$
פרסום ושיווק

זכיינים של עידן 2000 נגד הבעלים: גובים עמלות מוגזמות

טוענים עוד כי הבעלים, ציון חזן ושי סבג, גם חתמו עבורם על חוזי שכירות גבוהים ולא נותנים להם גב מול הספקים. הבעלים: "העומס על הזכיינים סביר"

אורנה יפת 07:4406.07.14
סכסוך בין זכיינים של רשת הצעצועים עידן 2000 לבין בעלי הרשת ציון חזן ושי סבג: כמה זכיינים של הרשת, בעיקר בצפון, מתלוננים על קשיים שהם חווים, הנובעים לטענתם מאסטרטגיית ניהול שאינה מותאמת להאטה בענף הצעצועים. לטענת כמה זכיינים ששוחחו עם "כלכליסט", אסטרטגיה זו כוללת מצד אחד תשלום שכר דירה גבוה ומצד שני תשלום עמלות שונות, שהופכות את הפעילות ללא רווחית עבורם.

 

 

 

"הם מחתימים אותנו על שכר דירה בסכומי עתק וגובים מאיתנו את דמי הניהול החודשיים גם כשהחנות מפסידה וגם כשהיא מרוויחה", אומר אחד הזכיינים בצפון וטוען שזו השנה השלישית שהחנות שלו מפסידה. "אני מרגיש פראייר והרשת לא עוזרת לי בכלום". זכיין אחר מהאזור אומר: "אם מישהו היה נותן לי את הסכום שהשקעתי בחנות, הייתי בורח כל עוד נפשי בי. פתחתי אותה לפני שנתיים ועד היום היא לא מרוויחה ומקרטעת". זכיין שלישי מהצפון מצהיר: "החנות שלי הפסידה בשנת 2013 כמעט 200 אלף שקל. הרשת לא עובדת".

 

 

ציון חזן ציון חזן צילום: עמית שעל

 

מנגד, בסביבת בעלי הרשת טוענים כי מי שמתסיס את הזכיינים בצפון הוא זכיין מהאזור המחזיק בשתי חנויות, אשר הקים רשת צעצועים מתחרה לעידן 2000 ומצוי כיום בסכסוך עסקי מול סבג וחזן.

 

"הספקים מגלגלים עלינו את העמלה שגובים מהם"

הקושי העיקרי שהזכיינים מלינים עליו נוגע לדמי השכירות שהם משלמים. הנוהל ברשת הוא שחזן וסבג חותמים על חוזי השכירות מול בעלי הנכס במרכזים המסחריים ובקניונים, והזכיין הוא שמשלם את דמי השכירות. לטענת הזכיינים, השניים חתמו על חוזים בהיקפים גבוהים של 60–70 אלף שקל בחודש, אלא שבשנה האחרונה, על רקע ההאטה במכירות ענף הצעצועים, הם מתקשים לעמוד בתשלומים. זו הסיבה שהם פנו לסבג וחזן וביקשו מהם לנסות לפתוח מחדש את החוזים מול המשכירים.

 

לדברי חלק מהזכיינים, בעלי הרשת לא ממהרים לעשות זאת, ואסטרטגיה חדשה שננקטה ברשת בשנתיים האחרונות מכבידה עליהם אף יותר: הרשת גובה מספקי הצעצועים עמלה של 2%–3% מהיקף המכירות שלהם לחנויות (עמלה שמשלמים ספקים גם ברשתות אחרות בענף). לטענת כמה מזכייני עידן 2000, הם שנאלצים לשלם את המחיר. "בפועל, הספקים גלגלו את העמלה על הזכיינים", אומר אחד הזכיינים. "כשאנחנו פונים היום לספק שנותן תנאים טובים יותר לפיראט האדום ומבקשים ממנו הנחה, הוא אומר לנו שבעלי הרשת גובים ממנו אחוזים ממחזור המכירות ומסרב לתת לנו הטבות. בפועל, זה מייקר לנו את המוצרים שאנחנו קונים וקשה לנו להתחרות בשוק".

 

כל זכיין בעידן 2000 משלם 2% ממחזור המכירות שלו כעמלה לרשת (מלבד תשלום חד־פעמי של כ־200 אלף שקל), אך לפני כשנתיים החלו בעליה לדרוש מהזכיינים גם עמלה של 1% מהמחזור עבור פרסום. זכיינים ותיקים של עידן 2000 התמרמרו על כך שהם נדרשים לשלם את עמלת הפרסום אף שלא חתמו עליה כשקיבלו את הזיכיון. טענה נוספת של הזכיינים היא על היעדר טיפול מספק בבעיה שנוצרה לאחרונה בעבודה השוטפת מול הספקים. לטענת הזכיינים, חלק מהספקים הקשיחו לאחרונה את התנאים לשחרור סחורה משום שצ'קים של אחד מזכייני הרשת, שהחזיק בכמה חנויות, חזרו. בעקבות המקרה נכנס הזכיין לסחרור כלכלי. המקרה הזה השפיע גם על חנויות אחרות, שנדרשו לשלם במזומן. "יש סניפים שלא מקבלים סחורה מהספקים. הם מבקשים מציון חזן לשחרר אשראי כדי שיוכלו לקבל סחורה, אבל הוא מתעלם מהבקשה", טוען אחד הזכיינים.

 

"רק שלוש חנויות סובלות מבעיות תזרים"

חזן וסבג אמרו בתגובה: "מול אחד מהזכיינים שהעלו את הטענות מנהלת הרשת דין ודברים, כיוון שהוא חורג ממדיניותה, ואנחנו פועלים כעת להוציאו מהמערכת". לדבריהם, 19 מתוך 22 חנויות הפועלות ברשת רווחיות, ורק לשלוש חנויות יש בעיות תזרים שנובעות מבעיות ניהול. "הזכיינים מקבלים דרכנו אשראי של מיליון שקל, אבל ספקי הרשת לא מספקים סחורה לזכיינים שלא משלמים להם בצורה סדירה", אומרים חזן וסבג. בנוגע לשכר הדירה אמרו סבג וחזן כי הם פונים לבעלי הנכסים ומבקשים להפחית עלויות ולפעמים אף מצליחים. לדבריהם, "ביחס לשוק חנויות עידן 2000 משלמות שכר דירה נמוך. העומס על הזכיינים (שיעור שכר הדירה ודמי הניהול מתוך הפדיון) סביר ועומד על 10%. דמי הניהול שאנחנו גובים מינימליים ביחס לשוק, ותשלום דמי הפרסום הוטל מאחר שרשת של 22 סניפים לא יכולה להתנהל ללא פרסום ארצי. זה שירות שהזכיין משלם עליו ואנחנו לא מרוויחים מזה.

 

"הזכיינים זוכים להנחות של קניות מרוכזות, לפרסום בטלוויזיה ובעיתון, לאתר אינטרנט, ליח"צ, לניהול של המטה שעומד למענם ולייעוץ משפטי רשתי. הם יודעים מראש למה הם נכנסים. זה עסק שלהם". בנוגע לעמלת הספקים שגובה הרשת מציינים חזן וסבג: "זה מה שמאפשר לנו לספק לזכיינים את ההטבות וההנחות ולהמשיך לצמוח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x