$
ועידת המובייל 2017

Mobile 2017

"אין עוד מוצר שהורג מיליון איש מדי שנה, וממשיכים למכור אותו"

ליאור רון, מייסד שותף בחברת הרכב האוטונומי Otto: "מחשבים מגיבים יותר טוב, הם מהירים ובטוחים יותר מאיתנו". הוא סיפר על הנסיעה ההיסטורית של המשאית האוטונומית בארה"ב: "שכחנו שיש שיכורים בכביש ב-1 בלילה"

הראל עילם 11:1631.10.16

"האמונה הבסיסית שיש לי שאין מה שיותר ישפיע על החיים שלנו מאשר ללמד את המחשב ללמוד. מחשבים מגיבים יותר טוב, הם מהירים ובטוחים יותר מאיתנו". עם הגישה הזאת מתכוון ליאור רון, מייסד שותף בחברת הרכב האוטונומי Otto, לפתור את הבעיות המבניות בשוק הרכב העולמי. "פעם פרסומות הרכב הבטיחו לנו עושר, כבישים פתוחים וחופש. בפועל קיבלנו פקקים. אנחנו מבלים את חיינו בדוחק וביזע, ומלבד זאת, אנחנו גם חיים חיים מסוכנים על הכביש. הקטל בכבישים ממשיך - 1.4 מיליון איש נהרגים מדי שנה, והמציאות הזאת נגרמת על ידינו. אנחנו גורמים למחלה הזאת של קטל בדרכים. אין מוצר מסחרי אחר שאנחנו בחברה המודרנית ממשיכים למכור ושהורג יותר ממיליון איש מדי שנה", כך סיפר הבוקר (ב') רון בוועידת Mobile 2017 של "כלכליסט".

 

 

 

 

 

זאת פעם השניה שליאור רון מופיע בכנס המובייל השנתי של "כלכליסט" - לפני כשנתיים עשה זאת עוד בתפקידו בגוגל, כאחראי על פיתוח מוצרים חדשים ומלהיבים כמו השעון החכם מוטו 360, בתקופה שבה מוטורולה עדיין הייתה בידי גוגל, לפני שנמכרה ללנובו. עכשיו הוא מגיע לנאום שוב בארץ, חודשיים קצרים לאחר שהצליח להביא את Otto, שפיתחה ערכה שמסוגלת להפוך משאיות רגילות למשאיות עם יכולת נהיגה אוטונומית, לאחד מהאקזיטים הגדולים והמהירים ביותר בתחום הרכב האוטונומי. בתוך פחות משנה מאז הקמתה, Otto נמכרה לידי אובר ב-680 מיליון דולר.

משאית אוטונומית משאית אוטונומית

 

רון חיפש את הדרך לעשות את האימפקט המשמעותי ביותר על הקטל בכבישים, ובמהירות הגבוהה ביותר. "אם אנחנו רוצים למנוע את הקטל בכבישים, אנחנו צריכים להסתכל על הכבישים המהירים. 87% מהתאונות הקטלניות קורות שם. ולמרבה המזל גם הרבה יותר קל ללמד את המחשב איך לנהוג על כבישים מהירים. אין מעברי חציה, אין תמרורים ורמזורים, ולכן ההחלטה הראשונה שלנו הייתה להתמקד באוטוסטרדות".

 

מכאן, אומר רון, היה ברור שהחברה הצעירה שלו צריכה להתמקד בשוק המשאיות. משאיות הן רק אחוז מכל כלי הרכב בארצות הברית, אבל הם נוסעים פי 6 יותר על האוטוסארדות. בתוך שלושה שבועות רון והשותפים שלו כבר יצרו ערכה שהצליחה להפוך משאית "טיפשה" למשאית חכמה לכל דבר. על אף שרון הצליח להרוס את כביש הגישה לבית שהם שכרו בפאלו אלטו עם המשאית, כמה חודשים קצרים לאחר מכן, Otto כבר נמכרה לידי אובר.

 

 

ליאור רון בוועידת המובייל 2017 ליאור רון בוועידת המובייל 2017 צילום: צביקה טישלר

 

קצב ההתקדמות של Otto לא נעצר לרגע - לפני שבוע, Otto כבר ערכה את הנסיעה המסחרית הראשונה בהיסטוריה ללא נהג. משאית ענק הובילה למעלה ממיליון פחיות בירה מרחק של מאות קילומטרים. אבל הנסיעה הזאת לא הייתה חפה מבעיות. "תכננו את הנסיעה שלנו בקפדנות ובחרנו שעה מאוחרת לנסיעה על מנת לצמצם את כמות הרכבים על הכביש" אומר רון. אבל לא חשבנו ב-1 בלילה כולם יוצאים לכביש שהם שיכורים לחלוטין. אז היו לנו כמה וכמה צעירים שניסו להתחרות עם המשאית" הוסיף, לקול צחוק הקהל. הוא המשיך לספר: "למרות שעבדנו עם המשטרה היו דיווחים של שוטרים לאורך כל הדרך ודיווחו על משאית שנוסעת על הכביש ללא נהג, ורשת טלוויזיה מקומית שהקשיבה לרשת התקשורת המשטרתית שמעה על זה ורצתה לדווח על כך". למרבה המזל, אמר רון, מפקד המשטרה המקומי שעבד יחד עם Otto, התריע בפני תחנת הטלוויזיה שלא להגיע לצלם, כי אחרת היא עלולה לגרום להיסטריה.

 

אחרי המבחן המוצלח הזה, אומר רון. האתגר הבא הוא לפתור את הבעיות בשוק התחבורה עצמו. "אנחנו צריכים להבין מי צריך שילוח, להיכן ומה". לפי רון, זאת הסיבה שOtto בחרה למכור את עצמה לידי אובר - גם אובר, בדומה לOtto, מנסה כעת לפצח את האתגר של הקמת רשת תחבורה, שתדע לחבר בין נהגים ונוסעים במקרה של אובר, ושל משלחים ומפעילי משאיות במקרה של Otto.

 

"96% מהזמן, רכב פרטי לא נמצא על הכביש" אומר רון. "בין 15 ל25% משאיות על הכביש נוסעות ריקות כי אין להן לקוח. אנחנו רוצים לצמצם את התופעה הזאת. הרכישה של אובר תאפשר לנו לנצל את רשת התחבורה הגדולה ביותר בעולם, של למעלה מ-6 מיליון נהגים ב400 ערים ב-70 מדינות מסביב לעולם. גם הם מנסים לפתור את הבעיה שרוב הזמן רוב כלי הרכב על הכביש אינם נמצאים בשימוש - 96% מהזמן כלי רכב פרטיים אינם על הכביש".

 

"ברגע שיש כבר ביקוש לתחבורה שיתופית, הרבה יותר קל לשלב לתוכה פתרונות רכב אוטונומי, כפי שעשינו באובר לפני חודש בפיטסבורג. בלחיצת כפתור אחד באפליקציה, אם יש רכב אוטנומי באזור פנוי, מגיע אליך. אנחנו לומדים הרבה מאוד מהפריסה הזאת ומה שמשמח אותי שהדיון על רכבים אטונומיים הוא כבר לא משהו עתידי, זאת כבר מציאות שקורה עכשיו, בפועל, בשטח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x