שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הכסף

נחשף בכלכליסט

סוף לפוליסות הנשכחות: משרד האוצר השיק את "הר הביטוח"

מדובר במנוע אינטרנטי לאיתור פוליסות - שיאפשר למבוטחים גם להשוות בין המוצרים השונים; במקביל פרסמה סלינגר את החזון הדיגיטלי עבור גופים מוסדיים וחברות הביטוח

רעות שפיגלמן 21:0131.08.16

שר האוצר, משה כחלון, והממונה על שוק ההון במשרד האוצר, דורית סלינגר, הודיעו היום על השקתו של "הר הביטוח" בתחילת 2017; מדובר במנוע אינטרנטי לאיתור פוליסות ביטוח נשכחות, שיכלול כ-30 מיליון מוצרי ביטוח שרכש הציבור בתחומי הרכב, הדירה, הבריאות והחיים. המהלך נחשף ב"כלכליסט" ביוני.

 

בשנת 2015 שילם הציבור 35 מיליארד שקל על מוצרי ביטוח חיים, 18 מיליארד שקל על מוצרי ביטוח כללי ו-10 מיליארד שקל על ביטוחי בריאות.

 

הממשק יאפשר למבוטח נגישות מרבית למידע על מוצרי הביטוח שרכש, ויסייע להשוות בין מוצרי ביטוח שונים. הציפייה היא כי "הר הביטוח" יגביר את התחרות על תנאי הפוליסות הביטוחיות ועל המחירים.

 

אחת ממטרותיו הנוספות של הממשק היא למנוע מצב של כפל ביטוחי. זהו מצב יחסית שכיח שבו מבוטח רכש שתי פוליסות שמקנות לו כיסוי חופף בעת התרחשותו של אירוע שמפעיל את הפוליסה. ואולם כמובן שלא ניתן לקבל פיצוי כפול. כ-10% מהתלונות המגיעות לאגף שוק ההון בתחום ביטוח דירה או ביטוח חיים עבור משכנתא קשורות לכפל ביטוחי. ההערכות הן כי עשרות אלפי לקוחות משלמים ביטוחי כפל עבור דירה או חיים מכיוון שהם אינם מודעים לכך שעליהם לבטל את הביטוח שנרכש עבור משכנתא ישנה שכבר נפרעה במלואה.

 

לצד היכולת להשוות בין מוצרי ביטוח שונים, קבלת מידע על מוצרי הביטוח שנרכשו ומניעת כפל ביטוחי הממשק גם יציג את מועד פקיעת הפוליסה ויסייע במניעת מצבים בהם המבוטח אינו ער לעובדה כי פוליסה מסוימת שרכש בעבר כבר אינה תקפה.

 

סלינגר אמרה: "הר הביטוח הוא בשורה לציבור שיקבל לראשונה מידע על המוצרים הביטוחיים שרכש במקום אחדף בקלות ובכל עת. נמשיך לשכלל את שוק הביטוח, בין היתר באמצעים דיגיטליים, במטרה להגביר את ההגונות בין הצרכנים לבין חברות הביטוח ואת התחרות".  
דורית סלינגר דורית סלינגר צילום: נמרוד גליקמן

 

בתוך כך , פירסמה היום סלינגר את החזון הדיגיטלי עבור גופים מוסדיים וחברות הביטוח. מהלך זה של סלינגר מזכיר מאוד את המהלך אותו נקטה המפקחת על הבנקים חדוה בר לפני כמה חודשים להגברת השימוש בקרב לקוחות הבנקים בערוצים ישירים. החזון הדיגיטלי של אגף שוק ההון כולל מספר רבדים. הרובד הראשון הוא הגברת השימוש בממשקים דיגיטליים שיאפשרו בין היתר שיפור נגישות המידע ללקוח, יפשטו תהליכים ויצמצמו את עלויות הניהול. הרובד השני הוא שימוש במערכות מידע מודרניות אצל הגופים המוסדיים והרובד השלישי הוא אילו תהליכים אגף שוק ההון יידרש לבצע בתוך המגרש הביתי שלו כדי לפקח בצורה הולמת על שוק הביטוח האינטרנטי והשימוש במידע שנאסף על הלקוחות בכדי להציע להם מוצרי ביטוח ש"תפורים" עבורם.

 

סלינגר הודיעה כי גופים מוסדיים שיציגו תוכנית אסטרטגית להיערכות לעידן הדיגיטלי ולשיפורים טכנולוגיים יזכו להקלות בדרישות ההון מהם. זוהי נקודה חשובה שכן חברות הביטוח נדרשות לעמוד ביחסי הלימות הון מחמירים מאלו שנדרשו אליהם בעבר נוכח יישום הדרגתי של תקנות סולבנסי 2. תקנות אלו עיקרן לוודא כי חברות הביטוח מחזיקות כרזרבות מספיק הון נוכח הסיכונים אליהם הן חשופות מצד המבוטחים כמו תשלומי תביעות, עלייה בתוחלת החיים ,שינויים בשווקים הפיננסיים ועוד. בהתאם לדוחות רבעון 2 שפרסמו חברות הביטוח לא כולן עומדות בדרישות ההון המחמירות, ולחלקן אף גרעון לא קטן בהיקפו, ולכן מדובר בצעד משמעותי. סלינגר לא ציינה את ההקלות שינתנו מבחינה כמותית.

 

צעד נוסף חשוב הוא גם עידוד כניסת שחקנים חדשים לשוק הביטוח והחסכון. אגף שוק ההון ישקול מתן הקלות רגולטוריות לגוף שיפעל רק במתכונת דיגיטלית. מדובר בצעד הדומה לזה שעליו הכריזה המפקחת על הבנקים בר מוקדם יותר השנה לפיו בנק שיהיה במהותו רק דיגיטלי יקבל הקלות הדרגתיות בהון העצמי שיידרש להציג כמו גם הקלות נוספות, לפחות בתחילת דרכו. בעזרת כניסה של שחקנים דיגיטליים לעולם הביטוח והחיסכון מקווים באגף שוק ההון להביא להוזלת של עלויות מוצרי הביטוח כמו גם להגברת השקיפות. 

רוצים לדעת מה מגיע לכם? לחצו כאן למדריך הזכויות המלא

בטל שלח
    לכל התגובות
    x