדובר בכוח עליון שהסב לו נזקים בלתי צפויים, אך חובת ההוכחה היא עליו, והליך ההוכחות לא פשוט, כך שייתכן כי נראה עוד חילופי האשמות בין יזמים לקבלנים ודרישות לפיצוי לגבי פרויקטים שבנייתם התנהלה בתקופת הקורונה.
חברה לונגשין (Longxin Construction Group Co., Ltd)עוסקת בקבלנות בנייה, בפיתוח תעשייתי, מחקר ועיצוב. החברה בונה בין היתר בסין, אלג'יריה וערב הסעודית, והיקף הכנסותיה עומד על יותר ממיליארד דולר בשנה.
את לונגשין מייצגים עוה"ד מיכאל ועקנין ועידן ארביב ממשרד וקסלר, ברגמן ושות'.
עו"ד שי אבניאלי ממשרד ברנע ג'פה לנדה אשר מייצג את חברת ברקת איבקו מסר בתגובה לנאמר בידיעה: "חברת לונגשין לא עמדה בלוחות הזמנים למסירת הפרויקט, ועד היום לא השלימה את כלל העבודות ותיקוני הליקויים שנדרשו בפרויקט. התנהלותה של חברת לונגשין גרמה לנזקים שנאמדים בעשרות מיליוני שקלים. טענותיה של חברת לונגשין מנופחות ומשוללות יסוד והעובדות במלואן יפורטו ויידונו בבית המשפט"