סגור
 מימין: מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן והשר יצחק גולדקנופף
מימין: מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן והשר יצחק גולדקנופף. מקדמים תוכניות סקטורליות במשרד ( צילומים: יואב דודקביץ)

ניתוח
גולדקנופף תופר 100 מיליון שקל לצורכי חסידות גור

מנתונים שהגיעו לכלכליסט עולה כי ישנן שתי אוכלוסיות עיקריות שרוכשות דירות במחיר הנמוך מ־600 אלף שקל: משקיעים שמחזיקים בדירה נוספת למגורים וחסידי גור. אך בשונה מהחסידים, הקבוצה הראשונה לא עומדת בתנאי תוכנית המענקים

תוכנית המענקים של 50 אלף שקל לרכישת דירה בשווי של עד 600 אלף שקל שיזם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מתאימה כמו כפפה ליד לצרכים של חסידות גור אליה הוא משתייך. זו המסקנה שעולה מבדיקת השתלשלות האירועים שהובילו לאישור התוכנית בקבינט הדיור בשבוע שעבר. נתונים שהופקו על ידי משרד האוצר והגיעו לידי "כלכליסט" תומכים במסקנה הזו. הקבינט אישר בשבוע שעבר תוכנית בתקציב של 100 מיליון שקל שתאפשר ל־2,000 משפחות שירכשו בפעם הראשונה דירה ליהנות מהמענק.
הפעם הובילו את התוכנית שר השיכון יצחק גולדקנופף וראש המטה שלו מוטי בבצ'יק, שניהם חסידי גור. אך היא נולדה למעשה במהלך שנת 2020 בממשלת נתניהו־גנץ בתקופה שבה יעקב ליצמן, גם הוא איש גור, כיהן כשר השיכון וגם אז ראש המטה שלו היה בבצ'יק. התוכנית הוצגה בפעם הראשונה לוועדת הכספים ביולי 2020. משום שתקציב המדינה לא אושר והכנסת התפזרה, התוכנית נבלמה באותה עת אך כאמור אושרה כעת.
משום שהשפעתה של התוכנית על רוכשי הדירות ועל שוק הדיור שבו נחתמות כ־110 אלף עסקאות בשנה זניחה, היו מי שסברו כי גולדקנופף פועל לטובת הציבור החרדי שעל פי מחקרים קונה דירות זולות יחסית. אבל גורמים מהקהילה החרדית שעמם שוחחנו טוענים כי התוכנית אפילו לא מיועדת לכל החרדים, אלא רק לקבוצה קטנה מביניהם. "גולדקנופף סקטוריאלי ברמה הכי נמוכה, הוא אפילו לא דואג לכל גור. הוא דואג רק לאלה שהאדמו"ר רוצה לדאוג להם. אלה שגרים בערד, דימונה וחצור, הם הבייבי של הבוס שלו", אומר גורם מהקהילה החרדית.

תוכנית מותאמת אישית עם תכנון מוקדם

שנים לפני אישור תוכנית המענקים, האדמו"ר מגור ייסד קהילה של מאמיניו בערד, ובשנת 2020 החל לעודד את חסידיו לעבור גם לדימונה. את המאמינים הוא מדרבן לעבור לערים הדרומיות כאשר אדם מבקש ממנו עצה, אך גם באמצעים כלכליים. החסידות מפעילה עמותה בשם "קופת עזר בנישואין דחסידי גור בישראל", שבשנת 2021 היו לה הכנסות מתרומות של 22 מיליון שקל. בין היתר, עמותה זו מעניקה הלוואות ללא ריבית לזוגות טריים. הכסף משמש הון עצמי ראשוני לקבלת משכנתא. חסיד גור שעמו שוחחנו מספר כי ההלוואות שמוצעות לזוגות שרוכשים דירה בדימונה או ערד נדיבות יותר ובתנאים נוחים יותר מאשר הלוואות לרכישת דירות בערים אחרות. בדרך כלל ההלוואה לזוג היא בגובה של 150 אלף שקל יחד: 75 אלף שקל לכל אחד מבני הזוג. אבל זוג שבוחר לקנות דירה בדימונה או ערד יקבל 200 אלף שקל. בנוסף, פריסת התשלומים ארוכה יותר ויכולה להגיע ל־15 שנה לדירה בדימונה במקום 10 שנים לרכישת דירה בעיר אחרת. משום שההלוואה הזו משמשת כהון עצמי לקבלת משכנתא, ולרבים מהחסידים אין כסף נוסף, הם נאלצים לקנות דירות זולות במיקומים שהאדמו"ר בוחר עבורם.

1 צפייה בגלריה
המרכז העולמי של חסידות גור בירושלים
המרכז העולמי של חסידות גור בירושלים
המרכז של חסירות גור בירושלים. פניהם של החסידים לדרום הארץ
(צילום: יואב דודקביץ)

חסיד גור שעמו שוחחנו מסביר כי המענקים וריכוז החסידים בכמה ערים מרוחקות משרתים את האדמו"ר במאמציו לשלוט באנשיו. "בעזרת ההלוואות הוא שולט פה באנשים. מי שלא זורם או שלא הולך בתלם - לא מקבל. כשאותו אדם קורס ומגיע לבקש עזרה, אומרים לו: 'תהיה ילד טוב, תקבל'".
בדצמבר 2020 הופצה בשם העמותה הודעה כי נפתחה האפשרות לקבל הלוואות לרכישת דירה בדימונה. "לרווחת הציבור הוקמה ועדה לטיפול בענייני דימונה", נכתב בה, "חל איסור מוחלט לרכוש דירות שלא דרך הוועדה. כמו כן לא תתאפשר שכירת או השכרת דירות בדימונה".
משרד האוצר ניתח את העסקאות לרכישת דירה שבוצעו בשנת 2022 והן רלבנטיות לתוכנית המענקים של גולדקנופף, כלומר נרכשו במחיר של עד 600 אלף שקל. ברשות המסים נרשמו כ־5,800 עסקאות כאלה בשנה החולפת. אך באוצר הוציאו מהרשימה דיווחים שגורמים להטיה, כגון עסקה בין קרובים מדרגה ראשונה, עסקאות לרכישת חלק מדירה ועסקאות פינוי בינוי. לאחר עיבוד הנתונים נמצא כי בשנת 2022 נרכשו כ־4,400 דירות במחיר מתאים.
אבל הדירות האלה חביבות על המשקיעים משום שהן מייצרות תשואה גבוהה. על פי האוצר, רק כ־1,300 דירות כאלה נקנו על ידי אנשים שזו דירתם הראשונה, ולפיכך, רק 1,300 דירות היו זכאיות לתוכנית המענקים של גולדקנופף, שמתנה את המענק בכך שהרוכש לא יחזיק דירה נוספת.

דימונה בראש מצעד הדירות הזולות

על פי ניתוח של משרד האוצר, בשנת 2022 נמכרו הכי הרבה דירות במחיר של עד 600 אלף שקל בדימונה - 495 דירות בשנה כולה. 228 מהן על ידי רוכשי דירה ראשונה. בני ביטון, ראש עיריית דימונה, סיפר ל"כלכליסט" כי "בשנה־שנתיים האחרונות היגרו לעיר 400-300 משפחות חסידי גור". ערד מדורגת שישית ברשימה לאחר שבוצעו בה 155 עסקאות, מהן 70 על ידי רוכשי דירה ראשונה. ביטון טוען בשיחה כי שלא כמו בערד לא נותרו בעירו עוד דירות זולות כאלה. אולי זו המציאות ואולי משאלת לב שמבטאת את רצונו למנוע הגירה המונית של החסידות.
על פי תוכניתו של גולדקנופף, בכל אחת מהשנים 2023 ו־2024 אלף משפחות יקבלו מענק. אם יירשמו יותר זכאים, הבחירה ביניהם תעשה בהגרלה. האלמנט הזה, יחד עם ההד שהתוכנית קיבלה באמצעי התקשורת, יוכל להכניס לתוכנית רוכשים שאינם מחסידי גור. מצד שני, נתוני האוצר מלמדים כי הביקוש לדירות כאלה בקרב מי שאינם משקיעים ואינם חסידי גור אינו גבוה.
אישור המענקים הוא לא הפעולה היחידה של גולדקנופף המיטיבה עם סקטור מסוים. תוכנית לשוק הדיור הכללי עוד אין לו, אך משרד השיכון בהנהגתו פועל מאז כניסתו לתפקיד להקמת שתי ערים חרדיות חדשות - כסיף שנבנת ליד ערד וכסייפה, ותלה במועצה האזורית בני שמעון. זאת בנוסף לשכונת ענק במערב קריית גת. כדי להבטיח שיווק 5,000 דירות לחרדים בקריית גת, מיהר השר לחתום עם העיר על הסכם שבעקבותיו היא תקבל מענק שיכול להגיע ל־300 מיליון שקל.
התוכניות האלה יאפשרו לגולדקנופף להציג עצמו גם כמי שדואג לחרדים כולם. אולם לא כולם אוהבים את הכיוון שאליו הוא נע ובמיוחד לא את הקמתה של כסיף שתקום על שטח של כ־7,000 דונם בסמוך לכביש 31. העיר ממוקמת מצפון לכסייפה וכ־10 ק”מ מערבית לערד. בשבוע שעבר יו”ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, עמיתו לסיעת יהדות התורה, צייץ: "התנגדתי לכסיף לציבור החרדי בגלל המיקום, המרחק וחוסר ההתאמה של האזור. אני מתנגד לזה גם היום! ושלא יבואו ויגידו שחלק מפתרון הדיור של הציבור החרדי הוא כסיף, זה לא פתרון".
לא בטוח אם הלהט של גולדקנופף להקמת כסיף נובע מדאגה לחרדים או לקהילה המצומצמת שלו. מה שבטוח זה שבינתיים הוא כבר דאג למנות מקורב לאחראי על הפרויקט - זלמן ינקלביץ, חסיד גור ומי ששימש מנהל אגף חינוך תורני בעיריית אשדוד, שמונה בתחילת חודש יוני למנהל מחוז דרום של משרד השיכון.