$
צעירים

מדוע יקר יותר להיות אישה?

נשים משלמות יותר מגברים על תספורות, דאודורנטים, סכיני גילוח ואפילו על גופיות. מוצרים זהים שמשווקים לנשים מגיעים עם תג מחיר שונה - האם מדובר באפליה או שפשוט נשים מוכנות לשלם יותר

מעין מנלה 18:4116.01.15
זה יקר להיות אישה. נשים משלמות יותר על תספורות, ביטוח, אבל גם על דאודורנטים, בשמים, סכיני גילוח ואפילו גופיות. אנחנו כל כך רגילים שמוצרים שממותגים לנשים עולים יותר, גם אם בבסיסם הם זהים למוצרים לאלו של הגברים, שרוב הזמן אנחנו אפילו לא שמים לכך לב.
המיתוג השונה לנשים גורם לכך שקל לשכוח שהרבה פעמים מדובר למעשה באותו מוצר. ניקח לדוגמא דאודורנט: צבע האריזה שונה, הריח שונה וגם השם, אך דאודורנט הוא דאודורנט בין אם משתמשת בו אישה או משתמש בו גבר. "הרבה פעמים המוצרים ממותגים שונה ואז לכאורה, מבחינה משפטית, זה לא אותו מוצר", אומרת עו"ד דנה נאור מנדאל, מנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים.

 

יש מדינות בעולם בהן התמחור השונה לנשים ולגברים הוא אסור על פי חוק. בקליפורניה, החליטו לאסור על אפליה במחירים כבר בשנת 1996 לאחר שמחקר שערכה המדינה מצא כי נשים משלמות בכל שנה 1,351 דולר יותר מגברים על אותם מוצרים. ישנן מדינות נוספות כמו ניו יורק ופלורידה אשר אוסרות על אפליה אך שם, במידה ויש הבדל במוצר או בשירות מבחינת זמן, מורכבות או קושי בביצוע או בייצור - מותר לגבות עליו יותר. כך, למשל, אפשר בקלות להסביר את ההבדל במחיר בתספורות נשים לעומת תספורות גברים. נשים משלמות כפול ואף יותר על תספורת, אך הזמן, המאמץ והמיומנות הדרושים כדי לספק את השירות שונים לרוב מאלו הדרושים כדי לספר גבר. עם זאת, נשים עם תספורות קצרות הזהות למעשה לתספורות של גברים לא משלמות פחות.

 

נשים משלמות יותר על מוצרי טיפוח נשים משלמות יותר על מוצרי טיפוח צילום: שאטרסטוק

 

בישראל אין איסור בחוק על אפליה במחירים. "כאשר מדובר במחיר שאינו מפוקח, מותר לעסק או לספק לקבוע את המחיר. חוקית אין בעיה. עם זאת, צריך לזכור שבשווקים לא תחרותיים, כמו השוק של רוב מוצרי הצריכה בישראל, מה שקובע את המחיר זה כמה הצרכן מוכן לשלם", אומר רונן רגב כביר, סמנכ"ל המחקר של ארגון אמון הציבור. לדבריו, העסקים ככל הנראה הגיעו למסקנה שהם יכולים למכור במחיר גבוה יותר לנשים. יכול להיות שלגברים יש פחות נאמנות למותג מסוים ולכן אם הם רואים שהוא עולה יותר ממותג אחר אז הם יקנו את המוצר הזול יותר. אם יש פרקטיקה כזו אצל גברים עסקים יחששו יותר לייקר את המוצרים המיועדים להם.

 

בדיקה קצרה גילתה שבארץ אכן הרבה פעמים נשים משלמות יותר. כך, למשל, ג'ל גילוח של ג'ילט לנשים עולה (בסופר פארם) 27.30 שקל בעוד שג'ל גילוח של ג'ילט שמיועד לגברים עולה 23.90 שקל. גם ארבעה סכיני גילוח רב פעמיים 4 להבים של Schick לנשים עולים 49.90 שקל לעומת 45.90 לגברים. דאודורנט ספיד סטיק לנשים במשקל 45 גרם עולה 29 שקל כאשר דאודורנט ספיד סטיק לגברים במשקל 56.6 גרם עולה 24.5 שקל. גם סכין גילוח חד פעמי של ג'ילט עולה 20.50 שקל לנשים ו-19.90 שקך לגברים. ב-H&O מצאנו גופיה תרמית של EXTE שחורה שנמכרת במחיר של 104 שקל לגברים ו-125.90 לנשים.

 

גופיה תרמית לגבר, זולה יותר מגופיה תרמית לאישה גופיה תרמית לגבר, זולה יותר מגופיה תרמית לאישה צילום: טל טרי

 

את ההבדל במחיר במוצרי הגילוח אפשר להסביר בכך שמדובר בשוק שונה לגברים ולנשים. בעוד שאצל גברים מוצרי גילוח הם מוצרי הטיפוח השכיחים ביותר, אצל נשים מדובר בשוק קטן יותר ועל כן יש הבדל בכמות הצריכה בין המינים. לעומת זאת, במוצרים כמו דאודורנט או גופייה קשה יותר להסביר את ההבדל במחיר. 

 

ג'יל גילוח, נשים משלמות יותר ג'יל גילוח, נשים משלמות יותר

 

"בדומה לאפליה בעבודה קשה מאוד להוכיח במוצרים ושירותים אפליה נטו, כמעט תמיד תהיה לאפליה עוד איזו הצדקה", אומרת נאור מנדאל. היא מספרת על אישה אשר שילמה פרמיה גבוהה יותר מזו של בעלה על ביטוח סיעודי. ההצדקה של חברת הביטוח הייתה תוחלת החיים הגבוהה יותר של נשים, ולכן אי אפשר היה לטעון לאפליה למרות שמדובר באותו המוצר. 

  

האפליה במחירים לא התחילה היום ואינה מתרחשת רק בישראל. מחקר שנערך ב-2010 על ידי Consumer Reports בארה"ב מצא כי נשים משלמות יותר על מוצרי גילוח, דאודורנטים, משככי כאבים, טיפות עיניים ותחליבי רחצה. המחקר מצא כי המוצרים המשווקים לנשים באמצעות האריזה, התיאור או השם עשויים לעלות 50% יותר מאשר מוצרים דומים המיועדים לגברים. במחקר שנערך ב-2011 חוקרים מאוניברסיטת סנטרל פלורידה מצאו דוגמאות לאפליה בתמחור. "המחקר שלנו מצביע על כך כי למרות שההבדלים אינם זהים לגבי כל המוצרים או השירותים, נשים נוטות לשלם יותר מגברים על שירותים ומוצרים מסוימים", כתבו החוקרים.

 

בצרפת, קבוצה של פעילות הנקראת Georgette Sand הציפה את נושא התמחור השונה במטרה לגרום לאוצר לחקור אפליה על בסיס מגדר.

 

"הדבר הנכון ביותר הוא להצביע ברגליים. לא צריך רגולציה או מחאה. בעקבות חוק המזון, החל ממאי רשתות השיווק יצטרכו לציין את המחיר של המוצר בכל הסניפים וכל אחד יוכל לבדוק כמה עולה המוצר שהוא רגיל לקנות בכל מקום. כך ניתן יהיה לייצר יותר לחץ על המחירים. אם מספיק נשים יצביעו ברגליים ואפילו לא לזמן ארוך, יראו שהן עוברות ממותג למותג, אז המשווקים והספקים יבינו את המסר", אומר רגב כביר.

 

מ H&O נמסר: "הבדלי מחיר בתחום התרמי נובעים מזה שבדרך כלל מדובר במוצרים שונים, כאשר השוני נובע מעובי הבד, הטכנולוגיה ורמת הבידוד".

 

תגובת שסטוביץ, יבואן ספיד סטיק ו-Schick: "איננו קובעים את המחיר לצרכן. המחיר הסופי נקבע על ידי הקמעונאי".

 

מסופר-פארם נמסר: "מחירי המוצרים בסופר-פארם נקבעים תוך שקלול של פרמטרים רבים ובהם גם המחירים בהם קונה הרשת את המוצרים מהספקים, וכך גם במקרה של המוצרים שבדוגמה. סופר-פארם מקפידה להציע ללקוחותיה מוצרים במחירים אטרקטיביים ותחרותיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x