שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
פרסום ושיווק

ראיון כלכליסט

יעקב הלפרין: "הרגולציה היא מפלצת ללא שובע"

מנכ"ל אופטיקה הלפרין כועס על מכון התקנים, על הרשות להגנת הצרכן ועל המתחרות שלטענתו מוזילות את ענף האופטיקה: "מענף פרה־רפואי הפכנו לענף אקססוריז"

אורנה יפת 08:4806.12.15

"מאז נכנסו סופר־פארם וקרולינה למקה לשוק יש זילות של ענף האופטיקה, שהפך מענף פרה־רפואי וסופר־מקצועי לענף של אקססוריז, אופנה ותיקון ראייה", טוען יעקב הלפרין, מבעלי אופטיקה הלפרין ומנכ"ל הרשת בראיון ל"כלכליסט". "אין שום בעיה להתעסק במשקפי שמש, אבל משקפי ראייה ועדשות מגע הם תחום שנדרשת בו מקצועיות, ולדעתי המחוקק חייב לתת את דעתו על כך שלעוסקים בו תהיה ההכשרה הנחוצה". 

 

 

הלפרין מכוון לכך שבארבע השנים האחרונות הפך ענף האופטיקה לתחרותי מאוד על רקע כניסת השחקניות החדשות וקופות החולים לענף, שמציעות בדיקות ראייה ומשקפיים במחירים שוברי שוק. לטענתו, ירידת המחירים לצרכן הורידה את הרווחיות בשוק שמגלגל 1.5 מיליארד שקל בשנה. כמה מהשחקניות, בהן גם חנויות פרטיות, מתקשות להרוויח או מפסידות.

 

הלפרין, שרשת האופטיקה שבבעלותו ממתגת עצמה ככזו המציעה מחירים נוחים לצרכן למותגים שהיא מייבאת בייבוא מקביל, סבור שהשחקניות החדשות והזולות מוזילות את הענף. בין היתר הוא זועם על כך שחלק מהשחקניות הזולות אינן מעסיקות אופטמטריסטים.

 

איך השפיעה עליך כניסת הרשתות הזולות לענף?

"אנחנו צריכים לפזר כמה שיותר חנויות, כיוון שאם סופר־פארם פרוסה היום על 120 נקודות, אופטיקאים פרטיים שמשתפים פעולה עם קופות החולים פרוסים על כ־100 חנויות, וקרולינה על עוד עשרות חנויות, נוצר מצב שביחד הם מחזיקים בכ־250 נקודות מכירה". זאת לעומת 142 הסניפים שמחזיקה אופטיקה הלפרין וכ־85 סניפים של המתחרה אופטיקנה.

 

"כדי לתת מענה פתחתי נקודות שבהחלט לא היייתי פותח אלמלא התחרות, כמו ערד, קניון עכו של עזריאלי, קניון סירקין של מליסרון או ראש פינה", אומר הלפרין. "הרבה יותר נוח לפתוח במרכז ירושלים מאשר בערד ברמה הלוגיסטית. לנסוע עד ערד בשביל חנות אחת זה פחות כלכלי".

 

"תביעות ייצוגיות הן כמו אקדח בצלעות"

 

הלפרין קובל גם על הסמכות החדשה שניתנה בתחילת השנה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להטיל קנסות על בתי עסק שעוברים על חוק הגנת הצרכן. "הרשות קיבלה כוח לא ייאמן של מחוקק, שופט, תליין וקברן", הוא אומר. לטענתו, הרשת שבניהולו נקנסה ב־2 מיליון שקל על הטעיה צרכנית במודעת פרסומת, קנס שהופחת לאחר מכן לכ־900 אלף שקל משום שזו לכאורה עבירה ראשונה מצדה. "אחרי שהסברנו את עמדתנו הסכימה הרשות להפחית את הקנס ל־393 אלף שקל".

 

בעיה נוספת שהלפרין קובל עליה היא תביעות ייצוגיות. עד כה התמודדה אופטיקה הלפרין עם תשע תביעות ייצוגיות, הגדולה שבהן היתה תביעה משותפת שהוגשה נגד החברה ונגד סלקום בגובה 800 מיליון שקל עם צאתו של חוק הספאם. הלפרין אומר בזעם כי "זה פשע מאורגן. כל התביעות הייצוגיות הן אקדח בצלעות לקמעונאי, שקם בבוקר ולא יודע מאיפה תבוא עליו המכה הבאה".

 

יעקב הלפרין. "לא נכנס לקניון שדורש יותר מ־200 שקל למ"ר" יעקב הלפרין. "לא נכנס לקניון שדורש יותר מ־200 שקל למ"ר" צילום: אוראל כהן

 

מתרחבים בלי זכיינים

 

אופטיקה הלפרין מעסיקה יותר מ־600 עובדים ב־142 סניפיה. את הרשת הקים ב־1988 אביו של יעקב, הרב רפאל הלפרין. הרב הלפרין ובנו, שלא הכירו את תחום האופטיקה בראשית דרכם, הזמינו את כל יבואני המשקפיים בישראל לארוחת ערב על חשבונם וביקשו לקבל סחורה במכר מותנה למשך שלושה חודשים. כך הקים הרב את חנות האופטיקה הראשונה ומכר משקפיים שהיו זולים ב־20%–30% מהמחירים בשוק.

 

עד לפני שנתיים סירבת להיכנס לקניונים. מה מדיניות החברה כיום?

"סירבנו מתוך הבנה שלא תהיה ברירה אלא לגלגל חלק מעלות שכר הדירה המפלצתי לתוך המוצר. לפני שנתיים, כאשר אותות המחאה החברתית החלו להשפיע על כל תחומי החיים בישראל, וגם בהבנה של הקניונים שגם רשתות זולות צריכות להיות אצלם ולא רק מותגי־על או מותגים בינלאומיים, החלו הקניונים לחזר על פתחנו. לאחר מו"מ שהתאים לשני הצדדים התחלנו להיכנס לקניונים של קבוצת עזריאלי, של מליסרון ושל ביג. בסך הכל פתחנו יותר מ־20 סניפים בקניונים בשנתיים. אבל אנחנו לא נכנסים לקניונים ששכר הדירה בהם עשוי לייקר מוצרים, גם במחיר של פגיעה במכירות".

 

בר רפאלי בפרסומת לקרולינה למקה בר רפאלי בפרסומת לקרולינה למקה צילום: אייל נבו

 

איזה סכום מבחינתך הוא שכר דירה ריאלי?

"ברחובות הערים אני משלם 80 שקל למ"ר, ובקניונים 150–200 שקל למ"ר. קניון שדורש מעל 200 שקל למ"ר אני שם עליו איקס ולא נכנס. מבחינתי זה קניון שמכניס יד לכיס של הלקוח וגורם למוצר להתייקר, כי בעל הנכס רוצה להרוויח דרך המוצר אחוזים לא הגיוניים".

 

החנויות הבאות שתפתח הרשת יהיו בקניונים או מחוצה להם?

"משקפיים הם מוצר צריכה בסיסי", חוזר הלפרין על המנטרה השיווקית שלו. "השאלה איננה אם לפתוח, אלא איפה לפתוח. כל נקודת אוכלוסין של יותר מ־30 אלף בתי אב מצדיקה פתיחת חנות. משקפיים הם גם מתן שירות נוסף על הרווח. הרשת מפרסמת ביותר מ־15 מיליון שקל בשנה, ואין הבדל אם הם נחלקים ל־142 או 170 סניפים. עם יותר סניפים, עלויות הפרסום לסניף יורדות".

 

כמה סניפים ייפתחו וייסגרו בשנתיים הבאות?

"אנו פותחים סניף אחד בכל חודש וסוגרים 3–4 סניפים בשנה בשל מעבר למקומות פופולריים יותר".

 

מדוע לא להרחיב את הרשת בזכיינות?

"שקלנו את הנושא והיות ועתיד הרשת ברבות הימים יהיה בהנפקה בורסאית, והיות והשליטה קשה יותר על זכיין במקצועיות והשרות, החלטנו שלא להכניס לשירותנו זכיינים. אנחנו לא רוצים אבן ריחיים על הצוואר אם נרצה להנפיק או למכור את החברה לגוף בינלאומי. זכיין תמיד יכול להפריע למהלכים כאלה".

 

אז אופטיקה הלפרין על המדף?

"נולדתי סוחר ואני מוכר כל מה שאני יודע ויכול למכור. אין דבר כזה לא למכירה. במידה ויבוא קונה שיציע מחיר ראוי הכל נתון למו"מ".

 

מהרשות להגנת הצרכן נמסר כי "אופטיקה הלפרין נקראה בעבר לשימוע בגין הפרות של הטעיה כאשר התעלמה מצו מנהלי שנשלח לה. כוונת החיוב המקורית עמדה על 877 אלף שקל. ההפחתה שניתנה לחברה היא תוצאה של תקנות הפחתה".

 

אופטיקה הלפרין

 

  • שנת הקמה: 1988
  • בעלים: 7 אחים ואחיות למשפחת הלפרין - משה, שמואל, חיה, דוד, אתי, יהודה ויעקב
  • מנכ"ל: יעקב הלפרין
  • מספר עובדים: 600
  • מספר סניפים: 142
  • מחזור מוערך: 250 מיליון שקל
  • מטה: בני ברק

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x