$
פרסום ושיווק

השוכרים נגד ליאורה עופר: "כל עוד הקניונים סגורים, לא נשלם שקל"

קמעונאים בקניוני עופר הגיבו לדרישת מליסרון לתשלום חלקי של שכירות ודמי ניהול בסגר: “עסקים קורסים וליאורה עופר מבלבלת לי את השכל עם דמי שכירות”

אורנה יפת 07:1905.01.21

מליסרון, אחת משתי קבוצות הקניונים הגדולות בארץ, זעזעה אתמול את מערכת היחסים העדינה גם ככה בין קבוצות הקניונים לשוכרים שלהן, כשהודיעה שהיא תגבה שכר דירה על תקופת הסגר השלישי, אף על פי שהחנויות סגורות בהוראת המדינה.

 

 

הקבוצה הודיעה לשוכרים כי החל מ־1 בינואר ועד תום תקופת הסגר חנויות הקניונים יחויבו בדמי שכירות קבועים של 55 שקל למ"ר ובנוסף ישלמו שליש מדמי הניהול הרגילים, וזאת בתוספת מע"מ. במתחמי הקניות הפתוחים כגון בילו סנטר וחוצות המפרץ תגבה מליסרון משוכרי החנויות דמי שכירות של 25 שקל למ"ר ושליש מדמי הניהול הרגילים, בתוספת מע"מ.

 

גרנד קניון באר שבע של קניוני עופר בזמן הסגר. המתחרה עזריאלי הודיעה כי לא תגבה בינתיים שכר דירה גרנד קניון באר שבע של קניוני עופר בזמן הסגר. המתחרה עזריאלי הודיעה כי לא תגבה בינתיים שכר דירה צילום: חיים הורנשטיין

 

 

לפי מליסרון, בתי עסק מתחום ההסעדה ישלמו דמי שכירות וניהול על פי אחוז מהפדיון ועל המחסנים יחויבו השוכרים בהתאם לחוזה השכירות.

 

המהלך של מליסרון מנוגד לגישה של המתחרה הגדולה, קבוצת עזריאלי, שהקדימה והודיעה לשוכרים כי לא תגבה כלל שכר דירה בתקופת הסגר השלישי, ותגבה 25% מדמי הניהול. גם גזית גלוב השהתה כרגע את גביית דמי הניהול ושכר הדירה מעסקים שאינם פועלים.

 

במכתב שעליו חתמו מנכ"ל מליסרון, אופיר שריד, המוביל את המאבק עם השוכרים נגד הממשלה, וכן מנכ"ל קניוני עופר משה רוזנבלום, כתבו השניים לקמעונאים כי הוחלט לגבות שכר דירה כיוון שממשלת ישראל גיבשה הסדרי מענקים עבור חלק מהקמעונאים, לרבות פיצוי בגין הוצאות קבועות, "קרי, דמי השכירות והניהול המגיעים לנו", כותבים המנהלים, אך הממשלה אינה מתכוונת לפצות את הקניונים על הנזק האדיר שנגרם להם של אובדן ההכנסות, וגם לא מסייעת להם בשום דרך אחרת.

 

הסבר נוסף מצד מליסרון הוא שהחנויות והשטחים הנלווים משמשים את השוכרים גם בתקופת הסגר לאחסון הסחורה והציוד, ולהעברת מלאי מהחנויות לצורך אספקת הזמנות מאתרי האונליין. "הקניונים על מערכותיהם נשמרים ומתוחזקים על מנת שכשיתאפשר הדבר – תוכלו לפתוח את החנויות לקהל, במהירות וביעילות", נכתב במכתב.

 

אלא שאת השוכרים ההסברים של מליסרון פחות מעניינים, ואין להם כוונה להשלים עם הדרישה לשלם את שכר הדירה. בכירים בחברות הקמעונאות אף טוענים כי בחדרי חדרים, מדברים במליסרון על כך שהמכתב נועד להפעיל לחץ על השוכרים כדי שאלה יפעילו לחץ על השרים לפתוח את המסחר.

 

לטענת גורמים בשוק, גם בסגר השני, כשמליסרון דרשה תשלום מלא על דמי ניהול, בפועל, השוכרים לא שילמו. "המכתב של מליסרון באמת לא שווה התייחסות", אמר ל"כלכליסט" שוכר גדול בענף האופנה. "לשלם על שירות שלא קיבלתי כי בחנות יש סחורה והיא על תקן מחסן? אז אם אני אוציא מחר את הסחורה מהחנות, הם לא יגבו ממני כסף? אני ממילא משלם על המרלו”ג, אז אני אעביר את הסחורה לשם".

 

"גם אם הטענות של מליסרון מוצדקות על כך שהם לא מקבלים פיצוי מהמדינה, יש גם הצד שלי כשוכר. הקניון סגור, אז למה שאני אשלם שכר דירה? אתה משלם לי על המלאי או על השליחויות והריטיינרים שלי? גם לי כמעסיק יש הוצאות זורמות", אומר שוכר נוסף של קבוצת עופר. "הם סתם יורים באוויר ועושים ניסוי. אף אחד לא ישלם להם”.

 

אחד מבעלי רשתות האופנה אומר גם הוא כי אין לו כוונה לשלם, לא את שכר הדירה ולא את דמי הניהול, למליסרון. "אנשים לא יודעים מה לעשות ואיפה לקבור את עצמם, לא יודעים איך מתחילים את יום המחר. אני מבין את ליאורה עופר. היא מפעילה לחץ שבאפקט דומינו נרוץ להפעיל לחץ על השרים. אני לא מגיב ולא הגבתי למכתב הזה, אני לא כותב להם כלום וגם אין לי כוונה לשלם להם".

יו”ר מליסרון ליאורה עופר והמנכ”ל אופיר שריד. “הממשלה אינה מתכוונת לפצות את הקניונים” יו”ר מליסרון ליאורה עופר והמנכ”ל אופיר שריד. “הממשלה אינה מתכוונת לפצות את הקניונים” צילומ: סיון פרג', עמית שעל

 

בניגוד לנטען במכתב של מליסרון, השוכרים דוחים את הניסיון לקשר בין ההכנסה מהאונליין לשכר הדירה בקניונים. "מה הקשר בין האתרים לבין שכר דירה על חנות בקניון? האתר משלם ארנונה, כי הסחורה יוצאת מהמרלו”ג, שם אני משלם שכירות וארנונה. איפה כל סחורת החורף שיש לי ברשת? מה אני אעשה איתה? אף אחד לא ישלם לקניונים, ויתחיל להיות בלגן אם הם לא יבינו את השוכרים”.

 

השוכר הוסיף: "כל עוד הקניון סגור, אני לא משלם לאף אחד. מי שרוצה להוציא אותי מהקניונים, שיוציא. אני לא יכול לשלם ומצד שני שיהיה לי אפס הכנסות. עסקים קורסים וליאורה עופר מבלבלת לי את השכל עם דמי שכירות. גם בסגר השני לא שילמתי להם את דמי הניהול שביקשו".

 

שוכר בינוני שמפעיל עשרות חנויות בקניונים אמר בתגובה למכתב כי "זה מראה שמליסרון בלחץ. אם היו גובים דמי ניהול בסגר השני, הייתי מבטל להם את כל הוראות הקבע. לעזריאלי יש כיס עמוק ולמליסרון פחות. זה לא פשוט לנהל קניונים שחצי שנה לא מקבלים שכירות. אבל זה לא נכון שכל הקמעונאים קיבלו פיצוי מהמדינה, רבים מהם לא זכאים”.

 

בתוך כך, נראה כי הממשלה לא התייחסה ברצינות יתרה לאולטימטום של השוכרים ובעלי העסקים והם חוזרים על איומם לפתוח את כל המסחר ב־10 בינואר, לא משנה מה תחליט הממשלה. "אנו דורשים מממשלת ישראל לקבל החלטה על סגר מלא ולהימנע מעוד החלטה על סגר מזויף. החל מיום ראשון הקרוב, 10בינואר, נפעיל את כלל העסקים בסקטור המסחר בישראל. בימים אלו אנו נערכים לפעילות מחודשת, בדיוק כפי שיתר הענפים פועלים באין מפריע".

x