סגור
שדרות ירושלים רמת גן
שדרות ירושלים ברמת גן (צילום: Google Maps)

המחוזית תדון: עוד 13 אלף דירות לאורך ציר המטרו M2 בגבעתיים ורמת גן

לפי ההצעה, הדירות החדשות ברחובות כצנלסון ושדרות ירושלים יתווספו ל-8,000 הקיימות. לפי ההצעה, הגובה של הבניינים יהיה 10-30 קומות

הוועדה המחוזית תל אביב תדון בישיבתה מחר (18.3) במסמך המדיניות להתחדשות ציר הרחובות עמק ברכה בת"א, כצנלסון בגבעתיים וירושלים בר"ג. מדופן האיילון ועד רחוב חזון איש בבני ברק. את הזרז להכנת המסמך יש להבין על רקע היוזמה להקמת קו המטרו M2 שיעבור על ציר זה. הבשורה הנדל"נית היא שרק לאורך הרחובות כצנלסון בגבעתיים ושדרות ירושלים בר"ג מתוכננות 13 אלף דירות חדשות, שיתווספו ל-8,000 הקיימות. מדובר בעוד כ-35,000 תושבים לשתי הערים. ברמה האורבנית מדובר במהלך אסטרטגי תקדימי שמביא איתו ראייה חוצת רשויות, המתייחסת להיבטים של תעסוקה, תחבורה, שטחי ציבור ועוד.
על המסמך חתום צוות יועצים בראשות האדר' אירית צרף נתניהו והוא קודם בהשתתפות שלוש הרשויות. בין היתר מדובר על חיזוק של מקומות בעלי פוטנציאל לריכוז פעילויות והעצמת אזורי היציאה מתחנות הרכבת התחתית וכל המרחב הציבורי הסובב. המסמך מדגיש כי ככל שמתרחקים מהציר ותחנות המטרו, בעומק המרקם, יהיו נפחי בנייה נמוכים יותר. בכל מקרה, לא מדובר בבניינים בגובה דומה לזה שעל ציר האיילון. הגובה של הבניינים החדשים ינוע בין 10-30 קומות, בהתאם למרקם ומדיניות הרשות המקומית.
בפועל, המסמך מחלק את ציר עמק ברכה-כצנלסון-ירושלים ל-8 מקטעים, ששונים אחד מהשני באופי ורמת האינטנסיביות. במילים אחרות, יש בהם תמהיל שונה של מגורים, תעסוקה, מסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים. כך למשל בדופן האיילון, אזור מערב רחוב כצנלסון, ליד תחנת נגה ובתחנת כצנלסון תהיה יותר בנייה לתעסוקה. לעומת זאת, מרכז רחוב כצנלסון בגבעתיים, והאזור שקרוב לעיר בני ברק, המכונה שדרות ירושלים מזרח, יתאפיינו בעיקר במגורים.
המסמך קובע כי 15%-20% מתמהיל הדירות החדשות בתחומי גבעתיים ור"ג, ברדיוס 300 מ"ר מתחנת המטרו, ובעומק שני מגרשים לאורך הרחובות הראשיים, יהיו דירות קטנות בגודל של עד 55 מ"ר. לכל אורך הציר, החזיתות לרחוב הראשי אמורות להיות פתוחות ולאפשר בקומת הקרקע שימושים כגון מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים. בכל מקרה, אחוזי הבנייה של יעודי הקרקע האלה יקבע ע"י תוכנית המתאר הארצית תמ"א 70.
המוקדים האורבניים המשמעותיים שהמסמך מציין הם צומת הרחובות עמק ברכה-כצנלסון-עליית הנוער; תחנת כיכר נגה (מפגש הרחובות כצנלסון וויצמן); אזור הברקוד ושצ"פ אפיקים (רחוב כצנלסון 78-94); כיכר נח (מפגש הרחובות כצנלסון וסירקין); תחנת המטרו כצנלסון (בין הרחובות המעגל והמרי); והר הבנים בר"ג.
בין היתר, המסמך מסמן לאורך הציר מבנים שיש להם חשיבות למורשת הבנוייה. אין בכוחו של המסמך לקבוע כי מבנים אלה ישומרו אך הוא ממליץ על שילובם בפרוייקטי הבנייה החדשים. בין המבנים, תחנת הקמח צוקרמן ברחוב עמק ברכה; מתחם המלבן בגבעתיים; מתחם הברקוד המערבי, בין הרחובות כצנלסון ושינקין בגבעתיים; ומבנים ברחוב שנקין 55-63 בגבעתיים. אתרים אלה אינם סותרים מבנים אחרים בתחום התוכנית, שתוכניות השימור המקומיות של גבעתיים ור"ג מגדירות כמבנים לשימור.
ברקע הדברים, תוכנית המטרו, המקודמת בימים אלה. קו המטרו M2, הקצר מבין קוי המטרו, אמור לעבור בדרום העיר פתח תקווה ובמרכז גבעת שמואל, לאחר מכן לחצות את העיר בני ברק בדרומה, ממזרח למערב, ואת העיר גבעתיים. בהמשך הוא יעבור באזור מחלף השלום בת"א. התחנה הסופית של הקו עתידה להיות ממוקמת בבית החולים וולפסון בחולון. תוכנית הקו אושרה ע"י הממשלה בספטמבר 2023.