סגור
למכירה דירה דירות נדל"ן
מתנגדי התוכנית טוענים כי היא תפורה לחרדים, שרוכשים דירות זולות מהממוצע (צילום: עומר הכהן)

קבינט הדיור אישר: מענק של 50 אלף שקל לרכישת דירה יד שנייה לזכאים

אושרה תוכנית המענקים של משרד השיכון ל-2,000 זכאים, שלא רשומה על שמם דירה ב-3 השנים האחרונות, וייבחרו בהגרלה. המענק ישמש לרכישת דירה יד שנייה שמחירה אינו גבוה מ-600 אלף שקל, על כן עורר ביקורת שהתוכנית תפורה לחרדים

קבינט הדיור אישר היום את תוכנית המענקים לרכישת דירה מיד שנייה. כפי שפורסם בכלכליסט, יינתן מענק בסך 50 אלף שקל לזכאי משרד השיכון – כלומר אנשים שב-3 השנים האחרונות לא הייתה רשומה על שמם דירה.
המענק ישמש לרכישת דירה מיד שנייה אם המחיר שלה אינו גבוה מ-600 אלף שקל. תקציב התוכנית הוא 100 מיליון שקל (50 מיליון בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024), כך שהיא תספיק ל־2,000 רוכשי דירות שייבחרו בהגרלה.
התוכנית הזו וחשיפתה בכלכליסט עוררה ביקורת בגלל הערכה כי אין לה הצדקה כלכלית, היא לא תשפיע על שוק הדיור ותשרת בעיקר חרדים. יושב ראש הקבינט היה ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך משרד השיכון שבראשו השר יצחק גולדקנופף מיהדות התורה גיבש את ההחלטות שאושרו בדיון.
התוכנית הזו נולדה בדיוק לפני שלוש שנים על ידי יעקב ליצמן, גם הוא מאגודת ישראל, כאשר כיהן כשר השיכון. באותה עת מחיר הדירה שמקנה זכאות למענק היה גבוה יותר, כ־700 אלף שקל, ועל פי הרעיון שנרקם אז היתה רשימה סגורה של ערים שרכישת דירה בהן תקנה את המענק. גם הפעם בדיונים בממשלה על התוכנית גולדקנופף ביקש רשימה סגורה של יישובים, אך עלה חשש כי רשימה סגורה כזו תעלה את הסיכון לכך שהמענק יוביל לעליית מחירים.
הטענה של מתנגדי התוכנית היא כי היא תפורה לצרכים של חרדים היא משום שהם רוכשים בדרך כלל דירות זולות בהרבה מהמקובל בציבור שאינו חרדי. למשל, מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם ב־2020 מצא כי הדירות שהם רוכשים זולות ב־28% מדירות שנרכשות על ידי אחרים. לכן, ב־6 מתוך 11 הערים שבהן המספר הגבוה ביותר של עסקאות לרכישת דירה במחיר של 600 אלף שקל ומטה, שיעור האוכלוסייה החרדית גבוה מ־20%.
במהלך הדיונים בקבינט חברי הכנסת מהאופוזיציה צייצו ושלחו הודעות כנגד התוכנית הזו. ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) שר השיכון לשעבר צייץ "את הסיוע לרשויות מקומיות שמקדמות בנייה ביטלו, אבל למענק ברכישת דירה שהותאם רק לרשויות חרדיות פתאום יש כסף. ‏חבל ששכחתם שיש עוד ציבורים במדינה חוץ מהציבור החרדי. לכולם ‏מגיע סיוע ברכישת הדירה ולא רק למגזר מסוים".
ואילו ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר מפלגת ישראל כתב בטוויטר: ״עד כמה הממשלה הזאת מנותקת- במקום לטפל ביוקר המחיה ולדאוג לזוגות הצעירים שמשרתים בצה״ל, עובדים ומשלמים מסים, המהלך הראשון של קבינט הדיור משרת מגזר מסוים".
ח"כ עודד פורר גם הוא מישראל ביתנו הוסיף בציוץ משלו "‏דרעי, גולדקנופף וגפני לא היו יכולים לעשות זאת ללא גיבוי של נתניהו וחבריו שהקריבו את הציבור הישראלי על מזבח השררה".
שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנופף מסר בהודעה לאחר הדיון כי "מטרת העל של הקבינט הזה היא לזרז, לפשט, ולקדם תהליכים על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולהתקדם בדרך ליעד שכולנו מכוונים אליו והוא פתרון מצוקת הדיור בישראל, שנמשכת כבר יותר מידי זמן. אנחנו הולכים לבצע בעזרת השם מהפכה בדיור שתלויה בכל משרדי הממשלה. זה בידיים שלנו יחדיו. לטובת כלל אזרחי ישראל".