שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

סל המוצרים שנועד לטשטש את כישלון הקרב ביוקר המחיה

השוואת מחירים חדשה שדוחף משרד הכלכלה בשיתוף הלמ"ס מנסה לחפות על כישלון פרק השקיפות בחוק המזון, אך רצופה בעיות בעצמה

נורית קדוש 21:5220.01.19

יוקר מחירי המזון ומוצרי הצריכה בישראל דחף את המועצה הישראלית לצרכנות לקיים השוואה חודשית קבועה בין רשתות המזון. ההשוואה תבוצע לגבי עלות סל מוצרים שגובש בידי משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). הסל כולל 68 מוצרים בקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון.

 

 

 

מההשוואה הראשונה של סל המוצרים שערכה המועצה לצרכנות עולה, שעלות הסל הממוצעת ברשתות המזון עמדה בחודש דצמבר האחרון על 1,059 שקל. הממצאים מצאו פער של 17% בין עלות הסל ברשת רמי לוי (878 שקל) לבין רשתות שופרסל שלי ומגה בעיר שגבו עבור אותו סל 1,059 שקל. השוואת המחירים התבססה על נתונים שהעבירו רשתות המוצרים לפי פרק השקיפות בחוק המזון, והוצגו באפליקציית השוואת המחירים פרייסז.

 

שר הכלכלה אלי כהן. "עידוד צרכנות נבונה" שר הכלכלה אלי כהן. "עידוד צרכנות נבונה" צילום: יאיר שגיא

 

 

פערי המחירים הגבוהים ביותר בבדיקה נרשמו במחלקות הבשר, הדגים והפירות והירקות — קטגוריות מוצר בעלות הבדלי באיכות המוצרים הנמכרים בכל רשת. עם זאת, גם בקטגוריות מוצרים שבהן לא קיים הבדל באיכות המוצר, כמזון יבש או טואלטיקה, נמצאו פערי מחיר גבוהים. כך, בקטגוריית הטואלטיקה והניסיון הפער בין הרשת הזולה ביותר ליקרה ביותר עמד על 20%, ובקטגוריית המזון היבש הפער עמד על 15%.

 

לפי משרד הכלכלה, סל המוצרים החדש נועד לאפשר לצרכנים לקבל מידע פשוט ונגיד ביחס למחירי מוצרי צריכה שהם רוגשים באופן תדיר. בנוסף, הסל נועד ליצור עבור משרדי הממשלה כלי לזיהוי מגמות הדורשות העמקה ביחס ליוקר המחיה.

 

המוצרים שנכללו בסל נבחרו לפי שלושה קריטריונים: משקלם היחסי של המוצרים בסקר הוצאות משקי הבית שמבצע הלמ"ס; מוצרים רלוונטיים לסלים של כל חמישוני ההכנסה בישראל; מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה. המוצרים נועדו לאפשר מיקוד ולפיכך אינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה שנרכשים בידי משקי בית.

 

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן מסר עם השקת המהלך: "מדובר בכלי מעקב מוחשי אחר מחירי המוצרים עבור הצרכנים, שיעודד צרכנות נבונה, יאפשר לבצע השוואת מחירים רחבה ומקיפה, יגביר את התחרות בין הרשתות ויתרום להורדת המחירים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x